تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۲۰۲۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
با اجرای تصفیه خانه تکمیلی فولاد کویر صورت می‌گیرد؛

بازچرخانی۹۰ لیتر بر ثانیه آب در مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل

‌می‌متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل گفت: مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل از ابتدای امسال عملیات احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب را آغاز کرده است که این تصفیه خانه قادر است به میزان ۹۰ لیتر بر ثانیه آب غیر متعارف فاضلاب شهر کاشان را بازچرخانی کند.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین شاکری در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص بحران کم آبی و فعالیت مجتمع فولاد کویر گفت: اظهارات در خصوص صنعتی همچون فولاد کویر آران و بیدگل، بایستی علمی و بر اساس اطلاعات مستدل باشد. در مصاحبه این نماینده مجلس، میزان آب مورد نیاز برای تولید هر کیلو فولاد ۳۰ هزار لیتر عنوان شده که فاصله حیرت آوری با میزان دقیق و درست دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه در حال حاضر برای تولید هر یک کیلوگرم محصول فولادی در مجتمع فولاد کویر کمتر از ۲۵۰ سی سی آب مصرف می‌شود، افزود: مشخص نیست مصاحبه شونده بر اساس چه منطق، بررسی علمی و یا نگاه کارشناسانه‌ای به عدد ۳۰ هزار لیتر آب به ازای هر یک کیلوگرم تولید فولاد رسیده است!

شاکری به اشتغال حدود ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزاران شاغل غیر مستقیم در مجتمع فولاد کویر اشاره کرد و گفت: با وجود چنین حجم اشتغالزایی، طرح مساله‌ای همچون انتقال صنعت فولاد به حاشیه خلیج فارس که تبعات سنگینی را برای آنان و خانواده هایشان ایجاد می‌کند، کاملا غیر کارشناسی و غیر منطقی است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل، مجتمع فولاد کویر را یکی از پیشروترین صنایع کشور در حوزه مدیریت مصرف آب ذکر کرد و گفت: این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های مشابه خود در کشور، کمترین میزان مصرف آب را داراست و با وجود این مساله، همواره در راستای پیاده سازی روش‌های مدرن و استاندارد برای مدیریت مصرف خود گام‌های جدی و عملیاتی برداشته است.

شاکری اضافه کرد: در سالیان اخیر آب مورد نیاز این صنعت از طریق دو حلقه چاه با EC بیش از ۱۶ هزار تامین می‌شد. این آب که در هیچ یک از بخش‌های صنعت، شرب، کشاورزی و فضای سبز قابل استفاده نیست و با صرف هزینه‌های بسیار به آب صنعتی تبدیل و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل تاکید کرد: مجتمع فولاد کویر از ابتدای امسال عملیات احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب را با سرمایه گزاری عمده آغاز کرده است که این تصفیه خانه قادر است به میزان ۹۰ لیتر بر ثانیه آب غیر متعارف فاضلاب شهر کاشان را که در حال حاضر با رها شدن در اراضی کشاورزی تبدیل به معضلی زیست محیطی شده است، تصفیه کرده و برای مصارف صنعتی، فضای سبز و ... مورد استفاده قرار دهد.

شاکری گفت: بهره برداری از این تصفیه نیاز این مجتمع را به منابع آبی زیرزمینی، به صورت کامل رفع کرده و از سوی دیگر اقدامی ارزشمند در حوزه مدیریت فاضلاب و همچنین محیط زیست می‌باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد کویر در زمره شرکت‌های دارای گواهینامه صنعت سبز کشور است که اقدامات متعدد مسوولانه این مجتمع در حوزه محیط زیست، مدیریت مصرف، پیاده سازی و رعایت استاندارد‌های بین المللی و همچنین پیاده سازی ساختار مسوولیت اجتماعی، نشان از توجه به توسعه پایدار و نگاه آینده محور در این سازمان بزرگ است.

شاکری تاکید کرد: به نظر می‌رسد، در طرح برخی از مسائل دقت نظر و بررسی کامل، جامع، علمی و مستدل صورت نگرفته و از روی تصورات ذهنی خلاف واقع انجام شده است.


وی گفت: مجتمع فولاد کویر، مساله محیط زیست و منابع ارزشمند آب را همواره در صدر اهداف و دغدغه‌های توسعه نگرانه خود داشته و تلاش کرده است که با سرمایه گزاری در این حوزه، الگویی برای مجموعه‌های صنعتی داخلی و حتی خارج از کشور باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آران و بیدگل از کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت کرد ضمن بازدید از تصفیه خانه‌ی این مجتمع که با سرمایه گذاری عمده و آینده نگرانه در احداث است بازدید کنند.

شاکری ابراز امیدواری کرد: منطقه کاشان و آران و بیدگل با حمایت‌های مدبرانه مردم و مسوولان همچون همیشه مانند نگینی بر لوح زرین صنعت کشور بدرخشد.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده