تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۹۹۴۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش فعال بازار سرمایه از:

نتیجه جلسه با وزیر اقتصاد/ علت رشد متوسط P/E و تخلیه حباب سهام کوچک

می متالز - یک فعال بازار سرمایه با ارایه گزارشی از نتیجه جلسه با وزیر اقتصاد، علت رشد متوسط P/E بازار را اعلام و ضمن چند نکته گفت: سهام کوچک و برخی سهام حبابی در حال تخلیه هیجان هستند.
نتیجه جلسه با وزیر اقتصاد/ علت رشد متوسط P/E و تخلیه حباب سهام کوچک

به گزارش می متالز، محسن عباسی که در جلسه دیروز وزیر اقتصاد با فعالان و مسئولان بازار سرمایه حضور داشت ، درباره این رویداد اعلام کرد: دیروز جلسه خوبی با وزیر اقتصاد و اقتصاددان ها و فعالان بزرگ اقتصاد برگزار شد. جلسه ای با حدود ۴۰ نفر از بزرگان اقتصاد و صاحبنظران اقتصادی که جمع بندی بسیار خوبی هم در پایان صورت گرفت.

تمام موافقین و مخالفین شرایط فعلی بازار سرمایه از مدیر عاملین برخی بانک های بزرگ تا روسای پیشین سازمان بورس و بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و همچنین رییس سازمان بورس و شرکت بورس تهران و شورای عالی بورس هم حضور داشتند.

اکثر اعضا معتقد بودند بورس همچنان جای رشد دارد و صرفا در حدود ۲۰ درصد سهام بازار که جزو سهام کوچک بازار هستند، حباب دارد.

متوسط P/E بازار هم به صورت هموزن محاسبه می شود. به همین علت رشد زیادی نشان می دهد.

دولت و وزیر اقتصاد بر حمایت از بازار تاکید داشتند و قصد بر این هست بازارسرمایه تبدیل به پایگاه تامین مالی بزرگ برای شرکت ها و دولت و محلی برای سرمایه گذاری مردم شود.

پیشنهاداتی به صورت مکتوب به وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس دادم و مقرر شد جلسات دیگری هم در این خصوص تشکیل شود.

تحلیل و توصیه برای شرایط فعلی

  1. حبابی در کلیت بازار وجود ندارد و بعد از مدتی افت و خیز، شاهد رشد مجدد نمادها خصوصا نمادهای متوسط و بزرگ خواهیم بود. هیچ بازاری فعلا توان جذب نقدینگی را ندارد و دولت هم تمایلی به این موضوع ندارد.

  2. از سهام کوچک که رشد زیادی کرده اند خارج شوید. تشخیص سهم کوچک و حبابی سخت نیست. این سهم ها یا با ترکیدن حباب و یا با اعمال برخی محدودیت ها در معاملات روبرو خواهند شد. با این تفاسیر باید با دقت بیشتری سهم انتخاب کنید. زیرا خوب و بد از هم جدا خواهند شد. دلخوش به استادان و کانال داران فضای مجازی نباشید. سرمایه این افراد عموما کمتر از شما و تجربه کمی دارند. به فرمان های حمله و تیک آور و رانت و ... آنها گوش ندهید. استراتژی داشته باشید. تنها استراتژی است که شما را در طوفان ها و نوسانات بورس حفظ خواهد کرد.

  3. هر آنچه در خصوص رانت و سیگنال تضمینی می شنوید سریعا فراموش کنید و صرفا بر مبنای استراتژی شخصی خود خرید و فروش کنید.
  4. اصلاح قیمتی در هر برهه ای صورت می گیرد و لازمه رشد بازار است. اصلاح بازار به معنای ریزش بازار نیست. سعی کنید تحت هیجانات ناشی از مصاحبه ها، اصلاح قیمتی را ریزش تلقی نکنید. اصلاحات مقطعی باعث جلوگیری از اشباع خرید و تشکیل حباب در سهم می شود که خود به رشد بیشتر آن در آینده کمک می کند.
  5. قویا توصیه می شود از فکر فروش ملک و خودرو و خرید سهام بیرون بیایید و به هیچ دوست و آشنایی توصیه نکنید وارد بازار شود. نقش قهرمان ها را برای دوست و فامیل بازی نکنید. در روزهای منفی و یا ریزش و اصلاح بازار باید همه دوستان و فامیل را برای همیشه فراموش کنید. زیرا با دیدن این گروه شرمسار و شرمنده خواهید بود و خاطره بدی شکل خواهد گرفت (سود هم می کردند به حساب تبحر خود بود!)
  6. سرمایه گذاری در بورس یک امر منطقی و حساب شده و زمانبر است و قطعا نیاز به یک دیدگاه میان مدت و بلندمدت در اقتصاد خرد و کلان کشور دارد. با اخبار روز خرید و فروش کردن صرفا باعث زیان و سردرگمی شما خواهد شد.

ضمنا اصلاح امروز موقتی است و صرفا سهام کوچک و برخی سهام حبابی در حال تخلیه هیجان هستند. ممکن است هیجان فروش داشته باشیم و این هیجان به صورت کوتاه مدت و موقت به برخی نمادهای دیگر هم سرایت کند اما به زودی شاهد جدا شدن راه این نمادها با نمادهای متوسط و ارزشمند بازار خواهیم بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده