تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۱۸۳۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تغییر موضع نویسنده "قوی سیاه" نسبت به بیت‌کوین:

شکست بیت‌کوین به عنوان پرچین تورم

‌می‌متالز - نسیم نیکلاس طالب، نویسنده کتاب پرطرفدار قوی سیاه، آماردان و تحلیل‌گر ریسک لبنانی ـ آمریکایی، می‌گوید: بیت‌کوین ارزشی دقیقا معادل با صفر دارد و به عنوان ارز و پرچین شکست می‌خورد.

به گزارش می‌متالز، نسیم طالب، در مقاله اخیر خود گفته است که بیت‌کوین به عنوان ارز بدون دولت و یک پرچین در برابر تورم و همچنین به عنوان یک سرمایه گذاری امن، شکست خورده است.

نویسنده «قوی سیاه» موضع پیشین خود را تغییر داده است. او پیشتر، بیت‌کوین را «بیمه»‌ای در برابر کنترل دولت‌ها بر پول نامیده بود.

براساس موضع جدید نسیم طالب در مقاله اخیر خود، بزرگترین ارز رمزنگاری شده موفق نشده است تا به عنوان پرچینی در برابر تورم و یک سرمایه گذاری امن عمل کند.

وی بیت‌کوین را نسبت به سایر دارایی‌های مالی، شکننده‌تر خواند و گفت: در تاریخ مالی، دارایی‌های اندکی نسبت به بیت‌کوین شکننده‌تر بوده‌اند.

دیدگاه طالب پیشتر در ارتباط با بیت‌کوین مساعد بود و آن را «نخستین ارز ارگانیک» می‌دانست و در سال ۲۰۱۸ از بیت‌کوین به عنوان یک «بیمه‌نامه» در برابر کنترل دولت بر ارز یاد کرده بود. در حالی‌که در مقاله اخیر خود، «بیت‌کوین، ارز‌ها و شکنندگی» که در اواخر ماه ژوئن منتشر شده است، این پژوهشگر احتمالات می‌گوید: بیت کوین ارزش «دقیقاً صفر» دارد، زیرا بقای آن ملزم به مقدار مداوم بهره است.

او در مقابل، طلا و سایر فلزات گرانبها را جز سرمایه‌گذاری‌هایی می‌داند که تقریبا فاقد هزینه‌های نگهداری هستند، در درازمدت ارزش خود را از دست نمی‌دهند و به عنوان دارایی فیزیکی نیازی به تعمیرات و نوسازی ندارند.

این تحلیل‌گر ریسک تأکید می‌کند این تصور که بیت‌کوین یک سرپناه امن مالی است، اشتباه است.

او تأیید می‌کند که بیت‌کوین به‌جای اینکه ارزش خود را در طول زمان حفظ کند، به نظر می‌رسد که دقیقاً مانند دیگر دارایی‌های حباب‌دار به نقدینگی واکنش نشان می‌دهد.


نوسانات به عنوان یک ویژگی اصلی


بیت کوین در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد و همیشه به شدت بی‌ثبات بوده است.

طالب خاطرنشان می‌کند: در مارس ۲۰۲۰ بیت‌کوین نسبت به بازار سهام افت بیشتری را تجربه کرد و با تزریق گسترده نقدینگی، بهبود یافت.

این پژوهشگر احتمالات ادامه می‌دهد: این شواهد کافی است تا ناتوانی بیت‌کوین را به عنوان یک پرچین در برابر خطر سیستماتیک نشان دهد.

وی در مقاله خود نوشت: در واقع، داشتن حداقل یک ارز واقعی بدون دولت مطلوب است و از فناوری پشت بیت‌کوین قدردانی می‌کنم. این سیستم رمزنگاری به زیبایی تنظیم شده است.

یادآوری می‌شود، کتاب قوی سیاه نسیم طالب، که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، در ارزیابی ساندی تایمز به عنوان یکی از ۱۲ کتاب اثرگذار پس از جنگ جهانی دوم توصیف شده است. نظریه مطرح شده در این کتاب بعد‌ها به عنوان نظریه قوی سیاه معروف شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده