تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۴۷
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۶۹۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تجهیزات صنعتی در صدر بازدهی هفتگی صنایع قرار گرفت

صنایع دلاری در انتظار تحرک حقیقی‏‏‌ها

‌می‌متالز - شاخص کل بورس طی هفته گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شد؛ به طوری که نماگر اصلی بازار طی این بازه، با افت ۶۵/ ۴درصدی به محدوده ۲میلیون و ۱۸۰هزار واحد رسید. علاوه بر تحولات برجام و افت شدید نرخ دلار که بر سهام بزرگ دلاری و شاخص تاثیر بسزایی داشت، تحولات جهانی پایان هفته نیز بر روند آینده کامودیتی‌ها اثرگذار خواهد بود.

صنایع دلاری در انتظار تحرک حقیقی‏‏‌ها

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه گذشته، فدرال‌رزرو نرخ بهره را در محدوده ۲۵/ ۵درصد ثابت نگه داشت تا انتظارات در خصوص قیمت‌ها در بازار‌های جهانی بهبود یابد. در پایان هفته نیز قیمت دلار دوباره به محدوده ۴۹هزار تومان بازگشت و بازار واکنش مثبت اندکی به آن نشان داد. در صورتی که قیمت‌ها در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کند و همچنین نرخ دلار بهبود یابد، صنایع دلاری می‌توانند در رشد احتمالی بازار پیشتاز باشند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، صنایع کوچک ریالی که با P/ E بالایی در بازار مورد دادوستد قرار می‌گرفتند، بازدهی قابل قبولی را به ثبت نرسانده و افت قابل‌توجهی را تجربه کردند. از طرف دیگر صنایع دلاری با وجود عقب‌ماندگی از سایر صنایع، در صورت ورود پول حقیقی و اعتماد دوباره آن‌ها به بازار، می‌توانند بازدهی خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورند.

نگاهی به تحولات اقتصادی هفته اخیر

نگاهی به معاملات بورس‌کالا نشان می‌دهد که با توجه به افت قیمت‌های جهانی و انتظارات کاهشی نرخ دلار، قیمت محصولات در بورس‌کالا نیز با افت قابل‌توجهی همراه شده است. با این حال، به نظر می‌رسد، با توجه به تقاضای بالا در محصولات رینگ صنعتی و شیمیایی طی ماه‌های آینده، در مجموع محصولات شرکت‌های بورسی با قیمت‌های مناسبی معامله شوند. از این‌رو، بورس‌کالا در ادامه سال‌جاری، می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌ها عمل کند. ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره آمریکا توسط فدرال‌رزرو نیز یکی از مهم‌ترین رویداد‌های اقتصادی هفته اخیر بود که می‌تواند در آینده، تقاضای خوبی را برای کامودیتی‌ها به همراه داشته باشد. برآیند دو عامل رشد دلار و رشد قیمت کامودیتی‌ها به کمک صنایع دلاری خواهد آمد.

بالاترین بازدهی هفتگی نصیب کدام صنعت شد؟

نگاهی به بازدهی صنایع در هفته منتهی به ۲۴ خرداد، نشان می‌دهد که تجهیزات صنعتی بنادر و کشتیرانی با استقبال خوبی مواجه شده و بازدهی بالای ۱۰ درصد را به ثبت رسانده است. در رتبه سوم، صنعت سیمان موفق شد با بازدهی ۳ درصدی، برخلاف شاخص کل، سود خوبی را نصیب سهامداران خود کند. گزارش‌های ماهانه صنعت سیمان نشان می‌دهد که درآمد این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خوبی را تجربه کرده و به یکی از صنایع کم ریسک بازار تبدیل شده است. علاوه بر این، صنایع بانک و موسسات اعتباری و حمل‌ونقل ریلی نیز به‌واسطه کاهش ریسک‌های سیاسی و اخبار برجامی بازدهی خوبی را به ثبت رسانده اند. البته صنعت خودرو به دلیل حواشی به وجود آمده از اخبار برجام جا ماند و نتوانست در رقابت هفتگی با صنایع رتبه خوبی را به خود اختصاص دهد.

یکی از نکات قابل‌توجه در بازدهی هفته‌های اخیر صنایع، ثبت بازدهی منفی در صنایعی است که در رشد بازار به صورت افسارگسیخته بازدهی بالایی را کسب کرده بودند. نگاهی به تابلوی صنایع کوچک بازار نشان می‌دهد که صنایع ریالی و کوچک، با نسبت P/ E بالایی مورد دادوستد قرار می‌گیرند. بر این اساس، انتظار می‌رفت که پس از شروع اصلاح بازار، این صنایع با توجه به شرایط بنیادی با افت شدیدی مواجه شوند و بازدهی بالایی را به ثبت نرسانند.

بر همین اساس، صنایع چوب، چاپ و نشر، محصولات کاغذی و هتل و رستوران که طی ماه‌های گذشته بازدهی بالایی را به ثبت رسانده اند، در هفته‌های اخیر موفق به ثبت بازدهی بالا نشده و حتی عملکردی ضعیف‌تر از شاخص کل به همراه داشتند و در قعر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفتند. به نظر می‌رسد صنایع ریالی بازار در رالی بعدی شاخص کل بورس، کمی عقب بمانند؛ چرا که گزارش‌های ماهانه صنایع نشان می‌دهد صنایع دلاری عملکرد بهتری داشته و موفق شده اند رشد درآمدی خوبی را به ثبت برسانند.

بخشی از رشد درآمدی این صنایع به دلیل رشد قابل‌توجه دلار نیما نسبت به سال گذشته و بخشی از آن به دلیل معاملات و تقاضای بالا در بورس‌کالاست؛ هرچند عملکرد صنایع دلاری در این مدت چندان قابل قبول نبود و صنایعی نظیر فولاد و پالایشی‌ها و محصولات شیمیایی افت قابل‌توجهی را تجربه کردند. این صنایع طی هفته‌های اخیر به دلیل افت شدید قیمت شمش فولادی، اوره، متانول و سایر دارایی‌های پایه از کانون توجهات خارج شده و تحت‌تاثیر جو اصلاحی بازار، به افت قیمتی خود ادامه دادند. در روز‌های ابتدایی شروع رشد بازار و عبور از سقف‌های قیمتی، عرضه‌های حقوقی در صنایع دلاری بسیار بالا بود و این صنایع در رالی بازار و از ابتدای اسفند نیز عملکرد قابل قبولی را به ثبت نرساندند.

به نظر می‌رسد با توجه به افت قیمت‌ها در یک‌ماه اخیر و تعدیل نسبت P/ E در صنایع بزرگ، این صنایع همچنان پتانسیل بالایی برای رشد داشته باشند. با این حال رشد قیمتی سهام در این صنایع، منوط به محرک قوی نظیر دلار است. در صورتی که قیمت دلار نیما به بازار آزاد نزدیک شود و گپ قیمتی بازار آزاد و بازار نیما کاهش یابد، احتمالا صنایع دلاری می‌توانند بیشتر از رشد قیمت دلار واکنش نشان دهند و شاخص کل می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند.

خردادماه سبز بیمه ای‌ها

از ابتدای خرداد تاکنون، صنعت بیمه با ثبت بازدهی ۳ درصدی موفق شده است در صدر جدول بازدهی در ۱۶ روز معاملاتی اخیر قرار گیرد. علاوه بر این، صنایع محصولات لبنی، سیمان و هتل و رستوران نیز موفق شده اند بازدهی مثبت را تجربه کنند. با وجود اینکه صنایع ریالی بازار به دلیل دریافت افزایش نرخ محصولات از ابتدای سال در پرتفوی سهامداران، جا خوش کرده بودند و تقاضا برای سهام آن‌ها بسیار بالا بود، در حال حاضر به گروه‌های پرریسک‌ترین بازار تبدیل شده‌اند و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده در صورتی که نرخ دلار بهبود یابد یا عوامل سیاسی و کاهش تنش‌ها به کمک بازار آید، این بار نوبت به صنایعی می‌رسد که بازدهی کمتری را به ثبت رسانده اند.

همان‌طور که کاملا واضح به نظر می‌رسد، در خردادماه نیز دوباره صنایعی نظیر چوب و محصولات کاغذی با افت بیش از ۱۰ درصدی همراه بوده اند. این در حالی است که شاخص کل از ابتدای خردادماه تاکنون، بازدهی منفی ۵ درصد و شاخص هم وزن بازدهی نزدیک به منفی ۳ درصد را به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده