تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۴۷۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ادامه معاملات سهام در فضای منفی

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (25 آذر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز افت نیم درصدی را تجربه کرد. همچنان فضای منفی معاملات سهام را در برگرفته است. سردرگمی معامله‌گران در کنار فروکش نسبی هیجان در نمادهای مورد توجه بازار افت قیمتی سهام را به دنبال داشت. در کلیت بازار قدرت تقاضا همچنان از عرضه کمتر است و این موضوع باعث شده که نقدینگی به سمت بستر هیجانی حرکت کند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (25 آذر)

به گزارش می متالز، با ادامه افت قیمتی نمادهای بزرگ بعضا شاهد از دست رفتن کف‌های روانی هستیم که در نگاه بازار می‌تواند بر شدت فضای منفی بیافزاید. اما از نگاه بنیادی به نظر می‌رسد قیمت‌ها در حال پیش‌خور کردن بدبینانه‌ترین سناریوهای ممکن هستند و بر این اساس سیگنال هر چند با قدرت اندک برخلاف انتظارت منفی موجود می‌تواند به رشد قیمتی سهام کمک کند.

در تشدید فضای منفی، افت قیمتی نمادهای خودرویی، بانکی و برخی از تک‌نمادها که طی ماه‌های اخیر رشدهای قیمتی را تجربه کرده‌ بودند، موثر است. در این این شرایط اگر سیگنال از بهبود وضعیت بنیادی در دیگر گروه‌ها در چشمان بازار جلوه نکند همچنان احتمال حرکت نقدینگی در سودای کسب سود کوتاه‌مدت به سمت گروه‌های خودرویی و بانکی وجود دارد. در این میان از اتفاقات مهم در هفته آینده می‌توان به عملکرد ماهیانه شرکت‌ها اشاره کرد. علاوه بر این انتظار برای آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس نیز وجود دارد که خود می‌تواند حاوی نکات قابل توجهی برای فعالان بازار سهام باشد.

تمرکز بر زیان حداقلی 

در شرایط کنونی که سودای کسب سودهای یک‌شبه و نوسان‌گیری دامن سهام را گرفته است و همچنین داغ شدن سهام در برخی گروه‌ها به دنبال موج نقدینگی را شاهد هستیم، شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد توجه سرمایه‌گذاران به جلوگیری از متحمل شدن زیان است. 

شدت ابهامات تا حدود زیادی بالا رفته و همین موضوع عامل سردرگمی فعالان بورس است. در این فضا ریسک حضور در نمادهای پرریسک باید مورد توجه قرار گیرد. این موضوع به خصوص در نمادهایی که احتمال انعکاس اخبار منفی در کوتاه‌مدت نیز وجود دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در عین حالی‌که ریسک زیان در معاملات هیجانی بالا است، باید به فرصت‌های موجود نیز باید توجه ویژه داشت. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد سیاست ارزی بانک مرکزی است. باید منتظر ماند که سیاست‌های ارزی، پولی و همچنین در بخش‌های دیگر مانند بودجه از کدام منطق پیروی می‌کند. هر یک از اقدامات سیاست‌گذار می‌تواند سیگنالی برای آینده و رویه قیمتی سهام باشد.

 رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در سخنانی در نشست بین المللی دوحه درباره دعوت دونالد ترامپ از حسن روحانی برای مذاکره گفت: ترامپ با وجود سیاست‌های خصمانه خواستار مذاکره شده است و ما به وی پاسخ داده‌ایم که آیا شوخی می‌کنی؟  به گفته ظریف ایران پیش‌تر برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری؛ وزیر پیشین امور خارجه گفتگو کردم و نتیجه آن توافق هسته ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معنی است که مذاکره با او بی فایده است.

در دیگر رویداد اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد پالایشگران نفت این کشور در حال فراهم کردن مقدمات ادامه واردات نفت خام از ایران در سال آینده میلادی هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تاکاشی توکیوکا؛ رئیس اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد: پالایشگران این کشور در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به واردات نفت خام از ایران ادامه می‌دهند. این در حالی است که یک روزنامه اقتصادی چاپ مسکو از خروج بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی روسیه از بازار ایران خبر داده است.

در داخل اما خبرهای رسمی حکایت این دارد بررسی مصوبه مجلسی‌ها درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغازشد.

ب) صنایع: بانک‌های خصوصی که تا پیش از این با نرخ سود ۲۰ تا ۲۳ درصد سپرده افتتاح می‌کردند، با تاکید اخیر رئیس کل بانک مرکزی، نرخ‌های سود سپرده جدید را به ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

همچنین آمار تولید خودروهای داخلی در هشت ماه امسال اعلام و طبق آن مشخص شد تولید محصول‌های سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 27.2 درصد کاهش یافت. هرچند روند نزولی تولید خودرو در کشور از خرداد امسال آغاز شد، با این حال اوضاع خودروسازان در آبان، وخیم‌تر از ماه‌های قبل رخ نموده، به نحوی که تولید به شکلی بسیار جدی وارد دوران کاهشی خود شده است. در بحث قیمت خودرو و تغییرات آن نیز در تازه‌ترین تحولات، دیروز سایپا قیمت سیتروئن C3 را که پیش ازاین گفته می‌شد با قیمت حوالی  ۱۴۰ میلیون عرضه کند با افزایش تقریبا ۱۰۰ میلیون تومانی حوالی 240 میلیون تومان اعلام کرد .

ج) شرکت‌ها: ذوب آهن اصفهان از زمان بهره‌برداری تاکنون بالغ بر ۷۰ میلیون تن تولید دارد. صادرات این مجموعه نیز در این مدت بیش از ۸میلیون تن بوده که انتظار می‌رود صادرات محصول‌ها تا پایان سال جاری در یک بازه یک ساله از مرز یک میلیون تن بگذرد.

همچنین گل‌گهر ده‌ها علاوه بر برنامه‌های بزرگ تولیدی و اکتشاف، اولویت‌های توسعه‌ای را به طور جدی در دست اجرا دارد. از دید مدیران «کگل» تحریم‌ها قادر به صدمه زدن به روند توسعه‌ای این شرکت نخواهند بود. این در حالی است که دیروز خبر رسید قرارداد شیرین‌سازی آب دریا برای انتقال آب به فلات مرکزی ایران جهت استفاده 3 شرکت بورسی معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع مس سرچشمه و معدنی و صنعتی چادرملو تعلیق شد.

دو برنامه واگذاری اموال مازاد دو شرکت بورسی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در قالب عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه و کارخانه‌های پارس الکترونیک در قالب واگذاری املاک اطلاع‌رسانی شد. همچنین در خبر دیگری بیمه سامان به‌عنوان نخستین شرکت بیمه‌ای، توانست اساسنامه خود را مطابق با استانداردهای جدید ابلاغی تصویب کند. این در حالی است که خالص سود سرمایه‌گذاری بانک سینا در ۶ ماه اول امسال از افزایش ۱۲۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار شد.

عناوین برگزیده