تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۸۹۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی انجام می‌گیرد؛

یکپارچه‌­سازی و نظارت بر اطلاعات سرمایه‌­گذارانِ بازار سرمایه

‌می‌متالز - اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه­ گذاران در بخش­‌ها و بازار‌های مختلف (اوراق بهادار، کالا و صندوق­ ها) با هدف جلوگیری از بروز مشکلات و چالش‌های نهاد ناظر متمرکز و یکپارچه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، صابر جعفروند، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد اصلی تنظیم­ گر در بازار سرمایه اهتمام ویژه‌ای به حوزه نظارت به منظور توسعه و تکمیل فعالیت‌های خود دارد و در این خصوص برنامه­‌ریزی و اقدامات عملی بسیاری انجام داده و موفقیت‌های مطلوبی در رفع کاستی‌ها نیز کسب شده است؛ البته رفع این نواقص به منزله پایان کار و دور شدن از اصلاح مستمر در این بخش‌ها نیست.

وی افزود: تغییرات و پیشرفت­‌های قابل توجهی در تدوین مقررات و نیز مکانیزم ­های نظارتی موثر در حوزه‌­ ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و نیز بخش­‌های حقوقی سازمان، انجام شده و اگر این هم­گامی با توسعه بازار وجود نداشت، مشکلات و چالش ­های بسیاری در کنار موضوعات ساختاری و کلان بازارسرمایه نمایان می‌شد.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه تصریح کرد: بنابر الزام قانون بازار و سایر قوانین، در زمینه اطلاعات و شناسنامه هویتی مشتریان و سرمایه­ گذارانِ مختلف بازار نیز مانند ناشران و نهاد‌های مالی اقدامات قابل توجه و جدی انجام شده است.

جعفروند با اشاره به اقدامات متعدد انجام شده در زمینه نظارت بر اطلاعات سرمایه­ گذاران طی سال­‌های گذشته، گفت: با توجه به تصویب آئین نامه جدید ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار سایر اشخاص موضوع مواد ۵ و ۶ همان قانون، مشمول مقررات و چارچوب­‌های مربوط در این قانون شده است و مانند دیگر نهاد‌های نظارتی در سایر بخش‌های مالی مانند نهاد ناظر بانکی در بازار پول (بانک مرکزی)، نسبت به انطباق با قانون و آئین نامه مذکور در مقام دستگاه متولی نظارت در بازار سرمایه اقدام کرده است.

جعفروند، موضوع نظارت بر ایجاد و تکمیل اطلاعات مشتریان و سرمایه­ گذاران در بازار سرمایه مطابق با معیار‌های الزامی احراز هویت و شناسایی را از مهمترین وظایف این مرکز دانست و افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه­ گذاران در بخش­‌ها و بازار‌های مختلف به صورت غیر متمرکز وجود دارد. در نظر داشته باشید که تمرکز نظارت بر این اطلاعات در حوزه اوراق بهادار، کالا و صندوق­‌ها ضروری است؛ به همین دلیل با وجود اینکه تک تک این بخش ­ها در انجام امور مرتبط با این موضوع مشکلی ندارند، اما نهاد ناظر با ایجاد تمرکز نظارتی در این بخش می‌تواند از بروز مشکلات و چالش­‌های بسیاری جلوگیری کند.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه، گفت: تنوع و گستردگی خدمات در سازمان و بخش ­های مختلف بازار سرمایه از جزئی­‌ترین امکانات، چون خرید سهام برای یک کودک خردسال تا تخصصی‌ترین آن مانند تاسیس نهاد‌های تخصصی خدماتی و مشاوره‌ای، انتشار و عرضۀ عمومی اوراق بهادار، طراحی و عرضه ابزار‌ها و محصولات مهندسی مالی در بازار، مستلزم تکمیل زنجیره نظارتی در شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور است.

وی تاکید کرد: با فراهم شدن بستر لازم در ایجاد قواعد و رژیم شناسایی مشتریان (KYC)، امکان ایجاد هسته اصلی فعالیت مرکز در ارتباط با کشف و گزارش ­دهی عملیات و معاملات مشکوک (SAR/STR) و نیز رصد رفتار معاملاتی غیرمتعارف اشخاص مظنون، امکان حفظ و تقویت سلامت بازار و معاملات براساس معیار‌های مختلف ریسک فراهم می­ شود.

جعفروند ادامه داد: علاوه بر این، هماهنگی‌های مورد نیاز با سایر بخش­‌های نظارتی بازار نسبت به تکمیل پایگاه اطلاعاتی سوابق اشخاص مظنون در مرکز در حال اقدام است؛ در نظر داشته باشید که با این امکان، سطح بندی ریسک مشتریان و نیز پاسخ استعلام­‌ها جهت صدور مجوز‌های مختلف و ارائه خدمات پایه فراهم می‌شود.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی گفت: این وظیفه در واحد کنترل و شناسایی هوشمند عملیات و معاملات مشکوک، با ایجاد و استفاده از سیستم ­های نظارتی هوشمند مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و هوش مصنوعی از طریق معاونت اجرایی سازمان در حال پیگیری برای استقرار و کاربری است.

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه در خصوص این بخش نظارتی از سازمان بورس، گفت: این مرکز با پیشبرد وظایف و تکالیف ملی و حتی فراهم کردن بستر‌های پذیرش و اجرای قراداد‌های بین المللی مربوط به بازار سرمایه و نیز تکمیل و یکپارچه‌سازی نظارت در صدور مجوز ارائه خدمات و فعالیت در بازار سرمایه، همچنین در تکمیل حقله ­های زنجیرۀ نظارت در حوزه­‌های اطلاعات مالی، بازار، معاملات و ابعاد رفتاری در داخل سازمان نقش مهمی ایفا می ­کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده