تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۵۴۶۲
سرویس خبر : زمین شناسی
به دنبال حضور اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:

بررسی مخاطرات طبیعی تهران همزمان با روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

می‌متالز - محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همزمان با ۵ دی سالروز زمینلرزه بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در این سازمان حضور یافت.
بررسی مخاطرات طبیعی تهران همزمان با روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به گزارش می‌متالز، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به ارائه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی این مجموعه درباره وضعیت لرزه‌خیزی، دلایل بروز فرونشست و فروچاله، افزایش گرد و غبار و آلودگی، سیلاب، آتشفشان دماوند، دقیق‌سازی حریم گسل‌ها و دیگر مخاطرات پیرامون استان تهران پرداختند.

شایان ذکر است، در این نشست که با حضور دکتر علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاون و مدیران وی و همچنین محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و مشاوران این کمیسیون برگزار شد، حاضران بر لزوم استفاده از اطلاعات و دانش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در اجرای پروژه‌های شهری تاکید کردند و بی‌توجهی به پیوست‌های مطالعاتی در فرایند اجرای پروژه‌ها را یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور عنوان کردند.

توجه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به تاب‌آوری و ایمن‌سازی شهر به کمک نهادهای دولتی

در حاشیه این نشست رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، از تهران به عنوان کلکسیونی از مخاطرات طبیعی یاد کرد و گفت:  در راس این مخاطرات خطر وقوع زمینلرزه، سیل و فرونشست‌و... وجود دارد که منطقه 9 شهرداری هم ظرفیت خطرپذیری بالایی در این زمینه دارد.

محمد سالاری با بیان این‌که ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران موضوع مهم ایمن‌سازی پروژه‌های شهری را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: البته بخشی از مسئولیت این ایمن‌سازی به عهده مدیران و تصمیم‌سازان کشور است و بخش عمده‌ای نیز نیازمند این است که جامعه شهری از مسئولان خود مطالبه کنند و خودشان نیز در این راه مسئولان را همراهی کرده و  و مقید به ایمن‌سازی شهر باشند.

به گفته وی، در همین زمینه روند مناسبی در شورای شهر تهران آغاز شده و در دوره مدیریت جدید با کمک نهادها و سازمان‌های دولتی از جمله سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مدیریت بحران، موضوعات تاب‌آوری و ایمن‌سازی شهر را سرلوحه کار قرار داده‌ایم.

سالاری تاکید کرد: یکی از این موضوعات رعایت مقررات ملی ساختمان و توجه به مقررات شهرسازی و معماری و دستورالعمل‌های مربوط به توسعه شهری و پروژهای عمرانی و مهم‌تر از همه توجه به پیوست مطالعاتی پدافند غیرعامل است که سعی داریم در فرایند تعریف پروژه‌های شهری اعم از احداث پارک، بزرگراه، اماکن عمومی و تفریحی، بیمارستان‌ها و... این پیوست‌ها را الزام‌آور کنیم.

عناوین برگزیده