تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۹۳۴۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انحراف قیمت سنگ آهن از عوامل بنیادین

می متالز - انجمن فولاد و سنگ آهن چین در خصوص ریسک سفته‌بازی در بازار اخطار داد که روند شاخص سنگ آهن از عوامل بنیادین عرضه و تقاضا و بازار نقدی منحرف شده است.
انحراف قیمت سنگ آهن از عوامل بنیادین

به گزارش می متالز و به نقل از Reuters، شاخص سنگ آهن در روز ۱۳ مارس پس از تعطیلات سال نو حدود ۱۵ درصد رشد داشت، در حالی که قیمت محصولات فولادی از روز ۳ فوریه تا ۱۳ مارس افت ۹ درصدی تجربه کرد. در مدت مشابه سال گذشته نیز قیمت سنگ آهن پس از فاجعه سد باطله در برزیل حدود ۲۰ درصد افزایش داشت. اما عامل این افزایش جدید قیمت، ورود نقدینگی و جو بازار بود.

از اواخر ژانویه، با شیوع کرونا ویروس در چین و اختلال در فعالیت اقتصادی، قیمت سنگ آهن نوسان داشته است. قرارداد آتی با تحویل در ماه مِی در بورس کالای دالیان در اوایل فوریه به پایین‌ترین سطح ۳ ماه اخیر نزدیک شد اما از روز ۱۰ فوریه ۱۳ درصد رشد داشته است.

نایب رییس انجمن سنگ آهن و فولاد چین پیشنهاد کرده است که گردآوری شاخص قیمت سنگ آهن باید بر اساس قیمت معاملات واقعی در بازار نقدی و فارغ از تاثیر ابزار مشتقه مالی مانند قراردادهای آتی و سوآپ باشد. او همچنین از ناظران درخواست کرد که نظارت جدی بر شاخص‌های قیمت سنگ آهن و معاملات نقدی و آتی این ماده اولیه اعمال کنند و با قانون‌شکنی و سفته‌بازی منفی برخورد کنند.

با افزایش تقاضای واحدهای فولادسازی و تثبیت حمل و نقل از معادن بزرگ، واردات سنگ آهن چین در ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد رشد داشت. نماینده شرکت معدنی برزیلی واله در کنفرانس تلفنی با انجمن سنگ آهن و فولاد چین اعلام کرد که شیوع کرونا ویروس تاثیر ملموسی بر لجستیک و عملیات این شرکت نداشته است.

مطالب مرتبط
چهار سال پیش
عناوین برگزیده