تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۲۰۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش نرخ ارز برای بورس آرامش می‌آورد

می متالز - ظرفیت‌های لازم در بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های جدید و حفظ سرمایه‌های فعلی وجود دارد.
کاهش نرخ ارز برای بورس آرامش می‌آورد

به گزارش می متالز، نرخ دلار به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور از جمله شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و نفتی که بیش از نیمی از بازار را تشکیل داده‌اند، محسوب می‌شود. همچنین در ماه‌های اخیر شاهد اوج‌گیری روند معاملات بورس به جهت صعود قیمت ارز به ویژه برای شرکت‌های صادرات‌محور بوده‌ایم، ولی در این چند وقت اخیر ورق به‌گونه‌ای دیگر برگشت. باید گفت وضعیت بورس با قیمت دلار‌ رابطه مستقیمی دارد، به‌طوری‌که با التهابات نرخ ارز، بورس واکنش نشان داد و شاهد بودیم که در روزهای اخیر، شاخص بازار هم تحت‌تاثیر قرار گرفت. ولی با تمام این تفاسیر باید دید کاهش نرخ ارز بطور دستوری بوده یا متاثر از وقایع سیاسی- اقتصادی؟ کاهش نرخ ارز که طی چند وقت اخیر اتفاق افتاد در بازار سرمایه با ابهاماتی روبه‌رو است. برخی از کارشناسان بازار معتقدند این روند، تاکتیکی بوده است. در هر حال برخی معتقدند کاهش نرخ ارز برای بورس آرامش می‌آورد و دوباره رشد و توسعه به این بازار بازخواهد گشت. ولی از طرفی هم برخی از فعالان بازار معتقدند کاهش نرخ دلار در بازار آزاد می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیرات منفی بر بازار بگذارد.

سودآوری مطلوب شرکت‌ها

محمدعلی احمدزاد اصل-عضو هیأت مدیره شرکت ملی مس ایران/ در ماه‌های اخیر شاهد اوج‌گیری روند معاملات بورس به جهت صعود قیمت ارز به ویژه شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند بودیم، ولی در این چند روز گذشته ورق به‌گونه‌ای دیگر برگشت و با کاهش نرخ دلار(ارز) که ناشی از اعمال سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های ارزی بانک‌ها، صرافی‌ها و الزام شرکت‌های صادراتی به فروش ارز حاصله از طریق سامانه نیما و به خصوص ایجاد بازارثانویه برای تبادلات ارزی بین صادرکنندگان و متقاضیان ارز، خصوصا واردکنندگان غیر از کالاهای اساسی بود، به یکباره شوک جدیدی به بازار وارد کرد که در طی دو روز، شاهد سقوط 10هزار واحدی شاخص بورس بودیم.

البته نکته حائز اهمیت حجم و ارزش معاملات در این روزها بود که از روزهای اوج بازار تقریبا تنزلی نداشته، بلکه از میانگین هم بسیار بالاتر بود که این امر نشان‌دهنده استمرار ورود نقدینگی موجود در اقتصاد به ویژه در بازارسرمایه، همراه با تثبیت حضور فعالان و اقبال آنان به بازار در شرایط کنونی اقتصاد کشور است. همچنین باید اشاره کرد که بر اساس اطلاعات مورد تحلیل کارشناسان بورسی، نرخ پایه دلار بیشتر بر قیمت‌های معاملات انجام شده در بورس‌کالا برای محصولات پتروشیمی، معدنی، فلزی و آهنی عموما قیمت‌های زیر 10000 تومان قرار گرفته که این امر نیز می‌تواند با توجه به رکود اقتصادی در شرایط ابرتورمی و عدم وجود تقاضای مصرف واقعی برای کالاهای غیر اساسی به خصوص وارداتی، حاشیه اطمینانی ایجاد کند که روند سودآوری شرکت‌های بورسی با درآمد‌های صادراتی در آینده نزدیک قابل پیش‌بینی و به واقعیت نزدیک باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن شرایط موجود بازارسرمایه و تداوم ورود نقدینگی به بازار و سودآوری مطلوب شرکت‌ها، همچنین به ویژه روند صعودی حجم و ارزش معاملات در بورس و فرابورس پیش‌بینی می‌شود، صعود شاخص با تکیه بر افزایش سودآوری شرکت‌ها در صنایع نفت،گاز، پتروشیمی، معادن و فلزات همچنان تداوم یافته و در برخی از صنایع نیز که افزایش قیمت سهام شرکت‌های آن‌ها فاقد بنیادهای لازم است، حباب ایجاد شده، بترکد. به شرطی‌که در این راستا ثبات سیاست‌های ارزی از جانب دولت به ویژه بانک‌مرکزی را شاهد باشیم.

تاثیر منفی در‌کوتاه‌مدت

رضا نازی-تحلیلگر ارشد بازار سرمایه/ یکی از پارامترهای موثر بر بازارسرمایه نرخ دلار است. در حال حاضر نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد بازارسرمایه و ارزش معاملات علاوه بر بهبود قیمت‌های جهانی، افزایش افسار گسیخته قیمت دلار است، کما این‌که با توجه به کاهش قیمت دلار از روز دوشنبه مورخ (9/7/97) تا چهارشنبه مورخ (11/7/97) بازارسرمایه نسبت به این کاهش واکنش نشان داده و کل ارزش بازار شرکت‌های بورسی کاهش 378.926 میلیارد ریالی را تجربه کرد.این مهم مبین نگاه و حساسیت فعالان بازارسرمایه نسبت به نرخ دلار است.

بطورکلی باوجود این‌که ارزش شرکت‌ها چه از منظر افزایش سودآوری (عمدتا صادراتی) و افزایش ارزش جایگزینی همچنان بر مبنای نرخ فعلی دلار در بازارسرمایه به‌روزآوری نشده است، اما کاهش نرخ دلار در بازار آزاد (اسکناس) می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیرات منفی بر بازار گذاشته، ولی در میان‌مدت قطعا ارزش شرکت‌ها بر مبنای نرخ دلار در دسترس به‌روزآوری شده و اثرات نرخ دلار در ارزش شرکت‌ها، شاخص کل و به تبعیت از آن در روند معاملاتی بازارسرمایه نمایان خواهد شد.

ثبات آرامش در بازار

محمدابراهیم پورزرندی-رئیس هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران/موضوع کاهش نرخ ارز را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد، نخست آن‌که با آرامش گرفتن بازار رقیب، بورس می‌تواند فعالیت خود را به خوبی انجام دهد و از جنبه دیگر اگر روند نرخ ارز با کاهش همراه باشد اثرات مثبت فزاینده‌ای را به همراه خواهد داشت. دلیل این امر آن است که با این کاهش، انگیزه از افراد دلال گرفته شده و در این‌صورت مردم نیز تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بورس خواهند داشت.

از این‌رو به نظر بنده کاهش نرخ ارز تاثیر چندانی در سودآوری محصولات صادرات‌محور، مانند شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و فولادی ندارد. زیرا کماکان با این قیمت‌های کاهش یافته ارز شرکت‌های مذکور خواهند توانست از محل تسعیر ارز سودآوری مناسبی را داشته باشند. در این بین حتی اگر شرکت‌ها بخواهند مجددا از میانگین قیمت‌های اعلام شده در سایت نیما نیز استفاده کنند، همچنان این اعداد سودآوری شرکت‌های مذکور را نوید خواهد داد. از این‌رو به عنوان یک جمع‌بندی مختصر کاهش نرخ ارز، آرامش نسبی، رشد و توسعه اقتصادی برای بازارسرمایه را به همراه خواهد داشت.

کاهش هیجانات شدید

محمدیوسف امین داور-مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک خاورمیانه/شرکت‌های بزرگ بورسی صادرات‌محور هستند، یعنی با افزایش نرخ دلار میزان فروش و سودآوری آنها افزایش می‌یابد. البته شرکت‌هایی هم مثل خودروسازان هستند که مصرف‌کننده دلار هستند.

کاهش نرخ دلار به ظاهر برای شرکت‌های بورسی بزرگ خبر خوبی نیست، اما باید توجه داشت که هنوز در بازارسرمایه، نرخ‌های نجومی دلار آزاد، در نرخ فروش کالای شرکت‌ها منعکس نشده بودند و عمده شرکت‌ها نرخ فروششان بر اساس دلار 80 هزار ریالی تنظیم شده بود. پس کاهش فعلی دلار برای بازار سرمایه خبر بدی نیست.

همچنین باید توجه داشت که هجوم قبلی خریداران به بورس بر اساس محاسبات دلار آزاد بود و طبیعتا با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، در هفته‌های آتی شاهد هیجانات شدید در بازار نخواهیم بود.

رشد قیمت‌ها در بازارسهام

مهدی افضلیان-مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی کارگزاری‌ آگاه/یکی از دلایل اصلی تغییرات سود شرکت‌ها در بازارسرمایه تغییرات قیمت دلار است که در بازه‌های زمانی 3 تا 5 ساله اتفاق می‌افتد و موجب رشد سود شرکت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت سهام می‌شود.

در حال حاضر نرخ ارز در بازار آزاد تا سطح 15000 تومان و در سامانه نیمایی تا 10000 تومان در حال معامله است. از آنجا که حدود 50 تا 60 درصد بازارسرمایه شامل صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی بوده و صادرات‌محور هستند تغییرات قیمت ارز می‌تواند تاثیرات فراوانی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد و موجب رشد قیمت‌ها در بازارسهام شود.

امکان تحقق سودهای خیره‌کننده

پژمان کیا-معاونت توسعه و سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک دی/نرخ ارز به دلیل وزن بالای گروه پتروپالایشی، فلزات و معادن که بخشی از درآمدهای آنها از محل فروش صادراتی است، همواره عاملی اثرگذار بر بازارسرمایه به شمار می‌آید. خروج آمریکا از برجام و در نتیجه ابهام در تأمین منابع ارزی کشور در آینده، تحولات منطقه‌ای، تعاملات سیاسی بین‌المللی و در کنار همه این عوامل، بروز هیجان و تلاطم در بین آحاد جامعه و حتی برخی بنگاه‌ها، سبب افزایش افسار گسیخته نرخ ارز در کشور و کاهش شدید ارزش پول ملی شد.

در این بین دولت تلاش کرد تا با وضع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف، تصمیمات کارشناسی و بعضا غیرکارشناسی، واکنش‌های آنی،شتاب‌زده و گاها با تاخیر و یا با تعریف بازارهای گوناگون مبادلات ارزی و کنترل طرف عرضه و تقاضا، بخشی از این تلاطم را خنثی کند. به هرحال در روزهای اخیر و به واسطه کاهش التهابات سیاسی،امکان کم‌اثر شدن تنش‌های داخلی و خارجی و همچنین سیاست‌های مناسب ارزی دولت در راستای کاهش هیجانات و عرضه دلار در بازار، شاهد کاهش نرخ ارز هستیم.

هم‌اکنون مبنای قیمت‌گذاری محصولات صادراتی شرکت‌های بورسی، دلار نیمایی و نرخ‌های معاملاتی در بورس‌کالاست. تحلیلگران بازار در محاسبات خود از سود شرکت‌ها که پایه قیمت‌گذاری سهام آنهاست، هیچ‌گاه نرخ‌های بازار آزاد را ملاک محاسباتی خود قرار ندادند؛ چراکه معتقد بودند تنها بخش کوچکی از بازار اسکناس ارز (عددی بین 5 تا 10 درصد) در چرخه عموم و صرافی‌ها قرار داشته که به واسطه بروز هیجانات و رفتارهای سفته‌بازانه و تعدد دفعات معاملات، رشد غیرمنطقی پیدا کرده است. بنابراین نمی‌توان آن را به کل بازار ارز تسری داد. از طرفی تحلیلگران می‌دانند که سود هر شرکت، برآیند فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا خدمت ارائه شده است. پس از همان ابتدای قیمت‌گذاری، افزایش طرف هزینه به واسطه رشد نرخ مواد اولیه یا خوراک مصرفی و رشد نرخ دستمزد و سربار به دلیل افزایش تورم انتظاری را در محاسبه ارزش ذاتی سهام لحاظ کرده‌اند. از طرفی کلیت بازار معتقد بود و هست که دلار تعادلی برای محاسبه سودآوری شرکت‌ها، دلار 9 تا 10 هزار تومانی است و با همین مفروضات اقدام به تحلیل و اجرای معاملات کرده‌اند. از این‌رو کاهش نرخ دلار در محدوده 10 تا 12 هزار تومان، ضمن افزایش متوسط نرخ دلار سالیانه، می‌تواند با توجه به افزایش p/e بازار، رشد نقدینگی، تورم مورد انتظار تا پایان سال و عملکرد شرکت‌ها، سودهای خیره‌کننده‌ای را در بسیاری از گروه‌ها محقق کند.

بازدهی مناسب تا پایان سال

احسان رضاپور نیکرو-مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی/در خصوص اثرات کاهش نرخ دلار در روند معاملات فارغ از اثرات جابجایی نقدینگی بین بازارها، مسلما نوسانات بزرگ و پیاپی به افزایش ریسک معاملات منجر می‌شود، اما برای تخمین اثر واقعی این موضوع بر وضعیت میان‌مدت روند سهام شرکت‌ها در بورس این نکته مهم است که کف قیمتی این نوسانات کجاست.

باتوجه به اینکه تحلیلگران و معامله‌گران بزرگ بازار عمدتا بر اساس محاسبات تحلیلی و مفروضات محتمل در خصوص نرخ فروش محصولات، بهای تمام شده و حجم فروش شرکت‌ها به شناسایی نقاط ارزنده سهام شرکت‌ها اقدام می‌کنند، بر اساس این محاسبات تحلیلی با فرض در نظر گرفتن کف قیمت ارز در محدوده 8500 تومان بخش قابل‌توجهی از بازار توانایی رشد سود در سال جاری و سال آتی را دارا هستند. بنابراین با نرخ‌های 10 تا 12 هزار تومانی که از آن بیشتر سخن به میان می‌آید، با فرض ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی کلان نباید نگرانی برای صنایع متاثر در بازار متصور بود.

البته برای پیش‌بینی وضعیت کلی شاخص در ماه‌های آینده، باید پتانسیل سود و بازدهی سهام شرکت‌ها را با این نرخ‌ها در صنایع مهم و شاخص‌ساز بازار مورد ارزیابی قرار داد. صنایع فلزی، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های این صنایع، نقش مهمی در روند شاخص ایفا می‌کنند. از آنجایی‌که برآیند نظرات کارشناسان بر این است که عمده شرکت‌های این صنایع توانایی افزایش سود خود را برای سال جاری و سال مالی آتی خواهند داشت، با نسبت قیمت به درآمد 4 تا 5 و سودهای محاسباتی محتمل آنها برای پایان سال جاری و سال آتی، رشد حدود 30 درصدی قیمت سهام شرکت‌های برتر این صنایع تا پایان سال و یا حداکثر زمان برگزاری مجامع رخدادی محتمل و قابل تحقق است. همچنین صنعت بانکداری نیز از دیگر گروه‌های موثر بر شاخص است که پیش‌بینی‌ها از روند کلی سهام در گروه از شانس بیشتر بازدهی بالای 15 درصد تا پایان سال برای سهام پیشرو در این گروه حکایت دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد گزارش عملکرد مهرماه با اثرگذاری بیشتر با نیم‌نگاهی به گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها در کنار اخبار سیاسی و اقتصادی موجب تفکیک بیشتر بازار شود و به مرور شاهد فاصله بازدهی صنایع پیش‌رو از بازده شاخص هم‌وزن بازار از مقطع فعلی باشیم. همچنین معتقد هستم خریداران قیمت‌های اصلاح شده دو هفته پایانی مهرماه در صنایع مورد اشاره، همچنان از شانس بیشتری برای دریافت بازدهی مناسب تا پایان سال برخوردار هستند.

گزینه‌های متفاوت برای درآمد‌زایی

بهنام چاوشی-مدیرعامل کارگزاری فیروزه‌آسیا/هر چند نوسانات هیجانی قیمت ارز در ماه‌های اخیر بعضا از منطق اقتصادی مشخصی تبعیت نمی‌کند، ولی در عوض از ویژگی‌های ارزشمند بازارسرمایه آن است که حتی در شرایط هیجانی نیز دارای یک منطق قابل اتکاست. خریداران و فروشندگان سهام در هر زمان بر اساس برآورد خود از میزان سودآوری آتی شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند و در این چارچوب معمولا سیاست‌های دستوری کم‌تر مجری است.

امتیاز بازارسرمایه آن است که در صورت اتفاقات مختلف در بازارهای موازی، گزینه‌های متفاوتی از لحاظ وابستگی درآمدی و هزینه‌ای شرکت‌های سهامی‌عام وجود دارد. بنابراین افراد می‌توانند با اولویت‌بندی و تحلیل خود سهام هرشرکت را انتخاب کنند. نوسانات هیجانی بازار ارز شاید در کوتاه‌مدت منجر به برخی جابجایی‌ها در پرتفوی سهام افراد را داشته باشد، ولی این اثر بلافاصله در بازارسرمایه خود را تعدیل خواهد کرد.

انحراف چندانی وجود ندارد

میثم ابوالقاسمی-مدیر معاملات کارگزاری سهم‌آشنا/در چند ماه اخیر با افزایش نرخ برابری سایر ارزها در مقابل ریال، شاهد افزایش بازدهی بورس و رشد چشم‌گیر حجم معاملات روزانه در بازارسرمایه بودیم.

از دلایل این افزایش چه در حجم معاملات و چه در قیمت‌ها می‌توان به چند نکته اشاره کرد: هجوم سرمایه در چند ماه اخیر به سمت بازارهای موازی نظیر ارز، طلا،مسکن و حتی در برخی موارد کالاهای مصرفی باعث رشد چندین برابری قیمت‌ها شد. درحالی‌که بازار سرمایه متناسب با سایر بازارها رشد نداشت.البته تحلیل سودآوری شرکت‌ها با فرض پارامترهای کنونی قابل تامل بود، چراکه در گزارش‌های آتی شرکت‌ها شاهد رشد سودآوری برخی از شرکت‌ها خواهیم بود. این درحالی است که اغلب تحلیلگران بر اساس دلار حدود ۱۰هزار تومان تحلیل کرده‌اند و با کاهش نرخ ارزی که شاهد آن بودیم، کماکان انحراف چندانی وجود ندارد. ضمن این‌که عدم ثبات و ریسک موجود در سایر بازارها از عللی هستند که منابع مالی به سمت بازارسرمایه روانه ساخته و شاهد افزایش حجم معاملات و ایجاد رونق در بازارسرمایه خواهیم بود.

در نهایت با کاهش نرخ ارز تهدیدی برای بازارسرمایه متصور نیستم و معتقدم ظرفیت‌های لازم در بازارسرمایه برای جذب سرمایه‌های جدید و حفظ سرمایه‌های فعلی وجود دارد که منجر به افزایش بازدهی و حجم معاملات خواهد شد.

منفی‌شدن شاخص، تاکتیکی

محسن عباسی-مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری اماکو/در ابتدا باید گفت کاهش نرخ ارز به طور واقعی رخ داده یا خیر؟ مشخص است این ارقامی که برای کاهش نرخ ارز گفته می‌شود، ابهام دارد. در هر حال این روند، از دو زاویه به نفع بازارسرمایه است. نخست این‌که اگر در بازار آزاد، نرخ بر 10 و 11 هزار تومان باشد، در سامانه نیما آخرین نرخ کم‌تر از 9 تومان بوده و شرکت‌های بورسی هم با این سامانه فعالیت می‌کنند. از طرفی هم نوسانات ارز،‌ مردم را نگران می‌کند و همین عامل باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری در این بازار رشد پیدا کند.

باید گفت قبلا دلار سقف قیمتی نداشت ولی در حال حاضر این طور نیست و هرکسی هم وارد بازار شود می‌داند که محدودیت نرخ ارز وجود دارد. به نظر روند بازار به معنی ریزش شاخص نیست و منفی شدن شاخص تاکتیکی بوده ولی از هفته‌های آینده بازار مسیر صعودی را طی خواهد کرد.

البته باتوجه به موج اخیر ریزش قیمت دلار، احتمالا شاخص از 180 تا 220 هزار واحد رشد خواهد داشت و اواخر آبان‌ماه شاخص به 230 هزار واحد خواهد رسید. همچنین تداوم رشد شاخص بین۳۵۰ تا ۳۸۰ هزار واحد برای ۲ تا۳ سال آینده بازار پیش بینی می‌شود. در نهایت می‌توان گفت رشد شاخص همچنان صعودی خواهد بود.

انتظار رشد قیمت سهام

مصطفی محبی مجد-کارشناس بازارسرمایه/اخیرا بازارسرمایه بیشتر از هر متغیر دیگری تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز قرار داشته و این موضوع آنقدر موثر بوده که حتی شوک‌های چرخه سیاسی (تحریم‌های اقتصادی) و سیاستی (نرخ‌گذاری بر محصولات فولادی و خوراک پتروشیمی) نیز نتوانست اثر آن را خنثی کند.

در حال ‌حاضر قیمت سهام شرکت‌ها به نسبت افزایش نرخ ارز تعدیل شده و شرکت‌هایی که محصولات خود را به دلار می‌فروشند، قیمت سهام آنها با لحاظ نرخ ارز حدود 8 هزار تومان تسعیر شده است. از این‌رو به میزانی که نرخ‌های دلار به ریال از 8 هزار تومان فاصله بگیرد می‌توان انتظار رشد قیمت سهام این شرکت‌ها را داشت. در حال حاضر متغیرهای مهم در تصمیم‌گیری سهامداران بیشتر از جنس سیاسی بوده که می‌توان به ترتیب شرکت‌های صنعت فلزی و معدنی که محصول خود را ارزی می‌فروشند و پالایشی و محصولات اوره دانست.

زنگ خطر و امکان رکود

مهدی خسروی-مدیر سرمایه‌گذاری توسعه سرمایه رفاه/باتوجه به اینکه بیش از نیمی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس صادرات‌محور هستند، تغییرات نرخ دلار اثر مستقیمی بر شاخص بورس می‌گذارد. همان‌طور که در یکی دو ماه گذشته و همچنین در نمونه‌های تاریخی بارها مشاهده شده است، افزایش نرخ دلار موجب بهبود بازارسرمایه می‌شود و کاهش این نرخ اثر منفی بر آن می‌گذارد.

در یک هفته گذشته نرخ دلار روند کاهشی به خود گرفته است، اما این مورد برخلاف موارد تاریخی می‌تواند فرصت دیگری برای رشد بیشتر بازارسرمایه باشد زیرا نرخ دلار و یا یورویی که اکثر شرکت‌ها معاملات تجاری خود را بر مبنای آن انجام می‌دهند، نرخ بازار ثانویه (سامانه نیما ) است که این نرخ در حال حاضر برای دلار در حدود ۹۰۰۰ تومان است. بنابراین با وجود کاهش محسوس نرخ ارز در یک هفته گذشته، نرخ‌ها همچنان بیشتر از نرخ‌های معاملاتی شرکت‌ها است.

دیگر آنکه با کاهش نرخ ارز حجم زیادی نقدینگی آزاد شده است که این امر فرصتی را فراهم آورده است تا با برنامه‌ریزی مناسب در جهت ایجاد جذابیت در بازارسرمایه، این حجم نقدینگی به طرف این بازار سوق داده شود و پول‌های به اصطلاح سرگردان جامعه در مسیر صحیح اقتصادی استفاده شده، رونق چرخه تولید و اقتصاد را ایجاد کند. البته در صورتی که نرخ ارز آزاد به هر دلیلی کم‌تر از نرخ بازار ثانویه شود، زنگ خطری برای بازارسرمایه است. زیرا این کاهش می‌تواند موجب کاهش نرخ بازار ثانویه شده و در نتیجه شاهد رکود در بازار فروش محصولات می‌شویم که این موضوع باعث ایجاد روند فرسایشی در بورس می‌شود.

سودآوری ناشران کاهش نمی‌یابد

امیر وفایی-مدیر سرمایه‌گذاری آتی‌نگر سپهر ایرانیان/با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد عده‌ای معتقد هستند که افت شاخص بورس هم ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد، نکته‌ای در این میان مغفول واقع می‌شود. هر چند طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بوده‌ایم، اما نرخ دلار فروش شرکت‌های بورسی و نرخ فروش محصولات آنها در بورس‌کالا با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود. بنابراین اثرات افزایش نرخ ارز آزاد در سودآوری شرکت‌ها نمایان نشده و از این‌رو کاهش‌های اخیر نرخ ارز در بازار آزاد اثری در سودآوری شرکت‌های بورسی نداشته است. زیرا شرکت‌های کمی در بازار بوده که محصولات خود را با نرخ ارز آزاد به فروش رسانده باشند. چون به نظر می‌رسد فارغ از سایر ریسک‌های مترتب بر بازار سهام تا زمانی که نرخ دلار ثانویه در قیمت‌های فعلی باشد و از محدودیت‌های فروش محصولات در بورس‌کالا و نرخ تسعیر ارز به صورت دستوری کاسته شود سودآوری شرکت‌ها با کاهش روبه‌رو نخواهد شد. همچنین این موضوع باید در نظر گرفته شود که به شرط ثبات سایر شرایط و عدم کاهش مقداری فروش محصولات، سود سال 98 شرکت‌ها با احتمال افزایش نرخ ارز در بازار ثانویه در سال آینده با رشد مواجه خواهد شد.

رشد بازار در کوتاه‌مدت

موسی احمدی-مدرس دانشگاه و تحلیلگر بازارهای مالی/نرخ دلار به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت‌های صادرات‌محور از جمله شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و نفتی که بیش از نیمی از بازار را تشکیل داده‌اند محسوب می‌شود. از این‌رو با روند کاهشی نرخ دلار که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم متناسب با آن، شاخص بازارسرمایه نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت. توجه به این نکته که نرخ ارز مورد استفاده شرکت‌های بورسی، نرخ ارز بازار آزاد نیست نشان از تاثیرپذیری زیاد بازار از اخبار بازارهای موازی است.

از سوی دیگر کاهش نرخ دلار می‌تواند برخی از سرمایه‌گذاران را از بازار ارز خارج کند که با تدابیر مناسب می‌توانند به بازارسرمایه جذب شوند. در مقایسه بازارسرمایه با بازارهای موازی مسکن، طلا و ارز، می‌توان متوجه شد که بازده ارائه شده بازارسرمایه کم‌تر از بازارهای موازی بوده و باتوجه به شرایط موجود انتظار می‌رود بازارسرمایه با روند رو به رشدی در کوتاه‌مدت مواجه باشد.

نبود تهدیدی برای بازار

الهه ظفری-کارشناس بازارسرمایه/براساس بررسی داده‌های چند ساله بازارسرمایه به‌طور قطع می‌توان گفت وضعیت بورس با قیمت دلار رابطه مستقیم و هم جهتی داشت، به‌طوری‌که با افزایش،کاهش نرخ دلار واکنش بورس هم‌راستا بود.

در حال حاضر بازار ارز با نوسانات زیادی همراه است، اما باید توجه داشت نرخ ارز حدود10هزار تومان 66درصد بالاتر از نرخ‌های فروردین‌ماه است و شرکت‌ها در حال حاضر عموما ارزشگذاری‌هایی با نرخ 8500 داشته‌اند. از این‌روکاهش نرخ دلار از 18 هزارتومان تا 13 هزارتومان هنوز تهدیدی برای بازارسرمایه نبوده و حتی در صورت کاهش نرخ دلار تا 8هزارتومان می‌توان گفت بازار به ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

عناوین برگزیده