تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۱۰۱۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مالیات بر خانه‌های خالی، قیمت مسکن را کاهشی کرد؟

‌می‌متالز - کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت مسکن در فروردین باعث شد تا برخی از نمایندگان مجلس این ریزش قیمت ماهانه را به رونمایی از سامانه ملی املاک و اسکان برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی ربط دهند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، میانگین قیمت مسکن در فروردین نسبت به اسفند با کاهش ۳ درصدی به ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان در هر مترمربع رسید.
هر چند در فروردین ماه با توجه به کاهش تقاضا و افت معاملات، قیمت ماهانه مسکن در سراشیبی قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه از فروردین فرآیند خوداظهاری برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی در سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شد، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند این کاهش قیمت، ناشی از جو روانی برای دریافت مالیات و عرضه ملک در بازار است.
در همین حال آرا شاوردیان، عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب می‌شود، سوداگری و احتکار مسکن توجیه اقتصادی نداشته باشد، بر این باور است، واحد‌های خالی از سکنه به بازار عرضه شده که به تبع آن قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به کاهش قیمت مسکن در فروردین نسبت به اسفند، ادامه داد: این کاهش قیمت نسبت به ماه گذشته در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی پایه مالیاتی از واحد‌های مسکونی احتکار شده اخذ می‌شود.
عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت واحد‌های مسکونی را فراهم کند، افزود: بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش قیمت در سایه راه اندازی سامانه املاک و اسکان

همچنین صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: قوانین حمایتی مجلس از بازار مسکن همانند «مالیات بر خانه‌های خالی» و «جهش تولید و تامین مسکن» تاثیر مثبتی بر بازار ملک داشته و موجب کاهش قیمت مسکن شده است.
به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تجربه نشان داده هر ساله با شروع فصل معاملات مسکن در خرداد ماه، شاهد افزایش قیمت خانه هستیم، اما امسال با توجه به اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه و همچنین گزارش بانک مرکزی، قوانین حمایتی مجلس از بازار مسکن همانند «مالیات بر خانه‌های خالی» و «جهش تولید و تامین مسکن» تاثیر مثبتی بر بازار ملک داشته و موجب کاهش قیمت مسکن شده است.
با این حال، بعد از پایان فرآیند خوداظهاری املاک توسط مالکان و مستاجران، در صورتی که ملکی بیش از ۴ ماه خالی باشد و به بازار برای اجاره یا فروش عرضه نشود، مالک باید مالیات پرداخت کند.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده