تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۲۱۱۴۵۲
سرویس خبر : انرژی

تولید سالانه ۱۰۰ میلیون تن در صنعت پتروشیمی تا اوایل سال آتی

‌می‌متالز - وزیر نفت در مراسم رسمی بهره‌برداری از طرح پتروشیمی مسجد سلیمان که باتسهیلات بانک صنعت و معدن وباحضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور برگزار شد گفت:تولید صنعت پتروشیمی تا اوایل سال آتی به۱۰۰میلیون تن می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، بیژن زنگنه با بیان اینکه در شرایط تحریم سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی از سوی بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: اگر تحریم‌ها را نداشتیم و می‌توانستیم از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، بی‌شک این مقدار سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر می‌شد.

بیژن زنگنه اظهار داشت: استفاده از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی به آن معنا نیست که به مسائل داخلی توجه نمی‌کنیم بلکه به آن معناست که افزون بر منابع داخلی از منابع خارجی هم استفاده کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت پتروشیمی کشور را از ۵۶ میلیون تن به بیش از ۹۰ میلیون تن رسانده به صورتی که در طول یک سال اخیر ظرفیت پتروشیمی ۳۸ درصد رشد داشته است که بی‌سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال به‌شمار می‌رود.

زنگنه ارزش طرح‌های پتروشیمی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند را ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در هشت سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی دیگر امسال یا اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.

وی به طرح پتروشیمی مسجدسلیمان اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالم در مسجدسلیمان طرحی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح می‌شود.

وزیر نفت گفت: ما همچنین اجازه و موافقت ایجاد یک پتروپالایش در این منطقه را متکی بر گاز‌های همراه نفت داده‌ایم و امیدواریم این طرح هم اجرا شود تا در این منطقه که محل تولد صنعت نفت ایران است، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

زنگنه ادامه داد: قرار است مجموعه‌ای از طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و پایین‌دستی نیز در غرب کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در خردادماه آغاز شود که معتقدم تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان از همه دست‌اندرکاران صنعت پتروشیمی که نقش مهمی در تامین ارز کشور در این سال‌های تحریم ایفا کردند قدردانی کرد و گفت: اگر بتوانیم آنگونه که حق مردم و صنعت پتروشیمی است، عمل کنیم خیلی سریع‌تر می‌توانیم رشد، توسعه و اشتغال ایجاد کنیم.

گفتنی است با راه‌اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان با اعتبار ۵۳۰ میلیون یورویی بانک صنعت و معدن، در حدود ۶۵۰ هزار تن آمونیاک و بیش از یک میلیون تن اوره در سال تولید و ۱۵۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده