تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۵۲۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

گل گهر، پیشرو در اکتشافات از بهرام گور و جنوب بم تا کویر مرکزی و خراسان جنوبی / رتبه گل گهر از 16 کشوری به 3 ارتقا یافته و ارزش آن به 30هزار میلیارد تومان رسیده است

می متالز - در جلسه اکتشاف شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در تاریخ 25 آذر 1397 در دفتر تهران برگزار شد، خبرنگار «می متالز» به سراغ مهندس ناصر تقی زاده -مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر- رفت و از جزئیات برنامه های اکتشافی و سایر برنامه های مرتبط پرسید. در این جلسه پروژه های اکتشافی شرکت گهر فرزانگان - یکی از شرکت های تابعه معدنی و صنعتی گل گهر - مورد بررسی اعضای جلسه قرار گرفت؛ به طوری که ماموریت این پروژه ایجاد کارخانه گندله سازی به ظرفیت 2.5 میلیون تن در خرامه استان فارس می باشد.
گل گهر، پیشرو در اکتشافات از بهرام گور و جنوب بم تا کویر مرکزی و خراسان جنوبی / رتبه گل گهر از 16 کشوری به 3 ارتقا یافته و ارزش آن به 30هزار میلیارد تومان رسیده است

به گزارش می متالز، مهندس ناصر تقی زاده - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر- موضوع اکتشاف را برای کشور ضروری دانسته و از تلاش های مجموعه گل گهر برای توسعه و ایجاد اشتغال در کشور توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت: 5 تا 6 شرکت مانند گل گهر می توانند جایگزین درآمد نفتی شوند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار «می متالز» با مهندس ناصر تقی زاده را می خوانید:

آقای مهندس تقی زاده  لطفا کلیاتی را در مورد اکتشافات اخیر این شرکت بیان بفرمایید.

خوشبختانه ما توانستیم بعد از پی گیری و برگزاری  جلسات فنی و حقوقی زیاد موافقت نامه اکتشاف بین معادن گل گهر را با ایمیدرو به امضا برسانیم.  

بلافاصله مشاور و پیمانکار طرح انتخاب و عملیات اکتشافی آغاز گردید. من از سال های قبل طبق شواهد معتقد بودم این معادن در عمق به یکدیگر متصل هستند و خوشبختانه این مطلب تقریبا اثبات و تا کنون حدود  150 - 160 میلیون تن در محدوده گل گهر ذخیره جدید اکتشاف کرده ایم. با احتساب ذخایری که ما از قبل اکتشافات اولیه را شروع  کرده و به پایان رساندیم، می توان میزان ذخایر اضافه شده را تا 500 میلیون تن برآورد نمود.

در منطقه گل گهر کار دیگری که در حال طراحی و انجام می باشد استفاده از تکنولوژی روز دنیا جهت انتقال مواد (IPCC) است  و در این رابطه با یکی از شرکت های بزرگ دنیا در روز 5 نوامبر 2018  قرارداد منعقد و برای پرداخت 5 میلیون یورو پیش پرداخت نیز توافق شده است. به دنبال انتقال دانش فنی به کشور در این ارتباط نیز هستیم. با این روش ذخایری که نسبت باطله برداری بالایی دارند اقتصادی خواهند شد چراکه بین 50 تا 60 درصد هزینه های معدنکاری و حمل و نقل را کاهش خواهد داد. این باعث خواهد شد که استخراج به روش روباز بین 300 -370  میلیون تن سنگ آهن اقتصادی شود. با احتساب سنگ آهن اکتشاف شده می توان گفت بیش از 500 میلیون تن به ذخایر قابل برداشت روباز گل گهر اضافه شده است که بیش از دو برابر سنگ استخراج شده تا کنون می باشد. برای ذخایر عمیق تر نیز  با همکاری شرکت بین المللی SRK در حال طراحی روش زیر زمینی هستیم.

پهنه ای به وسعت 7600 کیلومتر مربع در بم در مقیاس ناحیه ای اکتشاف شده و کار اکتشافی در فاز شناسایی شامل ژئوفیزیک هوایی، ژئوشیمی و تفسیر عکس های ماهواره ای و نمونه گیری به پایان رسیده است. بیش از 30 تارگت اکتشافی شناسایی شده که کارشناسان معتقدند امکان دارد معادن مس بزرگی وجود داشته باشد که هنوز مشخص نشده و باید حفاری شود.

در ارتباط با کارهای اکتشافی خارج از محدوده و در سطح کشور بعضا با مشکلات اخذ مجوز ها مواجه هستیم که در حال حل شدن است. چنانچه مسائل حقوقی اجازه دهد محدودیت سرمایه ای و فنی نداشته و کار خواهیم کرد.

در استان خراسان رضوی پهنه ای به وسعت 1500 کیلومتر مربع  به گل گهر واگذار شده که به زودی اکتشاف را شروع می کنیم  و در استان خراسان جنوبی با همکاری سازمان زمین شناسی و وزارت صمت در حال رایزنی جهت اخذ محدوده ایی برای اکتشاف می باشیم.

در منطقه بین استان فارس و کرمان در پهنه بهرام گور به وسعت 4500 کیلومتر مربع با همکاری ایمیدرو محدوده های در اختیار می باشد که تاکنون اکتشافات عمومی انجام شده و وارد فاز حفاری سیستماتیک شده است.

مجوزات محیط زیست برای بخشی از محدوده گرفته شده و برای بخش های دیگر نیز باید دریافت گردد.  

کار اکتشافی دیگری که در یک سال گذشته پی گیری و بیش از 12 هزار متر حفاری در قالب 24 حلقه گمانه انجام گردید، کویر مرکزی می باشد این منطقه کاملا بکر بود که جهت دسترسی نزدیک به 100 کیلومتر جاده سازی انجام شده است. در ناحیه حداقل 3 آنومالی آهن دار وجود دارد که با این حفاری ها وجود سنگ آهن به اثبات رسیده است و برای ادامه کار نیاز به حفاری سیستماتیک  می باشد که ظرف یک سال آینده انجام خواهد شد. نتایج حاصله نیز در بعضی از جاها امید بخش بوده است.

سنگ آهنی که در معادن گل گهر و چادرملو استخراج شده حدود  100 تا 150 میلیون تن  به صورت خام و یا کنسانتره فروخته شده و 300 میلیون تن آن به فولاد خام تبدیل شده است و ثروت حال حاضر در چادرملو، مبارکه، فولاد خراسان  و دیگر شرکت ها در واقع بر اثر ارزش افزوده همین 300 میلیون تن بوده است. در واقع ما یک و نیم برابر این ثروت موجود اکتشاف نموده ایم.

بحث کویر مرکزی که ذخایر آن در عمق های مختلف میلیارد تنی تخمین زده می شود هنوز در دست بررسی است. در اعماق کمتر و در دامنه استخراج  به روش روباز نیز گمانه های حفر شده به سنگ آهن برخورد کرده که در مواردی ضخامت بالای 200 متر نیز بوده است. مملکت ما از لحاظ مواد معدنی بسیار غنی  و ثروتمند است باید با برنامه ریزی درست این ثروت بالقوه به فعل تبدیل شود.

من معتقدم نباید بنگاه های اقتصادی را آلوده به مسائل سیاسی کرد. ما مهندس هستیم این بنگاه ها بازوی اقتصادی کشور هستند. طی سه چهار سال آینده و پروژه های در دست اجرا در گل گهر فروش بالای 5 میلیارد دلار خواهد بود. 5 تا 6 شرکت مانند گل گهر می توانند جایگزین درآمد نفتی شوند.

اقتصاد مقاومتی یعنی همین. با انجام اکتشافات در نقاط و مواد معدنی مختلف از جمله کویر مرکزی و توسعه صنعتی ناشی از آن ظرف مدت 6 سال می توان معادل 5 میلیارد دلار دیگر ثروت برای کشور ایجاد کرد که این به معنی اشتغال چند ده هزار نفری خواهد بود.

در حال حاضر برای ما اشتغال 18000 نیروی کار فعال در منطقه و ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند اهمیت دارد. با توجه به توسعه پروژه ها و افزایش ظرفیت ایجاد شده البته که ارزش سهام ما به طور خود به خود افزوده شده  و می گردد. سهام ما ظرف سه سال گذشته حد اقل 590 درصد سود کرده است. بازده سه ساله تا شهریور 97 به میزان480 درصد بوده است. ارزش شرکت از 4600 میلیارد تومان به حدود 30000 میلیارد تومان رسیده  و شرکت از رده 16 کشوری به رده 3 ارتقا پیدا کرده است. در اثر تلاش صادقانه، خداوند به ما عزت می دهد و تا کنون نیز پشتیبانی و لطف الهی شامل حال ما شده است.

این ذخایر متعلق به ما مردم است ما باید برای فرزندانمان و آیندگانمان کار ایجاد کنیم. این ها سرمایه من و شما است و این امکانات را خداوند در اختیار ما گذاشته است و ما مسوول هستیم در قبال این امکانات و باید پاسخگو باشیم که چرا به نفع مردم از آن استفاده نکرده ایم.

یکی از مشکلاتی که سد راه شرکت های بزرگ که در زمینه اکتشاف توانمند هستند وجود دارد ثبت محدوده توسط افراد بدون تخصص و بلوکه شدن این محدوده ها بر روی نقشه سازمان صمت می باشد. این افراد در اکثر موارد توانایی مالی و تخصصی نداشته و کار خاصی انجام نمی دهند و در نهایت نیز محدوده بعلت قانون معادن در صف مزایده قرار می گیرد که فعال شدن آن چند سال طول می کشد.

آیا هیچ محدودیت زمانی برای انجام کار بر روی آن پهنه ها به افراد و شرکت ها اعمال نمی شود؟

ببینید شرایط وجود دارد و شما باید طی یک سال کار خود را انجام دهید در غیر این صورت مالکیت از شما پس گرفته می شود. این گونه محدودیت ها وجود دارد اما بدرستی اعمال نمی شود.

پروژه ای در خرامه استان فارس داریم و قرار است 2.5 میلیون تن گندله تولید کند. مناقصه احداث کارخانه برگزار و پیمانکار انتخاب شده و اقدامات اجرایی در حال انجام می باشد. سعی شده حداکثر بومی سازی در ساخت آن لحاظ شود. این منطقه محروم بوده و اجرای این طرح اشتغال ایجاد خواهد کرد. همین طور گل گهر در تیتانیوم کهنوج که پروژه بزرگی است و برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد وارد شده است نتیجه این کار باعث خواهد شد کشور از محصولات استراتژیک تیتانیوم بی نیاز شده و در منطقه محروم جنوب استان کرمان اشتغال ایجاد کند. در جنوب استان کرمان مناطقی را بازدید کردم که فقر مردم کاملا مشهود است شاید شما فقیرتر از این مناطق جایی نبینید. ما برنامه ساخت 250 واحد خانه برای کسانی که در کپر زندگی می کنند در دستور کار داریم.

در زمینه آب چهار سناریو در حال پی گیری و انجام است:

  • الف- بهینه سازی و کاهش آب مصرفی در خطوط تولید.
  • ب- بازیابی آب از پسآب کارخانه ها که قرار است 220 لیتر بر ثانیه آب بازیافت شود.
  • ج- پروژه فاضلاب سیرجان که یک طرح زیست محیطی مهم حساب می شود و نزدیک به 350 لیتر بر ثانیه آب جهت مصارف صنعتی ایجاد خواهد شد.
  • د- شرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس است که امیدواریم تا پایان 98 آب خلیج فارس برای اولین بار به داخل کشور وارد شود.

ما در حال حاضر اسناد مناقصه ساخت راه آهن کرمان-سیرجان را منتشر کردیم. بیمارستان  بسیار بزرگی در 18500 مترمربع زیر بنا در دست ساخت داریم که پیشرفت بسیار خوبی دارد، در ساخت مصلی، کارهای فرهنگی، در شهر سیرجان مشارکت مستقیم و موثر داریم و یک استادیوم و مجموعه ورزشی نیز در شهر سیرجان ساخته ایم.

طرح احداث کارخانه یک میلیون تنی کنسانتره از باطله های قدیمی گل گهر را با سرمایه ارزی 6 میلیون یورو برای راه اندازی درسال آینده در دست ساخت داریم.

یک بخش از کارخانه تولید کابل های فولادی در سیرجان در آخر امسال و بخش های بعدی دیگر سال آینده به بهره برداری می رسد.

کارخانه های آهن اسفنجی راور و آهن اسفنجی سیرجان به روش کوره تونلی با استفاده از ضایعات گندله و کارخانه نورد به عنوان مواد اولیه در سال جاری و سال آینده راه اندازی می شود.

برنامه ای برای همکاری با شرکت آرمان گهر برای خرید قطعات دامپ تراک و ساختن آنها در کشور داریم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده