تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۱۸۸۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره انجمن فولاد؛

مطرح شدن ایجاد بورس‌های کالایی استانى با اهداف سوء انجام می‌شود/ لزوم پایان مشورت غیر کارشناسی به سیاست گذاران

‌می‌متالز - رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد مطرح شدن ایجاد بورس هاى کالایى منطقه اى را ناشی از برخی مشورت‌های غیر کارشناسی عنوان کرد و گفت: وجود بورس‌های کالایی متنوع، رقابت منفی را در اقتصاد رقم می‌زند و کنترل آن‌ها را نیز برای نهاد‌های ناظر و رگولاتوری سخت می‌کند و امری غیر منطقی است؛ این اظهارنظر‌ها ناشی از برخی مشورت‌های غیر کارشناسی است و هدفی جز نفوذ در معاملات و گرفتن نبض بازار را دنبال نمی‌کند.

به گزارش می‌متالز، شهرستانی مطرح شدن تشکیل بورس‌های منطقه‌ای را اشتباه محض خواند و به اقتصاد آنلاین گفت: تاسیس بورس‌های کالایی در استان هاى مختلف به صلاح بازار کامودیتی‌ها نیست چراکه سیستم مونوپلی و انحصاری براى افرادى خاص را ایجاد خواهد کرد. در این حالت برخی افراد قادر خواهند بود عرضه و تقاضا را به سمت و سویی هدایت کنند که مورد دلخواه آنان است.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ادامه داد: وجود یک بورس کالایی در کشور کفایت می‌کند و خریداران و فروشندگان با احتساب تمامی موارد و مزایایی که به دست می‌آوردند اقدام به عرضه در آن یا خرید از آن می‌کنند.

به گفته شهرستانی در اکثر نقاط جهان بورس‌ها به سمت یکپارچگی و ادغام پیش رفته اند. برای مثال اتحادیه اروپا علیرغم وجود کشور‌های مختلف در حال ادغام بازار سرمایه و بورس‌های کالایی خود هستند تا بتوانند با تدوین یک سیاست کلی، قدرت منطقه‌ای ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه وجود یک بورس کالاى قدرتمند باعث ایجاد شفافیت یکپارچه می‌شود تصریح کرد: وجود بورس‌های کالایی متنوع، رقابت منفی را در اقتصاد رقم می‌زند و کنترل آن‌ها را نیز برای نهاد‌های ناظر و رگولاتوری سخت می‌کند و امری غیر منطقی است.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد خاطرنشان کرد: این اظهارنظر‌ها ناشی از برخی مشورت‌های غیر کارشناسی است و هدفی جز نفوذ در معاملات و گرفتن نبض بازار را دنبال نمی‌کند؛ کوچک شدن و تعدد بورس‌های کالایی، عملکرد آن‌ها را به تصمیمات برخی افراد یا گروه‌ها گره می‌زند و سبب چپاول عرضه کنندگان یا خریداران می‌شود.

شهرستانی تاکید کرد: تعداد زیاد بورس‌های کالایی به معنای دشوار شدن نظارت بر آن‌ها بوده و نظرات را برای نهاد‌های ناظر دشوار می‌کند.

به عقیده شهرستانی نظارت کلی دولت بر روند عرضه و تقاضا در بورس کالا کافی است بدین شیوه که قانونی ارائه دهد مبنی بر اینکه کلیه محصولات و تولیدات در بورس عرضه شود و با مشخص شدن میزان عرضه و تقاضای داخلی، امکان صادرات برای واحد‌ها فراهم شود و غیر از بورس امکان فروش برای واحد‌ها وجود نداشته باشد و در این صورت قیمت‌های فروش داخلی و صادراتی متعادل می‌شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ادعای برخی اشخاص درخصوص دخیل بودن بورس به عنوان بستر شفاف معاملات در افزایش قیمت کالا‌ها از جمله سیمان و فولاد را موضوعی انحرافی دانست و اظهار داشت: با قعطی برق سیمانی‌ها و فولادی ها، تولید کاهش یافته و در نتیجه با ابتر ماندن تقاضا، افزایش قیمت را شاهد هستیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده