تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۱۸۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ملاک سهامداران برای سرمایه گذاری در سال جاری؛

روند معاملات سال ٩٩ فراموش شود

‌می‌متالز - روند فعلی بازار طبیعی است و سهامداران نباید معاملات سال گذشته را ملاک تصمیم گیری خود برای سرمایه گذاری در این بازار قرار دهند. بازار سرمایه همیشه نیاز به اصلاح و استراحت دارد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه بعد از فراز و نشیب‌هایی که سال گذشته تجربه کرد اکنون معاملات آن به موضوعی تخصصی تبدیل شده و دیگر افراد بی مهابا تصمیم به سرمایه گذاری در این بازار نمی‌گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذارانی که اکنون در این بازار حضور دارند یا به دنبال ورود سرمایه‌های خود به این بازار هستند، باید این را بدانند که روند معاملات بازار مانند ۵ ماه ابتدای سال گذشته صعودی شارپ نیست که انتظار کسب بازدهی چند برابر در مدت زمان کوتاه داشته باشند.

وی با بیان اینکه دیدگاه عامه مردم نسبت به معاملات بورس نیاز به تغییر نگرش دارد، افزود: سرمایه گذاران باید به طور حتم دیدگاه خود را برای سرمایه گذاری درست در این بازار و ورود نقدینگی به آن تغییر دهند تا بتوانند ضمن سرمایه گذاری درست در این بازار، بازدهی معقولی کسب کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: سهامداران تصور می‌کنند اتفاق نادری که سال ۹۹ در بازار رخ داده است اکنون هم باید تکرار شود تا بتوانند از این بازار نسبت به دیگر بازارها، سود‌های کلانی کسب کنند.

وی گفت: متاسفانه اکنون سهامداران چنین نگاهی را نسبت به بورس دارند که اگر معاملات این بازار مانند سال ۹۹ به صورت مداوم صعودی نباشد و هر روز به آن‌ها سود ندهد این بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

طاهری خاطرنشان کرد: اتفاق رخ داده در بازار سال گذشته و مزه پول دار شدن یکباره برخی سهامداران در این بازار، باعث شد تا دیگر سهامداران روند فعلی بازار را قبول نداشته باشند و بورس را بازاری مناسبی برای سرمایه گذاری ندانند در صورتی که وجود چنین نگاهی به بازار به طور کامل اشتباه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این موضوع باعث شده است تا سهامداران با کوچکترین اصلاحی به سمت فروش و عرضه سهام خود در بازار پیش بروند، افزود: اکنون روند بازار طبیعی است و سهامداران نباید روند معاملات بورس در سال گذشته را ملاک تصمیم گیری خود برای سرمایه گذاری در این بازار قرار دهند.

وی با اشاره بر اینکه بی اعتمادی سهامداران به سرمایه گذاری در بازار باعث شده تا میزان ورود سرمایه‌های مردم به این بازار کاهش یابد و در کنار آن حجم و ارزش معاملات هم نسبت به سال گذشته با روند نزولی همراه شود، افزود: همین موضوع منجر به تغییر نگاه سهامداران در بازار شده است و تصور می‌کنند که روند سال گذشته بورس درست و منطقی بوده است در حالی که معاملات بورس در سال ٩٩ به هیچ عنوان طبیعی و قابل قبول نبود. نه روز‌های تماماً مثبت آن نه روز‌های تماماً منفی آن.

طاهری با اشاره به اینکه اکنون جذب سرمایه در بورس به دلیل نگاه بعضاً اشتباه سهامداران در حد ظرفیت‌های این بازار رقم نمی‌خورد، گفت: اگر بازار سال گذشته حالت طبیعی خود را طی می‌کرد، بازار رشد معقولی پیدا می‌کرد و متناسب با تورم، ارزش سهام هم در مسیر صعودی قرار می‌گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اکنون بازار سرمایه از بعد روان شناسی نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد، گفت: سهامداران خط مش سال گذشته بورس را ملاک عمل خود قرار داده اند و این موضوع باعث شده تا بازار به دلیل رفتار‌های هیجانی سهامداران از رونقی که حق آن است عقب بماند.

وی به اقداماتی که دولت جدید باید در حوزه بازار سرمایه در دستور کار قرار دهد اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم باید اقداماتی انجام دهد که بازار روال طبیعی خود را طی کند و نباید تصمیمی بگیرد که منجر به روند غیرطبیعی بازار، افزایش روز به روز قیمت سهام و اعطای سود‌های غافلگیرانه به سهامداران شود.

به گفته طاهری، بازار خوب بازاریست که در میان مدت و بلندمدت به سهامداران سود دهد تا اینکه دولت در کوتاه مدت تصممیاتی بگیرد که بازار از روند طبیعی خود خارج شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده