تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۱۱۱۸۷
سرویس خبر : انرژی

برگی دیگر از افتخارات عظیم صنعت پتروشیمی توسط شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی ورق خورد/کاتالیست‌های هیدروتریتینگ فاز گازی: گامی بزرگ در حذف گوگرد از انواع خوراک

‌می‌متالز - با اخذ پروژه تولید و تحویل دهی کاتالیست‌های Hydro-Desulfurization مورد نیاز شرکت پتروشیمی سبلان در سال ۱۳۹۸، خوارزمی گامی بزرگ و عملی در ورود به دنیای حذف آلودگی گوگرد از انواع خوراک‌های مورد استفاده در صنعت عظیم نفت برداشت. پیش از این چندین نمونه در احجام کم از این کاتالیست در شرکت خوارزمی تولید و به مشتریان تحویل دهی شده بود. اما تولید این محصول در مقیاس صنعتی و عملکرد آن در راکتوری در ابعاد بزرگ، تجربه‌ای متفاوت بود که با بهره گیری از دانش نخبگان ایرانی و حمایت‌های بی دریغ مجتمع پتروشیمی سبلان، به تجربه‌ای موفق تبدیل شد.

به گزارش می‌متالز، واحد پژوهش و توسعه خوارزمی برای نخستین بار در ایران، کاتاتست (تجهیزات تست عملکردی/مقایسه‌ای کاتالیست) مربوط به HDS در فاز گازی را طراحی و با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اندازه گیری تامین شده از برند‌های معتبر جهانی، این کاتاتس را راه اندازی نمود تا امکان انجام تست‌های دقیق‌تر عملکردی بر روی این کاتالیست‌ها ایجاد گردد.
واحد سنتز و تولید کاتالیست نیز علاوه بر طراحی، ساخت و راه اندازی یک خط تولید با ظرفیت بالا و کاملاً مدرن، با تولید ماده اولیه اصلی پایه این کاتالیست ها، توانست برای نخستین بار در کشور موفق به تولید این ماده اولیه با مشخصات ویژه مورد نیاز جهت تولید این کاتالیست‌ها شود. در نتیجه پایه کاتالیست و محصول نهایی، ویژگی‌های عملکردی قابل توجهی را دارا بودند.
با توجه به اینکه کاتالیست HDS در زنجیره‌های تولید هیدروژن، متانول و اوره-آمونیاک به عنوان نخستین فرآیند قرار می‌گیرد و نقش بسیار تعیین کننده‌ای در عملکرد راکتور‌های بعدی این واحد‌ها دارد، سنجش عملکرد و ارزیابی کیفی محصولات با سختگیرانه‌ترین استاندارد‌های روز دنیا و در مقایسه با برترین برند‌های تولید کننده کاتالیست جهان انجام شده و خوشبختانه از کلیه این آزمون‌ها با موفقیت عبور کرد.
کاتالیست‌های HDS در پاییز سال ۱۳۹۹ با نظارت تیم مهندسی شرکت خوارزمی و با موفقیت در راکتور مربوطه در پتروشیمی سبلان بارگذاری شدند و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با تزریق گاز به راکتور، راه اندازی واحد عملاً آغاز گردید. نتایج بدست آمده از دیدگاه پارامتر‌های عملیاتی راکتور و عملکرد کاتالیست، رضایت تیم بهره برداری پتروشیمی سبلان و تیم مهندسی خوارزمی را در بر داشت که تاییدی بود بر توان و دانش جوانان ایرانی برای ورود به عرصه‌های فناوری‌های فوق پیشرفته.
حال، شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی، با در اختیار داشتن تجربه گرانبهای تولید صنعتی این نوع کاتالیست که بعد از پتروشیمی سبلان با شرکت‌های پتروشیمی پردیس، خراسان، شازند و لرستان نیز وارد قرارداد شده است، چندین پروژه توسعه دانش فنی تولید انواع کاتالیست‌های هیدروتریتینگ فاز مایع و گاز را آغاز نموده است تا در آینده نزدیک با عقد قراردادهایی، تولید این محصولات در مقیاس‌های مختلف را راه اندازی نماید.

منبع: شرکت گسترش فناوری خوارزمی

عناوین برگزیده