تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۰۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر مشوق‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی در میزان مشارکت برای پرداخت مالیات

‌می‌متالز - بی گمان زمانی که وظیفه‌ای طبق قانون بر عهده آحاد جامعه گذاشته شود همگان مجبور به اجرای آن بوده و، چون انجام آن بر خلاف مواد قانونی مصوب کشور است لذا ترس از مجازات و جریمه، شخص را به انجام آن ترغیب می‌کند.

به گزارش می‌متالز، البته ترس از قانون اگر ضمانت اجرایی قوی به همراه نداشته باشد به تنهایی کافی نبوده و در برخی موارد افرادی ممکن است به قصد سودجویی راه‌هایی را برای فرار از انجام تکلیف قانونی انتخاب نمایند.

پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه قانونی در تمام دنیا مرسوم است ضمن اینکه در کشور ما شرع و تکلیف دینی، انجام این فریضه را تقویت می‌کند.

قطعا اضافه بر اهرم قانون، مواردی نیز وجود دارد که موجب می‌شود تمایل و رغبت مودیان مالیاتی برای مشارکت در همیاری دولت با پرداخت مالیات افزایش یابد.

اطلاع رسانی به موقع از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی- ارائه مشاوره مالیاتی برای فعالین اقتصادی که کسب و کاری را شروع کرده و اطلاعی از قوانین مالیاتی وتکالیف خود ندارند- ارائه خدمات و برخورد محترمانه و تکریم ارباب رجوع- در نظر گرفتن تسهیلات و تشویقاتی برای افزایش تمایل مشارکت در پرداخت مالیات – قدردانی و معرفی مودیان خوش حساب و .. مواردی است که تاثیر بسزایی در افزایش میزان مشارکت در پرداخت مالیات ایفا می‌کند.

جذب سرمایه گذاری‌های خارجی هم یکی از مواردی است که در نظر گرفتن تشویقات و بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی تاثیر بسیار زیادی بر آن دارد. امروزه در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه از مشوق‌های مالیاتی برای جذب سرمایه گذاری استفاده می‌کنند البته ناگفته نماند که اثربخشی چنین مشوق‌های مالیاتی به عنوان بسته‌های اقتصادی، در مقایسه با هزینه‌های آن دولتمردان وتصمیم گیرندگان را دچار چالش می‌کند که شاید در دراز مدت بتوانند در این خصوص تصمیم لازم را بگیرند.

در قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌هایی با رویکرد حمایت از تولید وایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته برای برخی فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده که تا حدودی توانسته به رونق این کسب و کار‌ها کمک کرده و بدین ترتیب میزان مالیات واریزی به خزانه را افزایش دهد.

به عنوان مثال: مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد ابرازی مشمول مالیات فعالیت‌های تولیدی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد (%۱۰۰) و به مدت ده سال از پرداخت مالیات معاف هستند. البته در این ماده قانونی به موارد دیگر با ذکر جزئیات مربوطه پرداخت شده که در یادداشت‌های قبلی به آن پرداخته شده است.

خلاصه اینکه می‌توان گفت ارائه خدمات و تسهیلات و اطلاع رسانی به موقع و ارتقای جایگاه و شان مودیان مالیاتی، عوامل بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده‌ای در افزایش میزان مشارکت در پرداخت مالیات محسوب می‌شود که دولت چند سالی است توجه ویژه به این مقوله‌ها داشته و تلاش‌های قابل قبولی را در این زمینه انجام داده است.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده