تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۵۹
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۲۰۸۶۸۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

صنعت ساختمان قزوین در تب و تاب بازار سیمان

‌می‌متالز - رشد چشمگیر قیمت و کمبود مقطعی سیمان در بازار، صنعت ساختمان را در استان قزوین با چالش‌های جدی مواجه کرده و موجب دغدغه مردم و فعالان این بخش شده است.

به گزارش می‌متالز، استان قزوین با توجه به استقرار کارخانجات سیمان در اطراف آن نظیر سیمان خزر، سیمان هگمتان، سیمان ساوه، سیمان آبیک و سیمان خدابنده که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مرغوب و مکمل خود اعم از سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن و پوزولان را از معادن این استان تامین می‌کنند، نباید مشکلی در تامین و عرضه این محصول استراتژیک داشته باشد.

تنها سیمان آبیک در ۵۵ کیلومتری قزوین با ظرفیت تولید روزانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کلینکر (شیرمایه اصلی سیمان) معادل پنج میلیون تن انواع محصولات سیمان را در سال تولید می‌کند و در زمره بزرگترین کارخانجات سیمان کشور به شمار می‌آید.

این کارخانه که در سال‌های اخیر برای بهینه سازی و ارتقای فناوری خط یک و ۲ خود به منظور برآورده نمودن نیاز بازار و نیز افزایش توان تولید سیمان در منطقه و کشور و حتی صادرات این محصول اقدام کرده است، وقتی صحبت از کمبود سیمان می‌شود تعطیلی خطوط خود را مطرح می‌کند و در این میان مردم و بازار باید مستاصل و بدون هیچ چاره‌ای تا زمان حل مشکل منتظر بمانند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این خصوص نظری دیگر دارد و معتقد است که موضوع کمبود سیمان هرساله به بهانه افزایش قیمت آن رخ می‌دهد و این، موضوعی تکراری است.

کمبود سیمان از سوی واحد‌های تولیدی برای افزایش قیمت صورت می‌گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: معمولا هر ساله در این مقطع زمانی، کارخانه‌های سیمان افزایش قیمت می‌دهند که به نوعی اوایل هر سال، مقداری از این محصول در بازار کم می‌شود و بعد بازار سیاه پیدا می‌کند و در نهایت کارخانه‌ها قیمت آن را افزایش می‌دهند.

علی فرخزاد گفت: این روند در سال اخیر تکرار شده و هر دفعه کم شدن سیمان با افزایش قیمت آن همراه بوده است.

این مسوول با اشاره به نقش کلیدی سیمان در اجرای طرح‌های عمرانی، افزود: سیمان یکی از مواد اصلی تعیین کننده و تاثیرگذار در اجرای پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی، شخصی و مسکونی است و نقش زیادی را در کیفیت ساختمان و هم در سرعت و روند اجرای طرح ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: ما کارخانه‌های سیمان متعددی در گرداگرد و پیرامون استان از جمله سیمان آبیک، لوشان، زنجان و ساوه داریم، ولی متاسفانه هیچکدام در داخل محدوده استان نیستند و مدیریت آن‌ها با استان‌های همجوار است.

فرخزاد گفت:برای رفع مشکل کمبود سیمان با معاونت معدنی وزات صنعت، معدن و تجارت پیگیری کرده ایم و اولویت تامین سیمان را برای اجرای پروژه‌های دستگاه‌ها دولتی قرار داده ایم.

وی در خصوص نوسان نرخ سیمان، گفت: افزایش قیمت این محصول در قیمت تمام شده ساختمان به صورت زنجیره‌ای تاثیر خواهد داشت و همینطور باعث به تعویق افتادن تعهدات شرکت‌های ساخمانی و پیمانی می‌شود.

فرخزاد گفت: ما هماهنگی لازم را با وزات صمت داشته ایم تا بتوانیم از کارخانه سیمان اطراف استان سهمیه‌ای داشته باشیم و اولویت بندی تخصیص به طرح‌های دولتی را در استان انجام دهیم.
رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین ضمن تشکر از ورود خبرنگار ایرنا به این مساله، معتقد است می‌توان با یک سیاست گذاری کلان و واحد مشکل کمبود و نوسان قیمت سیمان را حل کرد.

ظرف یکسال قیمت سیمان ۲ تا سه برابر شده است

رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی گران شدن قیمت فولاد اکثر ساخت و ساز‌ها به سمت استفاده از بتون حرکت کردند که شاخص‌ترین مصالح مصرفی در ساختمان‌های بتونی سیمان است و از ابتدا تا انتهای پروژه عمدتا سیمان مصرف می‌شود.

سید کاظم مجابی افزود: از همین رو، متاسفانه ظرف یک سال قیمت سیمان ۲ تا سه برابر شد و بتن آماده از مترمکعب ۲۰۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید که عدد سنگینی است.

وی اضافه کرد: در یک مقطع زمانی هم سیمان در بازار وجود نداشت و هم عمده کارگاه‌های تولیدی این محصول تعطیل بودند و باید یک تمهیدی اندیشیده شود، چون ما کارخانه‌های تولیدی زیادی در تولید سیمان در اطراف استان داریم.

این مسوول گفت: بخش دیگری از ماجرای کمبود سیمان به دلیل تورم بوده است که هربسته سیمان هفت هزار تومانی، ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این افزایش قیمت همچنان در کنار کمبود آن احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اینک پروژه اقدام ملی مسکن با تعهدات و شرایط خاص خود می‌خواهد در استان اجرا بشود درحالیکه دغدغه اصلی آن سیمان است.

مجابی با بیان اینکه نگرانی ما فقط بحث سیمان نیست و در سایر حوزه‌ها نیز این نگرانی وجود دارد، افزود: سال گذشته رشد چشمگیری در قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و سنگ داشتیم که جزو دغدغه مردم به عنوان کارفرما است.

وی اضافه کرد:مردم واقعا از این اتفاقات در صنعت ساختمان و رشد چمشگیر قیمت مصالح ساختمانی نگران هستند، چون در بسیاری از حوزه‌های دیگر تاثیرگذار است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین گفت: قیمت تمام شده ساختمان زمانی نه چندان دور در شهر قزوین سه میلیون تومان در هر متر مربع بود، ولی الان هفت و نیم و هشت میلیون تومان قیمت ساخت هر مترمربع برآورد می‌شود.

مجابی افزود: پیشنهاد ما این است که یک تصمیم و سیاستگذاری کلانی در این حوزه اتفاق بیفتد تا افزایش قیمت و موضوع کمبود سیمان را بتوان کنترل کرد.

وی کنترل و رفع مشکل سیمان را در رشد صنعت ساختمان بسیار موثر ارزیابی کرد و اضافه کرد: صنعت ساختمان جزو صنعت‌های کلان کشور بوده و در بخش سرمایه در گردش، ثروت ملی و اشتغالزایی بسیار موثر است و اگر با مشکل سیمان و در نهایت رکود مواجه شود مشاغل متعددی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

مجابی گفت: موضوع سیمان در صنعت ساختمان از این نظر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر رفع نشود عوامل انسانی و مهندسان را با مشکل اشتغال و شهروندان را با کمبود مسکن مواجه خواهد کرد.
رییس اتحادیه مصالح فروشان استان قزوین مشکل بازار سیمان را مساله افزایش قیمت می‌داند و می‌گوید واحد‌های تولیدی این محصول با افزایش قیمت‌های تولید چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

بازار سیمان با افزایش قیمت‌ها آرام شد

رییس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بازار سیمان با افزایش قیمتی که در دو مرحله در ۲۴ فروردین و ۳۱ فروردین ماه امسال از سوی کارخانه‌های تولیدی صورت گرفت آرام شد.

اکبر سیدی گفت: واحد‌های تولیدی، قیمت سیمان را در هر تن ۱۴۰ هزار تومان افزایش دادند و پس از این افزایش قیمت، مشکل کمبود حل شد.

وی با اشاره به دلیل کمبود مقطعی سیمان در بازار، افزود: کارخانه‌ها اعلام می‌کردند که هزینه‌های تولید بالا رفته است و قیمت‌های مصوب این محصول دیگر توجیهی ندارد به همین دلیل، سیمان را تولید نمی‌کردند، ولی با افزایش قیمت برای تولید، انگیزه پیدا کردند.

رییس اتحادیه مصالح فروشان استان قزوین با اشاره به دو دلیل دیگر که بازار سیمان از بحران خارج شد، اضافه کرد: فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باعث شد، کار‌های ساختمانی افت پیدا کند و دلیل دیگر به قدرت خرید مردم باز می‌گردد.

وی گفت: الان هرکیسه سیمان به نرخ دولتی ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و افزایش قیمت، فشاری بر مصرف کننده است و توان مالی او را کاهش می‌دهد و در نتیجه بازار روند آرامی را سپری می‌کند.

سیدی با بیان اینکه نمی‌توان یک طرفه به قاضی رفت و واحد‌های تولیدی را محکوم کرد، گفت: وقتی هزینه‌های تولید بالا می‌رود و اول سال دستمزد‌های کارگران افزایش می‌یابد؛ یک کارخانه‌ای تولیدی مانند مجتمع سیمان آبیک با سه هزار نیرو، هزینه هایش بالا می‌رود و چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد و این موضوع کاملا طبیعی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیمان استان قزوین گفت: هم اینک تفاوت چندانی میان نرخ دولتی و آزاد سیمان وجود ندارد و اصلا تقاضایی برای این محصول به نرخ آزاد دریافت نمی‌شود در حالیکه تا قبل از این موضوع حدود پنج تا ۶ هزار تومان بین نرخ دولتی و آزاد سیمان اختلاف وجود داشت.

وی با اشاره به یک مشکل جدید در این حوزه که به زودی تاثیر خود را بر بازار سیمان می‌گذارد، گفت: مشکل جدید ما در حوزه حمل و نقل نیز در حال وقوع است، چون با توجه به افزایش قیمت‌ها دیگر حمل و نقل سیمان به قیمت قبل برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل برای حمل بار مردم اقدام نمی‌کنند.

سیدی گفت: رانندگان انتظار دارند هماهنگ با تورم موجود، افزایش دستمزد را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد داشته باشند که در صورت محقق شدن، روی قیمت سیمان اثر می‌گذارد.
پیگیر‌های متعدد یک هفته‌ای خبرنگار ایرنا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص بازرسی‌ها و نظارت‌های صورت گرفته بر واحد‌های تولیدی و عرضه سیمان در استان متاسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسید و معاون بازرسی و نظارت این سازمان نیز علیرغم قول مساعد در این خصوص به خبرنگار ایرنا پاسخی نداد.

مشکل کمبود مقطعی سیمان و به دنبال آن افزایش قیمت آن تا آرام شدن بازار ظاهرا روند معمولی و سالانه واحد‌های تولیدی است که به گفته برخی از مسوولان به دلیل تورم و بالا رفتن قیمت‌های تولید و دستمزد کارگران به وقوع می‌پیوندد.

در این میان ظاهرا مصرف کننده چاره‌ای ندارد که به قیمت راضی کننده واحد‌های تولیدی تن بدهد تا حداقل به سیمان مورد نیاز خود دست یابد و پروژه خود را در زمان معین به پایان برساند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده