تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۱۵۷۰۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست مشترک معاونان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت تأکید شد:

نقش بالای آب تأمین شده برای بخش صنعت در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی/ کسری آب 14 هزار لیتری شهرک‌های صنعتی کشور

می متالز - معاونان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت برای بررسی تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
نقش بالای آب تأمین شده برای بخش صنعت در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی/ کسری آب 14 هزار لیتری شهرک‌های صنعتی کشور

http://www.shatanews.ir//parameters/mimt/modules/cdk/upload/content/news/189923/WhatsApp%20Image%202021-01-26%20at%2009.35.05.jpeg

به گزارش می متالز، در نشست مشترکی که روز یکشنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، آخرین وضعیت تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بررسی و درخصوص راهکارهای تأمین کسری آب ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در این مناطق هم اندیشی شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار با اشاره به این‌که سالانه از 90 میلیارد مترمکعب آب مصرفی در کشور با برداشت از منابع سطحی و زیرسطحی، در سه بخش کشاورزی (91.7 درصد)، شرب (6.5 درصد) و صنعت (1.8 درصد) آب مصرف می‌شود، ارزش افزوده ایجاد شده مصرف آب در بخش صنعت را 338 هزار ریال به ازای هر مترمکعب عنوان کرد.

علی رسولیان گفت: هم اکنون بیش از 46 هزار واحد تولیدی با ایجاد اشتغال برای 940 هزار نفر در 823 شهرک‌ و ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری، از 16 هزار و 119 لیتر بر ثانیه آب در فازهای عملیاتی برخوردارند و با 14 هزار و 287 لیتر بر ثانیه کسری آب مورد نیاز مواجه می‌باشند.

وی با بیان این‌که نرم مصرف آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نیم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار است و 58 نفر نیز به ازای هر یک لیتر بر ثانیه آب دارای شغل می‌شوند، افزود: با تأمین کسری ضروری آب مورد نیاز به میزان 2300 لیتر بر ثانیه برای 9 هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد، برای بیش از 180 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به آخرین وضعیت تصفیه خانه‌های فاضلاب و سامانه‌های استفاده مجدد از پساب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر 228 مدول تصفیه ‌خانه فاضلاب در 189 شهرک و ناحیه صنعتی با حدود 24 هزار واحد صنعتی متصل درحال بهره برداری است و 13 تصفیه‌ خانه در دست ساخت و 23 تصفیه‌ خانه نیز درحال طراحی می‌باشد. همچنین 70 سامانه استفاده مجدد از پساب و استحصال آب صنعتی از پساب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به اجرا درآمده است.

رسولیان با تأکید بر اهمیت و ضرورت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت و نقش آن در کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش سرمایه‌ گذاری و رونق اقتصادی کشور خصوصاً در مناطق محروم و کم برخوردار، از وزارت نیرو خواست در اجرای ماده (54) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (81) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، نسبت به تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا در واحدهای تولیدی مساعدت شود.

وی همچنین با برشمردن برخی چالش‌های موجود در زمینه تأمین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اولویت بخشی و توجه بیش از پیش شرکت‌های آب منطقه‌ای به بخش صنعت و تولید در استان‌ها را خواستار شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست بر نقش بالای آب تأمین شده برای بخش صنعت در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی در کشور تأکید کرد.

قاسم تقی‌زاده خامسی تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت در راستای سیاست‌های کاری وزارت نیرو در جهت تأمین معیشت جایگزین را از اهم برنامه‌های کاری این وزارتخانه اعلام کرد.

وی قول مساعد داد در جهت تسهیل فرآیندها و تأمین کسری آب ضروری مورد نیاز بخش تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سالی که به نام "جهش تولید" مزین است، همه گونه همکاری لازم در مجموعه‌های ملی و استانی وزارت نیرو صورت پذیرد.

در این نشست، فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز به ارائه گزارشی از وضعیت تأمین آب، مشکلات موجود و راهکارهای تأمین کسری آب ضروری مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور پرداخت.

عناوین برگزیده