تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۲۰۸۷۴۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آیا گرانی مصالح ساختمانی مانعی تازه برای خانه‌دار شدن ساکنان استان خراسان جنوبی است؟

‌می‌متالز - از ابتدای اردیبهشت شاهد افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی از قبیل گچ، سیمان، آجر و سنگ هستیم که این افزایش قیمت‌ها سبب شده قیمت مسکن هم همچنان صعودی باشد.

به گزارش می‌متالز، با هزار و یک آرزو با وجود همه مشکلات اقتصادی و حرف و حدیث‌های مردم تصمیمشان یکی می‌شود، تلاش می‌کنند تا بعد از چند سالی که دوران عقد را سپری کردند، بدون برگزاری مراسم زیر سقف یک خانه بروند و زندگی مشترکشان را آغاز کنند.

با هزار و یک آرزو راهی مشاوران املاک می‌شوند، نگاه بر لیست قیمت اجاره خانه‌ها و قیمت مسکن که در شهر بیرجند می‌اندازند، سرشان سوت می‌کشد و دست از پا دراز‌تر بیرون می‌آیند و راهی مشاور املاکی دیگر می‌شوند، آنجا هم کرایه خانه‌ها زیاد است و با مبلغی که دارند نمی‌توانند سرپناهی برای خود خریداری کنند.

باز هم گویی سقف آرزوهایشان برسرشان خراب می‌شود و در هوای گرم کویر راهی خیابان می‌شوند، علی نگاهی به مریم می‌اندازد و نسبت به او شرمندگی دارد چرا که نمی‌تواند سرپناهی برای همسرش تهیه کند، آری این یکی از سکانس‌های زندگی این روز‌های جوانانی است که با هزار و یک مشکل تصمیم می‌گیرند زندگی مشترکشان را آغاز کنند، اما از همان ابتدا با غول گرانی کرایه خانه و مسکن مواجه می‌شوند و این‌ها سدی برای یکی شدنشان می‌شود.

بازار مسکن از سال گذشته پر التهاب است،

اما اگر بخواهیم واکاوی بیشتری داشته باشیم راهی بازار مسکن می‌شویم، بازاری که از سال گذشته پر التهاب است، آن طور که سیمان از سال گذشته علاوه بر افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال خود را از دید‌ها پنهان کرد و نایاب شد، در سال جدید هم علاوه بر نایابی دو مرحله افزایش قیمت را به خود دید.

اما آنچه در مصالح ساختمانی مشاهده می‌شود افزایش قیمت دیگر محصولات مانند آجر، گچ، سنگ و پودر سنگ است، آن طور که یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما گفت: مردم با گرانی و افزایش قیمت‌ها خو گرفته اند و با زندگیشان عجین شده است، اما آنچه در این میان مردم را بیشتر از همه آزار می‌دهد عدم نظارت‌ها است.

احمدی گریزی به افزایش قیمت مسکن و کرایه خانه‌ها زد و ادامه داد: وقتی مصالح ساختمانی افزایش قیمت پیدا می‌کند، نباید از گرانی مسکن تعجب کنیم چرا که شالوده اصلی در ساختمان سازی سیمان، گچ، آهن و سنگ است و حال که این محصولات روند افزایش قیمتی به خود دیده است، نباید گرانی مسکن برایمان تعجب آور باشد.

دیگر شهروند بیرجندی هم با بیان اینکه بار‌ها اعلام می‌کنند جوانان ازدواج کنید، گفت: با این افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها یک جوان چگونه می‌تواند دل به دریا بزند و یک جوان دیگر را همراه خود سازد، درحالی که نمی‌دانند با پولی که دارند می‌توانند خانه‌ای اجاره و یا خریداری کنند؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی تمامی ندارد.

اما وقتی به سراغ مصالح ساختمانی هم می‌رویم، فروشندگان با تایید افزایش قیمت گچ، آجر و سنگ از چند روز گذشته می‌افزایند: بعد از افزایش قیمت سیمان، از روز دوم اردیبهشت شاهد افزایش قیمت در بازار سنگ، آجر، گچ و پودر سنگ هستیم.

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی با بیان اینکه زمزمه افزایش قیمت ماسه و شن هم شنیده می‌شود افزود: مصالح ساختمانی دومینو وار در حال افزایش قیمت هستند چرا که با افزایش کرایه حمل بار، افزایش دستمزدها، کارخانه جات هم محصولات تولیدی خود را افزایش داده اند و این وسط مردم هستند که برای خرید بر سر دو راهی قرار می‌گیرند، آن‌ها که بنایی دارند ناچارند با هزار وام وقسط مصالح را خریداری کنند، آن‌هایی که نیاز مبرم ندارند دست از کار ساخت وساز می‌کشند.

نایب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار ما از افزایش ۲۵ درصدی گیسه گچ از دوم اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: از دوم اردیبهشت ماه شاهد افزایش ۲۵ درصدی گچ سفید هستیم آن طور که تادو هفته گذشته هر کیسه گچ سفید با قیمت ۲۱ هزارتومان به دست مصرف کننده می‌رسید، حال با قیمت ۲۶۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

علی چاجی با بیان اینکه از هفته‌های اخیر شاهد افزایش ۱۵ درصدی پودر سنگ و افزایش ۲۵ درصدی سنگ‌های ساختمانی هم هستیم افزود: قیمت آجر هم افزایش ۲۵ درصدی دارد.

حال که در بازار مصالح ساختمانی شاهد سونامی افزایش قیمت‌ها هستیم، نباید گران بودن بازار مسکن وکرایه خانه هم برایمان تعجب آور باشد، چرا که این دو، دومینو وار با یکدیگر متصل هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده