تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۱۰۱۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

زور وزیر «صمت» به کنترل بازار فولاد نرسید/ لابی‌های سنگینی در این حوزه وجود دارد

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون عمران گفت: وزیر صمت با حضور در کمیسیون عمران گفت که زور بنده نرسید که بتوانم حوزه فولاد را تنضیم کنم لذا مشخص است که لابی‌های سنگینی پشت قضیه وجود دارد که از حیث سیستم نظارتی وزیر صمت نیز نتوانسته حوزه فولاد را ساماندهی کند.

به گزارش می‌متالز، سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نابسامانی در حوزه فولاد، اظهار داشت: آقای رزم حسینی در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس قول داد که مشکلات حوزه فولاد و سیمان را حل کند.

وی یاداور شد: وزیر صمت پس از ۲ ماه از حضورش در وزارتخانه در کمیسیون عمران حضور یافت و اظهار کرد که زور بنده نرسید که بتوانم حوزه فولاد را تنضیم کنم لذا مشخص است که لابی‌های سنگینی پشت قضیه وجود دارد که از حیث سیستم نظارتی وزیر صمت نیز نتوانسته حوزه فولاد را ساماندهی کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ما در طرح جهش تولید مسکن به موضوع مصالح ساختمانی توجه کردیم، گفت: نکته‌ای که وجود دارد مصالح مانند زمین و تامین منابع مالی در قیمت مسکن تاثیر گذار نیست، اما مصالح از لحاظ بعد روانی و چرخش ساختار سیستم بازار به شدت تاثیر گذار است.

حسینی اضافه کرد: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که ما تولید کننده فولاد و سیمان باشیم و بیش از نیازمان تولید کنیم، اما در کشور با کمبود یا قیمت بالای فولاد و سیمان مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل عمده عدم نظارت در این حوزه از سوی نهاد‌های نظارتی مانند وزارت «صمت» و چرخه تولید و توزیع این نهاده‌ها است به خصوص در حوزه فولاد بخشی از این نهاده در بورس کشف قیمت می‌شود و بقیه در بازار آزاد خارج از قاعده قیمت گذاری شده و باعث می‌شود خود صنف در جهت افزایش قیمت حرکت کند؛ بنابراین به اعتقاد بنده به یک انقلاب بابت کنترل این نهاده‌ها نیاز داریم و با گفتن وزیر درست نمی‌شود.

نماینده خدابنده در مجلس با بیان اینکه در طرح جامع آمده که برای رسیدن به تعادل و آرامش در بازار مسکن باید در ۴ الی ۶ سال آینده ۴ الی ۶ میلیون واحد مسکونی ساخته شود، گفت: ما برای اینکه این میزان خانه بسازیم نیاز به مصالح داریم و ما بخشی از این موضوع را در قانون جهش تولید دیده‌ایم تا حتی خریداران خرد هم بتواند با قیمت مناسب از طریق بورس تامین مصالح کنند تا در این بحث دلال بازی نشود.

حسینی در پایان تاکید کرد: مجلس از طریق وضع قانون و نظارت بر بازار مصالح کنترل خود را اعمال می‌کند، اما آن بخشی که باید به بازار مصالح ساختمانی نظارت کند وزارت صمت است که به نظر می‌رسد در پالایش این موضوع کوتاهی کرده است و باید پاسخگو باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده