تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۲۳۷۰
سرویس خبر : انرژی
رحیمی مظفری مطرح کرد؛

دلیل بحران برق؛ عدم اجرای برنامه ششم توسط وزارت نیرو/ضرورت پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بر ضرورت پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، عبدالعلی رحیمی مظفری با انتقاد از عملکرد دولت در سال‌های اخیر که منجر به قطعی برق شده است، به دلایل وقوع این مشکل و راهکار‌های کوتاه و بلندمدت برای عبور از بحران برق اشاره کرد و گفت: کشاورزان به شدت از قطعی برق ناراحت هستند چراکه قطعی‌ها ناگهانی صورت گرفته و از قبل به آن‌ها اطلاع داده نشده است، در حالی که کشاورزان در آستانه برداشت محصولات خود هستند و به‌یقین با افت ۴۰ تا ۵۰ درصدی برداشت محصول -که آسیب بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود- رو به رو خواهند شد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در طول روز ۴ ساعت کنتور‌های برق کشاورزان -که آن‌ها به باغات و مزارع آبرسانی می‌کنند- قطع می‌شود و ۲ ساعت نیز به قطعی برق سراسری برخورد می‌کنند و باید گفت؛ آن‌ها دیگر با این وضع نمی‌توانند ادامه دهند، همچنین اکثر کشاورزان در چند سال اخیر به‌ویژه در استان‌هایی که تنش آبی دارند از سیستم‌های شناور برقی استفاده می‌کنند که این قطع و وصل شدن برق، منجر به سوختن شناور‌های آن‌ها می‌شود، همچنین مطابق گزارش‌های رسیده خسارت‌های ۱۰۰ میلیون تومانی به آن‌ها وارد شده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو فکری به حال مردم نمی‌کند، گفت: کشاورزان نیز باید تاوان بی‌کفایتی مدیران را پس دهند و وزارت کشاورزی نیز نسبت به بلا‌هایی که بر سر کشاورزان آمده عکس‌العملی نشان نداده و در خواب ناز به سر می‌برد.

رحیمی مظفری با بیان اینکه کمیسیون انرژی عدم اجرای برنامه ششم توسعه ازسوی وزارت نیرو را مشمول ماده ۲۳۴ کرده است، گفت: وزارت نیرو در راستای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افزایش تولید برق و... که در برنامه ششم به آن‌ها تاکید شده اقدام قابل‎توجهی انجام نداده است، به طور مثال باید طبق برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰، ۵ هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر تولید شود، اما تاکنون فقط ۵۰۰ مگاوات تولید شده است.

به گفته این نماینده مجلس وزارت نیرو باید طبق برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تاسیس می‌کرد، اما این تاسیس کمتر از ۱۲ هزار مگاوات، معادل ۵۰ درصد برنامه است، دولت فعلی به کمتر از نصف تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

وی تاکید کرد: عدم اورهال کردن نیروگاه‌ها، عدم ممانعت از فعالیت غیرمجاز رمزارزها، عدم پرداخت مطالبات بخش خصوصی و نیروگاه‌هایی همچون نیروگاه اتمی بوشهر و... همگی از عوامل اصلی مواجه شدن با بحران برق در سال جاری به شمار می‌آیند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: افزایش ظرفیت‌های نیروگاه‌ها همچون نیروگاه بوشهر، وارد کردن نیروگاه‌های تعطیل شده به مدار و پرداخت مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی تا با انگیزه و حداکثر ظرفیت خود کار کنند ازجمله اقدامات کوتاه مدتی است که دولت می‌تواند در راستای مقابله با بحران برق به کار گیرد ازطرفی نیز باید آگاهی‌سازی و فرهنگسازی در راستای کاهش مصارف خانگی و ادارات صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده