تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۱۱۲۴۳
سرویس خبر : انرژی
با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران، قیمت نفت کاهش یافت

نفت از رقم ۷۰ دلاری عقب‌نشینی کرد

‌می‌متالز - به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، جهان یک گزینه دارد که امروز توسعه میدان‌های جدید نفت گازی و زغال سنگ را متوقف کند یا با افزایش خطر دما کره زمین رو به رو شود.

به گزارش می‌متالز، سرمایه‌گذاران تحولات مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای را رصد می‌کنند. اتفاقی که باعث عرضه بیشتر نفت به بازار می‌شود. از همین رو قیمت نفت با کاهش مواجه شد. بلومبرگ گزارشی از وضعیت بازار نفت در روز چهارشنبه منتشر کرد.

معاملات آتی در لندن روز سه‌شنبه بعد از اینکه روسیه نماینده‌ای به وین فرستاد و گفت پیشرفت قابل‌توجهی در تلاش برای ایجاد توافقنامه بین ایران و ایالات متحده انجام شده است، ۱.۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، همین دیپلمات، میخائیل اولیانوف برای اینکه تاثیر خبرش را کاهش دهد، در توییتر نوشت: من نوشتم از نظر من پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است. اما هنوز موضوعات حل نشده باقی‌مانده‌اند که مذاکره‌کنندگان برای نهایی کردن توافقنامه احیای برجام به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند.

بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می‌تواند اجازه دهد تحریم‌های ایالات متحده در مورد صادرات نفت خام ایران برداشته شود و احتمالاً به‌این‌ترتیب نفت بیشتری به بازار برمی‌گردد. ایران در حال آماده‌سازی برای افزایش فروش جهانی نفت است، اما حتی اگر این توافق انجام شود، صادرات بیشتر نفت ممکن است تدریجی باشد.

با این حال، تام فینلون از شرکت Brownsville GTR که شرکتی تجاری و لجستیکی است، گفت: با وجود اظهار نظر‌های دوره‌ای درباره پیشرفت در توافق هسته‌ای، موانعی در موضوعات اساسی و کلیدی وجود دارد، بنابراین رسیدن به توافق به این آسانی‌ها نخواهد بود.

قیمت‌ها در شروع روز با کاهش همراه شدند، و برنت نتوانست قیمت بشکه‌ای ۷۰ دلار را حفظ کند. رقمی که از ماه می ۲۰۱۹ تا به حال دیده نشده بود.

در همین حال، نگرانی‌ها در مورد وخیم‌تر شدن بحران کووید ۱۹ در هند وجود دارد. صادرات بنزین این کشور جنوب آسیا در نیمه اول ماه می ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه ماه قبل افزایش یافته است، چرا که فروش سوخت در این کشور به شدت کاهش یافته است.

قیمت‌ها در چه وضعیتی است؟

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه ژوئن، ۶۵.۲۶ دلار در هر بشکه معامله شد و بعد ساعت ۴ و ۵۱ دقیقه بعدازظهر در نیویورک روی قیمت ۶۵.۴۹ دلار ایستاد.

نفت برنت برای تسویه‌حساب در ما ژوئیه، ۷۵ سنت کاهش یافت و رقم ۶۸.۷۱ دلار را برای هر بشکه نشان داد.

از طرفی داده‌ها نشان می‌دهد که موجودی نفت خام ایالات متحده هفته گذشته ۶۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

با وجود کاهش قیمتی که رخ داده است، نفت امسال رشد زیادی نسبت به سایر کالا‌ها داشت. قیمت نفت خام امسال بیش از ۳۰ درصد رشد کرد. گلدمن ساکس از احتمال نفت ۸۰ دلاری صحبت کرده است. هم‌زمان سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدان آن‌ها در حال افزایش عرضه برای پاسخگویی به تقاضای بازگشته هستند.

در سایر نقاط جهان چه خبر است؟

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، جهان یک گزینه دارد که امروز توسعه میدان‌های جدید نفت گازی و زغال سنگ را متوقف کند یا با افزایش خطر دما کره زمین رو به رو شود.

نیجریه رویال داچ شیل را تشویق می‌کند که به‌جای واگذاری، تجارت نفت و گاز در این کشور را نگه دارد. چراکه شرکت شیل به دنبال تمرکز بیشتر روی انرژی پاک‌تر و تولید خارج از مرز است.

نفت از رقم ۷۰ دلاری عقب‌نشینی کرد

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده