تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۲۱۱۷۶۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
صدیف بدری:

وادادگی در کنترل قیمت مصالح ساختمانی وجود دارد/ شورای رقابت باید سقف قیمت را تعیین کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد گفت: دولت در مدیریت حوزه‌های مختلف بازار انسجام خاصی نداشته و وادادگی را در کنترل قیمت بازار شاهدیم.

به گزارش می‌متالز، صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد گفت: متأسفانه دولت در مدیریت حوزه‌های مختلف بازار انسجام خاصی نداشته و وادادگی را در کنترل قیمت بازار شاهدیم. سوداگران و دلالانی با واسطه‌گری موجب می‌شوند از تولید تا مصرف کننده چرخه‌ای با ۵ تا ۱۰ «دست به دستی» رخ دهد.

وی افزود: مردم و سازندگان میخواهند تلاطمات قیمت مصالح ساختمانی اعم از سیمان و فولاد کنترل شود. تثبیت و واقعی کردن این قیمت‌ها در طرح جهش تولید مسکن دیده شده که بر اساس یک محاسبه منطقی، قیمت تمام شده و سود منطقی باید شورای رقابت با ورود خود، سقف قیمت را تعیین کند.


بدری اظهار کرد: کارخانه‌های سیمان پیگیر بودند و دولت بهانه می‌کرد که قیمت سیمان واقعی نیست و باید آن را افزایش دهیم، در نتیجه این مساله مصوب شد و قیمت سیمان افزایش یافت. متاسفانه باز هم شاهد تلاطم قیمت در بازار هستیم. سازندگان هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان را حدود ۳۵ هزار تومان در بازار پیدا می‌کنند، در صورتیکه قیمت مصوب حدود ۲۲ هرار تومان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: کنترل قیمت در بازار صورت نمی‌گیرد، در حالیکه تولید کننده‌های سیمان مشخص هستند. در چرخه مدیریت توزیع سیمان و فولاد مشکل داریم و دولت باید پای کار بیاید.

وی گفت: اکنون فولاد در بورس ارائه می‌شود و برای کشف قیمت ۳۰ درصد را در بورس ارائه و ۷۰ درصد را در بازار‌های غیر بورسی ارائه می‌دهند. وزیر صمت قول حل چالش‌ها را داده و اقدام‌هایی هم انجام داد، ولی کف جامعه اثر آن اقدام‌ها را نمی‌بیند.

بدری بیان کرد: به نظرم حذف سوداگران و دلالان سخت نیست و اگر اراده وجود داشته باشد، این اتفاق می‌افتد که متأسفانه در مجریان و دولت نمی‌بینیم. مجلس هم باید بیش از گذشته پای کار نظارتی بیاید. جلساتی برگزار می‌کنیم، اما خروجی آن باید دقیق‌تر باشد و پیگیر اجرای تصمیم‌های کمیسیون‌ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده