تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۲۶۴۷۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس سازمان صمت جنوب کرمان:

کارخانه مس سرگز برای بیش از یکهزار نفر اشتغال ایجاد کرده است/ احداث دومین کارخانه طلا در فاریاب

‌می‌متالز - مسلم مروجی فرد گفت: کارخانه فرآوری طلایه داران مس سرگز ۲۰ سال به بهانه ذخیره پایین مواد معدنی و عدم توجیه اقتصادی غیر فعال بود که با پیگیری سازمان صمت اکنون با اشتغال مستقیم ۳۵۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۷۰۰ نفر فعال است.

به گزارش می‌متالز، ۷ تیرماه نشست خبری رئیس سازمان صمت جنوب کرمان با جمعی از اصحاب رسانه در محل کارخانه فرآوری مس طلایه داران سرگز برگزار شد.

«مسلم مروجی فرد» در این نشست، گفت: کارخانه مس کاتد سال ۹۰ از سوی سازمان صمت مجوز گرفت و سال ۹۷ شروع به کار کرد و اکنون ۱۸۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان بیان کرد: کارخانه مس سرگز در واقع شروع صنایع معدنی جنوب کرمان است و تا قبل از احداث آن، کارخانه تیتانیوم به عنوان یک طرح کوچک در حال فعالیت بود.

وی ابراز کرد: یک سال و نیم روند احداث کارخانه مس طلایه داران به طول انجامید و این کارخانه بزرگترین کارخانه بخش خصوصی در حوزه مس است.

مروجی فرد با بیان این مطلب که کارخانه فرآوری مس طلایه داران سرگز در سال جاری ۱۳ میلیارد تومان در بحث مسوولیت اجتماعی به عمران و آبادانی اسفندقه اختصاص داده است، اظهار کرد: این کارخانه ۲۰ سال به بهانه ذخیره پایین مواد معدنی و عدم توجیه اقتصادی غیر فعال بود که با پیگیری سازمان صمت اکنون با اشتغال مستقیم ۳۵۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۷۰۰ نفر فعال است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان با اشاره به این که اکنون ۴ کارخانه مس در سطح جنوب کرمان فعال است، ابراز کرد: از ساردوئیه در شمالی‌ترین نقطه تا رمشک در جنوبی‌ترین منطقه جنوب کرمان کارخانه مس فعال است.

وی یادآور شد: سال گذشته فاز اول کارخانه مس ساردوئیه وارد مدار شده و اکنون فاز دوم آن در دست احداث است و کارخانه مس رمشک نیز فاز اول آن با اشتغال ۷۰ نفر از مردم بومی منطقه فعال است و فاز دوم و سوم آن در حال احداث می‌باشد.

مروجی فرد خاطرنشان کرد: کارخانه مس در منطقه متا نیز همچون کارخانه طلایه داران سرگز قابلیت اشتغال زایی برای ۴۰۰ نفر را دارد.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان تصریح کرد: معدن مس کرور در حوزه جبالبارز جنوبی از ظرفیت‌های بزرگ معدنی جنوب کرمان است که ما را وارد چرخه مس بزرگ می‌کند.

وی عنوان کرد: در حوزه صنایع معدنی تاکنون ۱۷۰ پرونده صادر شده یعنی به ازای هر معدن یک مجوز صنایع معدنی صادر شده که این مهم با تشکیل کارگروه‌های رفع موانع تولید محقق شده است.

مروجی فرد بیان کرد: با رایزنی‌های محیط زیست مکانی برای نگهداری نخاله‌های مس در نظر گرفته است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان یادآوری این مطلب که این سازمان در سال ۸۹ کار شروع به کار کرده است، اظهار کرد: در بخش صنعت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مجوز اکتشاف صادر شده یعنی و ۲ هزار و ۲۰۰ سرمایه گذار جذب شده است که از این تعداد ۲۷۵ پروانه با اشتغالزایی ۴ هزار و ۳۴۲ نفر به بهره برداری رسیده که ۹۳ پرونده با پیشرفت ۴۰ درصد در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مجوز‌های صادر شده در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است، یکی از این مجوز‌ها برای اجرای طرح پایانه صادراتی است که با بهره برداری از این طرح بیش از ۷۰ هزار تن از محصولات وارد چرخه می‌شوند.

مروجی فرد با اشاره به صدور ۱۰۷ پرونده بهره برداری در حوزه معادن، ابراز کرد: تاکنون ۲۹۴ پرونده اکتشاف معدنی صادر شده که نتیجه آن صدور ۵۴ پروانه صنایع معدنی است که با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان ۱۶ پروانه به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان تاکید کرد: یکی از عقب افتادگی‌ها در حوزه صنعت جنوب کرمان نبود مشوق‌های صنعتی است.

وی اضافه کرد: بزرگترین مشوق برای سرمایه گذاری حذف بروکراسی است که این مهم محقق شده است.

مروجی فرد عنوان کرد: در سال جاری تاکنون هفت جلسه کارگروه رفع موانع تولید برگزار شده که نتیجه این کارگروه‌ها ۳۹ مصوبه است که از این تعداد ۲۶ مصوبه اجرایی شده و ۱۳ مصوبه در دست اقدام است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان بیان کرد: در سال جاری این سازمان باید ۴ هزار و ۷۷۵ نفر را در سامانه ثبت کند و تا به یکهزار و ۱۳۰ نفر ثبت سامانه اشتغال شده اند.

وی در خاتمه یادآور شد: معدن طلای فاریاب با ورود دستگاه قضا و برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید اکنون با اشتغال ۱۲۰ نفر فعال است و حداکثر تا ۲ ماه آینده دومین کارخانه طلا در فاریاب راه اندازی شده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده