تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۹۴۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ‌آهن، بافق را به شهر معدنی ایران تبدیل کرد

می متالز - استان یزد با دارا بودن بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی، رتبه نخست کشور را به لحاظ تنوع مواد معدنی دارد.
سنگ‌آهن، بافق را به شهر معدنی ایران تبدیل کرد

به گزارش می متالز، تلاش برای رسیدن به خودکفایی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و مدیریت جهادی، از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.
در راستای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و شکل‌گیری اقتصاد متکی بر توان داخلی باید به سایر منابع راهبردی و مادر کشور از جمله بخش معدن توجه ویژه‌ای کرد.
بر اساس آمارها، ایران، پنجمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر منابع طبیعی و دهمین کشور ثروتمند جهان در زمینه ذخایر سنگ آهن است و با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از ۷ درصد منابع معدنی جهان را در اختیار دارد.
ایران با در اختیار داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۷ میلیارد تن ذخیره احتمالی و وجود بیش از ۵ هزار معدن فعال، زمینه اشتغال ۱۱۴ هزار نفر را به‌صورت مستقیم در مناطق مختلف کشور فراهم کرده است.
در این بین استان یزد دومین استان کشور از نظر استخراج و ذخایر مواد معدنی است.


بافق، بهشت معادن ایران

شهرستان بافق یکی از غنی‌ترین مناطق به لحاظ بهره‌مندی از معادن است و در این میان سنگ آهن بیشترین و غنی‌ترین معادن را در این شهرستان دارد. از این رو بافق را شهر معدنی ایران می‌نامند.
شهرستان بافق دارای معادن گوناگون و ارزشمندی از قبیل سنگ آهن چغارت، فسفات آسفوردی، آنومالی شمالی، سرب کوشک، سنگ آهن سه چاهون، میشدوان و زاغیاست.
حمید رحیمی، مدیر فنی و مهندسی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی بافق گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ از ۲ معدن میشدوان و چاه گز استخراج شده است که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن، سنگ آهن است.
رحیمی افزود: بیشترین محصول سنگ آهن پرعیار، مربوط به معدن چاه گز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و بیشترین نرمه تولید شده در معدن میشدوان با بیش از ۵۱ هزار تن، نرمه سنگ آهن است. استان یزد بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن کشور است. سالانه ۳۰ میلیون تن سنگ آهن در معادن استان، تولید و به استان‌ها و کشورهای مختلف صادر می‌شود.


استان یزد، رتبه نخست در تنوع مواد معدنی

علمدار یزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: استان یزد با دارا بودن ۵۴۰ معدن کوچک و متوسط، دومین استان معدنی کشور است و رتبه نخست از لحاظ تنوع ذخیره معدنی را دارد و همچنین تامین‌کننده ۵۰ درصد مواد معدنی مورد نیاز صنایع کشور است.
محمدرضا علمدار یزدی با اشاره به اینکه استان یزد قطب تولید سرب، روی و باریت کشور است افزود: معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه و دومین معدن سرب و روی جهان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به وجود ۱۱ هزار و ۸۰۰ و ۲۵ اشتغال معدنی در استان، اشاره و اظهار کرد: استان یزد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ رتبه نخست در زمینه صدور گواهی کشف معدن و صدور پروانه بهره‌برداری را به خود اختصاص داد. علمدار در ادامه به رتبه سوم استان در حوزه تولید فولاد، اشاره و بیان کرد: استان یزد دارای زنجیره کامل تولید فولاد، شیشه جام و همچنین اسید فسفریک از معدن تا بهره‌برداری است و در زمینه تولید این محصولات به خودکفایی رسیده است.


ذخیره معادن استان یزد، ۲ میلیارد تن است

رئیس خانه معدن استان یزد گفت: از ۵۴۰معدن استان، ۵ مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند که برای حفظ و توسعه اشتغال باید حمایت جدی از این مجموعه‌ها شود.
افضلی‌پور افزود: از میان معادن ملی می‌توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق (۲ معدن)، سرب و روی مهدی‌آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد.
به‌گفته وی، ذخیره قطعی معادن استان یزد حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده است.
رئیس خانه معدن استان یزد یادآور شد: هم‌اکنون متقاضیان ۲۷۵ پروانه صدور اکتشاف در حال فعالیت هستند که منجر به صدور گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری می‌شود.
به گفته افضلی‌پور، یزد از نظر ذخیره معدن سرب و روی در کشور در صدر قرار دارد و تا سال آینده ذخایر موجود این بخش بالفعل خواهد شد.
رئیس خانه معدن استان یزد خاطرنشان کرد: تشویق معادن برای حرکت به سمت تولید و فرآوری، صادرات مواد خام معدنی را کاهش می‌دهد و ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

عناوین برگزیده