تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۷۲۰۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

وابستگی جزئی صنعت فولاد در حوزه های ابزار دقیق/ لزوم حرکت به سمت استفاده از معادن زیرزمینی

می متالز - مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گفت: صنعت فولاد جزو صنایعی است که درصد عمده ای از آن در کشور داخلی سازی و بومی سازی شده و در تولید اکثر فرآیندهای تولید زنجیره فولاد خودکفا هستیم.
وابستگی جزئی صنعت فولاد در حوزه های ابزار دقیق/ لزوم حرکت به سمت استفاده از معادن زیرزمینی

به گزارش می متالز، «محمد محیاپور»‌ امروز (شنبه)‌ افزود:‌ تنها در موارد جزئی در حوزه های ابزار دقیق در این صنعت وابستگی به خارج از کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در برخی شیوه ها و روش های تولید از جمله فرآیند کنسانتره، گندله، احیاء و فولادسازی، فناوری های جدیدی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد که هنوز در کشورمان با حداکثر ظرفیت از این شیوه ها استفاده نمی شود.

محیاپور یادآور شد: ‌به طور نمونه شیوه هایی در کشورهای پیشروی صنعت فولاد وجود دارد که سنگ های دانه بندی حتی هماتیت را به طور مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می کند، اما هنوز در کشورمان از این شیوه ها استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: برخی فرآیندها نیز از نظر سرعت تولید در سطح جهان رشد داشته اند که از آن جمله، سرعت سه برابری ریخته گری قابل اشاره است.

مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر تاکید کرد:‌ در این زمینه نیاز است تا با تجهیز به این فناوری‌ها، صرفه اقتصادی و ارزش افزوده بیشتری در فرآیند تولید کسب کنیم.
وی با بیان اینکه در صنعت فولاد حرف های زیادی برای گفتن در جهان داریم و از کشورهای پیشرو آنچنان عقب نیستیم، خاطر نشان کرد: این مساله در سمینارهای و همایش های بین المللی و در ارتباط با کارشناسان سایر نقاط جهان روشن و مشخص است.

محیاپور اظهار داشت: استفاده از فناوری IPCC (نوعی سنگ شکن داخل معادن) و انجام تغییرات و تحولاتی در معادن، از جمله نیازهای صنعت فولادسازی کشور است که باید به علم روز تجهیز و همچنین سنتی بودن برخی موارد زنجیره تولید باید به مرور اصلاح شود.

وی اضافه کرد:‌ رفتن به عمق و بهره برداری از معادن زیرزمینی، هرچند نیاز به سرمایه گذاری بالا دارد، اما دیگر عقب ماندگی صنعت فولاد کشورمان را تشکیل می دهد.
این مسوول معدنی خاطر نشان کرد:‌ هرچند راندمان تولید فولاد در کشورمان با کشورهای پیشگام در این زمینه چندان تفاوتی ندارد، اما باید با بکارگیری شیوه هایی به کاهش بهای تمام شده، همچنین افزایش سرعت تولید و ارتقای بهره وری در برخی حوزه ها بپردازیم.

وی تاکید کرد: ‌با توجه به اینکه از یک میزان سنگ آهن، همان تناژ فولادی که کشورهای پیشرو در این زمینه استحصال می کنند، در کشورمان تولید می شود، راندمان تولیدی برابر با این کشورها داریم.

محیاپور خاطر نشان کرد:‌ در استفاده از فناوری های خارجی، اکنون در بسیاری از خطوط تولید به بیش از 80 درصد خودکفایی دست یافته ایم.

وی در پایان گفت:‌ منطقه گل گهر از نظر مباحث خصوصی سازی و بومی سازی، پایلوت و نمونه خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور است

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده