تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۸۶۵
کد خبر: ۱۲۶۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رفتار دوگانه یک سهم بعد از افزایش سرمایه و رشد ۱۹۸ درصدی سود

نماد آهن وفولاد ارفع باز شد

می متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع بعد از افزایش سرمایه ۳۴ درصدی و رشد ۱۹۸ درصدی پیش بینی سود هر سهم به تابلو بازگشت و با رفتار دوگانه روبرو شد.
نماد آهن وفولاد ارفع باز شد

به گزارش می متالز، در جریان معاملات روز 19 اسفند، نماد شرکت آهن و فولاد ارفع که از 29 بهمن به دلیل جلسه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه 34 درصدی بسته بود ، باز شد.

"ارفع" که با اعمال افزایش سرمایه در دوم اسفند، 400 میلیارد تومانی شده، از افزایش 198 درصدی پیش بینی سود هر سهم از 280 به 834 ریال هم خبر داد و شگفتی ساز امروز شرکت های در انتشار رویدادهای مهم منتشره در کدال شد اما در عملکرد 9 ماهه ، 36 ریال برای هر سهم شناسایی کرد.

با این رویداد نماد شرکت بعد از افزایش سرمایه و افزایش 198 درصدی پیش بینی سود ، بدون محدودیت دامنه نوسان باز شد و سهام با ابتدا با افزایش 21 درصدی به 404 تومان رسید اما در ادامه با کاهش به 15 درصد و صف فروش بیش از 4.8 میلیون سهمی روبرو شد.

براساس این گزارش، قبل از بازگشایی نماد هم علیرضا خیاط مدیرعامل این شرکت توضیحاتی به شرح زیر داد:

پیرو اقدامات انجام شده در سال جاری و مذاکرات متعدد با بانک صنعت و معدن و با توجه به پایان مهلت قانونی تسویه تسهیلات ارزی شرکت در چارچوب ماده 20 قانون رفع موانع تولید در 15/12/1396 ، طی تفاهم نامه ویژه مشمولین این قانون منعقده فیمابین بانک و شرکت ( بشرح تصویر ارائه شده پیوست ) مقرر شد بابت باقیمانده تسهیلات ارزی دریافتی شرکت مربوط به واحدهای احیاء و فولاد سازی جمعاً مبلغ 4.628 میلیارد ریال در دو قسط شامل اولین قسط به مبلغ 3.749 میلیارد ریال تا تاریخ 15/12/96 و قسط دوم به مبلغ 879 میلیارد ریال به تاریخ سررسید 31/06/97 پرداخت و کل بدهی ارزی به مبلغ 173 میلیون یورو تسویه گردد.

بمنظور اعلام حسن نیت شرکت در اولین قدم و قبل از تکمیل تفاهم نامه نسبت به پرداخت مبلغ پانصد میلیارد ریال از مبلغ 3.749 میلیارد ریال قسط سررسید پایان سال جاری اقدام شده و در تاریخ تنظیم نامه مبلغ حدود پانصد و پنجاه میلیارد ریال از طریق انتقال مبلغ ده میلیون یورو منابع ارزی شرکت که خارج از کشور در حال اقدام میباشد که مکاتبات لازم در این خصوص انجام و پس از تائید بانک مورد اقدام واقع شده است.

مبلغ هفتصد میلیارد ریال از سرمایه در گردش مورد نیاز برای پرداخت باقیمانده قسط اول تامین نقدینگی شده و در حسابهای بانکی شرکت موجود میباشد و مابقی به مبلغ دو هزار میلیارد ریال از طریق تسهیلات ریالی تصویب شده در حال تسویه میباشد.جمع این مبالغ حداکثر تا پایان 23/12/96 مورد اقدام قرار خواهد گرفت. در تکمیل موارد فوق لازم به توضیح است که بدهی ارزی شرکت بمبلغ 173 میلیون یورو بنابر ادعای اولیه بانک بر مبنای نرخ ارز مبادله ای بانک مرکزی و با نرخ سود 7 % سالیانه نسبت به اصل بدهی ارزی محاسبه و تا کنون در حسابها منعکس شده است. 

با نهایی شدن تفاهم نامه ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، اصل بدهی مذکور بر مبنای نرخ ارز مرجع در تاریخ 03/07/1391 محاسبه و پس از آن مبلغ اصل بدهی با نرخ سود سالیانه 15 % محاسبه و در حسابها منعکس خواهد شد. اثر این تغییر در نحوه محاسبه بازپرداخت باقیمانده مبلغ تسهیلات ارزی موجب گشته تا جمع خالص دارائیهای ثابت مشهود در سمت دارائی های ترازنامه و بدهی تسهیلات در سمت بدهی های جاری به ترتیب به مبالغ 1.965 میلیارد ریال و 3.875 میلیارد ریال کاهش یابد. اثر کاهش مبالغ فوق بر صورت سود و زیان سال جاری شرکت شامل آثار جاری و سنواتی بشرح جدول مقایسه ای ارائه شده پیوست محاسبه و در حسابها اعمال می گردد.

اثرات عمده این تعدیل در عملکرد سال جاری عمدتاً ناشی از حذف آثار تسعیر ارز در سال جاری و کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از تعدیل استهلاک ماشین آلات و تأسیسات می باشد و از طرفی افزایش هزینه مالی ناشی از اعمال سود بازپرداخت با نرخ 15 % برای تسویه در چارچوب ماده 20 قانون رفع موانع تولید می باشد.

جمع آثار این تعدیل بر عملکرد سنوات قبل مبلغ 506 میلیارد ریال بطور خالص می باشد که عمدتاً شامل مبلغ 966 میلیارد ریال کاهش استهلاک محاسبه شده در دوره های قبل و460 میلیارد ریال خالص افزایش هزینه مالی ناشی از اعمال نرخ 15 % محاسبه سود تسهیلات به روش جاری می باشد. همچنین خارج از توضیحات فوق مبلغ 78 میلیارد ریال بابت مالیات عملکرد سال 1395 پرداخت گردیده که در سود و زیان سنواتی اعمال شده است.

دلایل تعدیل EPS : تغییر نرخ EPS از مبلغ 280 ریال به 331 ریال در جدول پیوست شماره یک عمدتاً ناشی از تاثیر افزایش نرخ میانگین فروش شمش فولادی از 15.492 ریال به 16.543 ریال که سرجمع موجب افزایش 768 میلیارد ریال در جمع درآمد فروش شده ، میباشد.

علت اصلی این تغییر استفاده از اطلاعات واقعی نه ماهه و نرخ پیش بینی فروش 19.000 ریال برای سه ماهه پایانی سال میباشد.در محاسبات قبلی نرخ میانگین فروش برآوردی برای شش ماهه دوم سال با توجه به وضعیت بازار فروش محصولات شرکت مبلغ 17.000 ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز عمدتا به دلیل افزایش بهای خرید گندله ( مواد اولیه اصلی ) که ناشی از افزایش میانگین بهای نرخ فروش شمش فولادی و افزایش بهای سایر مواد اولیه و کمکی به تبع افزایش سطح عمومی قیمتها می باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده ، جداول مربوط به تغییرات در هزینه های مالی ، سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی ، دارایی ثابت مشهود ، تسهیلات مالی و صورت ریز تعدیلات سنواتی به پیوست ارائه می گردد. همچنین به اطلاع میرساند باتوجه به محدویت های زمانی ، اطلاعات ارائه شده حسابرسی نشده ولی هماهنگی لازم با بازرس شرکت انجام شده است.

عناوین برگزیده