تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۲۰۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصرف ۲هزارمگاوات برق در کشور برای استخراج رمزارز‌ها

‌می‌متالز - مدیرکل امور مشترکین توانیر با اشاره به آمار ۲هزارمگاواتی برق مصرفی برای رمزارز‌ها گفت عدد قانونیِ مصوب برای استخراج‌های مجاز رمزارز ۳۰۰ مگاوات است.

به گزارش می‌متالز، امیر یاقوتی با اشاره به دلایل کمبود تولید برق در کشور از در دسترس نبودن بخشی از نیروگاه‌های آبی برای تولید برق خبر داد و این رقم را بسیار بالا تخمین زد.

وی افزود: از دیگر عوامل تأثیرگذار در کمبود برق، گرمای بسیار بالای هواست که موجب شد بخشی از نیروگاه‌های ما از مدار خارج شود.

یاقوتی با اعلام اینکه از ابتدای سال امیدواری‌هایی نسبت به بارش‌های بهاره وجود داشت، گفت: ما نیز تلاش کردیم با راهکار‌های جایگزین بخشی از کمبود‌ها را جبران کنیم و از ابتدا شرایط برای استفاده حداقلی از منابع آبی صورت گرفت.

مدیرکل امور مشترکین توانیر اضافه کرد: شروع شدن زودهنگام گرما سبب افزایش مصرف شد و بخشی از نیروگاه‌ها نیز در پایان اردیبهشت ماه وارد مدار شدند.

یاقوتی از برنامه‌ریزی‌های روزانه‌ای در حوزه وزارت نیرو سخن گفت و ادامه داد: شرایط کنکور و انتخابات نیز جزء اساسی‌ترین موضوعات در تأمین برق بود و باید از آن استفاده می‌کردیم که نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت بود.

یاقوتی در مورد آمار استفاده برق در حوزه استخراج بیت‌کوین اظهار کرد: ۳۰۰ مگاوات برق برای استخراج قانونی رمزارز‌ها استفاده می‌شود؛ یعنی استخراج‌کنندگان مطابق مجوز صادرشده از سوی وزارت صمت مجاز به استفاده از این میزان برق هستند.

وی ادامه داد: ما نسبت به ماینر‌های غیرمجاز بی‌اطلاع هستیم که در منازل، ادارات، صنایع و... کشفیات داشتیم و حتی در مراکز فرهنگی و بخش‌هایی که کسی بدان فکر هم نمی‌کند، استخراج رمزارز اتفاق افتاده است.

یاقوتی همچنین درباره آمار ۲ هزارمگاواتی اعلام‌شده گفت: این آمار بر اساسِ میزان رمزارز استخراج‌شده و نسبتِ برق موردِ نیاز به دست آمده است و در کشورمان این تخمین عددی در خوشبینانه‌ترین حالت ۲ هزار مگاوات است.

وی خاطرنشان کرد: این آمار ۶ ماهه است و روی همین ۲ هزار مگاوات مانده است.

یاقوتی گفت: کسی منکر کمبود برق در کشور نیست، ولی در این شرایط بحث راه‌حل‌های آنی مطرح است تا مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه ادارات به‌خوبی با ما همکاری می‌کنند و روشنایی معابر و آب کشاورزی و صنایع بخش دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده