تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۰۲۸۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

رونق اقتصادی آذربایجان غربی با راه‌اندازی مجتمع فولاد ارومیه/ بارقه امید در دل کارگران با حمایت دستگاه قضا

‌می‌متالز - سفر رئیس دستگاه قضا به استان آذربایجان غربی و بازید از مجتمع فولاد ارومیه موج امیدی را در دل مردم استان ایجاد کرد و کارگران این واحد صنعتی امیدوارند هرچه زودتر این کارخانه احیا شود تا دوباره به سرکار خود برگردند.

به گزارش می‌متالز، گروه فولاد ارومیه یکی از بزرگترین مجموعه‌های ساخت پروفیل‌های صنعتی، ساختمانی و لوله‌های صنعتی از قطر ۰/۵ اینچ تا ۱۲۰ اینچ و انواع ورق‌های فولادی، شمش‌های عریض و چهارگوش و ... در کشور است. این گروه صنعتی که در ابتدای کار با ۱۵۰۰ کارگر کار خود را آغاز کرد؛ اما به‌دلیل بی‌توجهی دولت و اشکالات سیستم بانکی به‌یک‌باره فقط کمتر از ۱۰ درصد این کارگران در چرخه تولید باقی ماندند و تعدادشان به ۱۲۰ نفر کاهش یافت.


این واحد بزرگ صنعتی چندین سال است که در پیچ و خم مسائل گوناگون گرفتار شده بود، کارگران این گروه صنعتی طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی مانند عدم دریافت حقوق و معوقات خود بار‌ها در مقابل استانداری و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان تجمع کردند.

رکود ۹۰ درصدی مجتمع فولاد


یکی از عواملی که این گروه را دچار مشکل و کارگران بسیاری را بیکار کرد، رکود ۹۰ درصدی و بدهی‌های بانکی این واحد صنعتی بود. مسوولان اسبق این واحد با وام‌ها و تسهیلات کلان بانکی اقدام به خرید ماشین‌آلات و افزایش تولید کرده بودند که غفلت و نبود توان کافی در این پروژه ورشکستی واحد، تعدیل و اخراج نیرو‌ها را به دنبال داشت.


با وجود چندین مرتبه اعتراض و پیگیری کارگران واحد صنعتی فولاد ارومیه از ادارات مختلف و نیز برگزاری نشست‌های مختلف با حضور نمایندگان کارگران و متولیان رسیدگی به وضعیت آن‌ها، نتیجه‌ای برای کارخانه و کارگران حاصل نشد.


معصوم علی اکبری، معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در مورد وضعیت کارخانه فولاد ارومیه و نحوه حل مشکل این واحد می‌گوید: باید این واحد به مرحله تولید و سوددهی رسیده و اقدام به پرداخت مطالبات خود کند. بدهی‌های بانکی این واحد صنعتی رقم بسیار بالایی است، اما این واحد برخلاف خوش نیت بودن خود زمین‌گیر شده و نیازمند توجه شایانی است.


علی اکبری در مورد فعالیت‌های انجام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای حل مشکلات گروه صنعتی فولاد ارومیه، می‌افزاید: دعوت از معاون وزیر به‌صورت ویژه در راستای حل مشکلات فولاد ارومیه، دعوت از روسای قبلی و جدید بانک ملی ایران، ثبت واحد فولاد ارومیه در طرح نیپا، جلسه‌های مکرر کارگروه تسهیل و رسیدگی به مشکلات کارگران و نیز انجام رایزنی با مدیر عامل واحد از جمله اقدامات صورت گرفته است.

تعداد بازدید : 1

تاخیر در راه اندازی کارخانه فولاد توجیهی ندارد

با وجود تعطیلی گروه فولاد ارومیه و وعده‌های مسوولان برای احیای این واحد صنعتی ادامه داشت، ولی در عمل اتفاقی صورت نگرفت تا اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در سفر اخیر خود به آذربایجان غربی، از مجمع فولاد ارومیه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.


در جریان این بازدید که مسوولان استانی، سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه و نماینده بانک عامل نیز حضور داشتند، آیت‌الله رئیسی با اشاره به ضرورت تعجیل در راه‌اندازی این مجتمع تولیدی خاطرنشان می‌کند: با عنایت به اینکه در این مجتمع تولیدی ماشین آلات و تجهیزات کامل مستقر شده و تجهیز ۸۵ درصدی امکانات صورت گرفته، تاخیر در راه اندازی آن هیچ گونه توجیهی ندارد و همه مسوولان و دست‌اندرکاران باید برای در مدار تولید قرار گرفتن این مجتمع، همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی مجتمع فولاد ارومیه می‌افزاید: طبق گفته سرمایه‌گذار، این واحد تولیدی ظرفیت اشتغالزایی برای ۳ هزار نفر را دارد؛ بر همین مبنا با توجه به نیاز مبرم کشور به تمهید امکانات برای جهش تولید، ضروری است هرچه سریع‌تر با بهره‌گیری از نیرو‌های انسانی موجود در استان، نسبت به راه‌اندازی این مجتمع اقدامات مقتضی صورت گیرد.


ضرب‌الاجل دو ماهه برای راه اندازی مجتمع فولاد

آیت‌الله رئیسی در ادامه ضمن استماع سخنان سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه، نماینده بانک و استاندار آذربایجان غربی، برای راه‌اندازی این واحد تولیدی، ضرب‌الاجل دو ماهه تعیین کرد و می‌گوید: بر مبنای قوانین موجود و دستورالعمل صادره، باید هر چه سریع‌تر مسائل مابین سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه و بانک تسهیلات‌دهنده مرتفع شده و این واحد صنعتی ظرف دو ماه در مدار تولید و اشتغال قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه می‌گوید: در مسیر رفع مشکلات مجتمع فولاد ارومیه، دستگاه قضایی و دادگستری آذربایجان غربی نهایت مساعدت را به عمل خواهند آورد و رئیس دادگستری استان نیز در جلسات شورای اقتصاد مقاومتی، موضوع راه اندازی این مجتمع تولیدی را با جدیت دنبال خواهد کرد.


آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز همه دستگاه‌ها برای تحقق جهش تولید می‌افزاید: امکانات فراهم آمده در مجتمع فولاد ارومیه یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و هیچگونه تاخیری در راه‌اندازی این واحد تولیدی جایز نیست.


کمک دستگاه قضا به رشد صادرات با احیای کارخانه فولاد ارومیه

به گفته ماهان کریمی، عضو اتاق بازرگانی ارومیه یکی از مهم‌ترین موانع تولید در سال جاری مربوط به کارخانه فولاد ارومیه با ظرفیت تولید یک میلیون تن مقطعات فولادی است که رئیس قوه قضائیه به دنبال راه اندازی آن در دو ماه آینده است.


وی تاکید می‌کند که راه اندازی این شرکت فولادی، با توجه به ظرفیت ایران برای صادرات باید به سمت بازاریابی و استفاده از ظرفیت مدیران دولتی و اقتصادی برای صادرات باشد.

گروه صنعتی فولاد ارومیه در زمین ۳۰۰ هکتاری با زیربنای موجود ۱۵۰ هزار مترمربع و فضای ۱۲۰ هزار مترمربعی در پنج بخش، نورد لوله خاورمیانه، فولاد، لوله و پروفیل، فولاد ترابر، لوله گاز و گالوانیزه فعالیت داشت. این گروه ظرفیت بکارگیری ۴۸۰ نیروی کار در سطح اولیه و نیز بیش از هزار نفر را در سطح فاز‌های تکمیلی دارد که به خاطر بی توجهی مسوولان به این واحد صنعتی تعطیل شده است.


سفر رئیس دستگاه قضا به استان آذربایجان غربی و بازید از مجتمع فولاد ارومیه موج امیدی را در دل مردم استان ایجاد کرد و کارگران این واحد صنعتی امیدوارند هرچه زودتر این کارخانه احیا شود تا دوباره به سرکار خود برگردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده