تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۸۱۱
کد خبر: ۲۵۱۱۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در همایش چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته مطرح شد:

جعفری: بهره برداری بهینه از ذخایر کشف شده و ایجاد ارزش افزوده از باطله‌ها

‌می‌متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو بهره برداری بهینه از ذخایر کشف شده، توسعه زیرساخت‌ها و اکتشافات و همچنین ایجاد ارزش افزوده از باطله‌ها با استفاده فناوری‌های جدید را از الزامات حوزه معدن و صنایع معدنی خواند.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری عصر امروز در میزگرد بررسی استراتژی کلان کشور در معادن و صنایع معدنی (چهارمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار) افزود: توسعه زیرساخت‌ها از الزامات توسعه در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

وی گفت: طی سال‌های گذشته ظرفیت سازی قابل توجهی در بخش تولید انجام شد، اما در حوزه زیربنا‌ها همچون تامین برق، آب، جاده، ریل و گاز نیاز به اقدامات گسترده تری است.

معاون وزیر صمت افزود: در این زمینه ایمیدرو برنامه‌های خود را به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشارکت در پروژه‌های انتقال آب خلیج فارس، توسعه ناوگان ریلی و طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات برق اشاره کرد.

تامین مواد اولیه

رییس هیات عامل ایمیدرو تامین مواد اولیه را از دیگر استراتژی‌های کلان معدن و صنایع معدنی خواند و گفت: در حوزه‌های مس و طلا مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم و ذخایر کشف شده در این دو حوزه پشتوانه زنجیره‌های بعدی (کنسانتره و شمش) است.

جعفری افزود:، اما در حوزه‌های فولاد و آلومینیوم نیاز به توسعه اکتشافات و شناسایی ذخایر جدید است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ارزش برجای ذخایر تا ۱۳ میلیارد دلار افزایش و به ذخایر قبلی افزوده شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین واردات مواد اولیه از خارج کشور را از راهکار‌های تامین مواد اولیه عنوان کرد.
جعفری اعلام کرد: بهره برداری بهینه از ذخایر کشف شده از دیگر الزامات توسعه است.

وی با اشاره به نقش پررنگ ایمیدرو در توسعه اکتشافات افزود: ساماندهی تجمیع اطلاعات و استفاده صحیح از داده‌ها در حوزه اکتشاف را در دستور کار قرار داده ایم.

جعفری اظهار داشت: بعد از طی مراحل هزینه بر استخراج، اکتشاف، فرآوری و استحصال مواد معدنی باید با استفاده از فناوری‌های جدید، باطله‌ها را به ارزش افزوده تبدیل تا محصول جدید تولید کنیم.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده