تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۰۸۶۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه کوره پاتیلی ۳ ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - پروژه احداث کوره پاتیلی شماره ۳ از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تا پنجم تیرماه از پیشرفت ۸۴ درصدی برخوردار می‌باشد. در خصوص روند نصب تجهیزات این پروژه گفتگویی با مهران قمی مدیر هماهنگی امور مهندسی و نظارت شرکت انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه کوره پاتیلی ۳ ذوب آهن اصفهان

به گزارش می‌متالز، مهران قمی مدیر هماهنگی امور مهندسی و نظارت شرکت با اشاره به اینکه پروژه احداث کوره پاتیلی شماره ۳ از ابتدای سال ۹۹ آغاز شده و تا تاریخ پنجم تیرماه به میزان ۸۴ درصد پیشرفت داشته است، اظهار نمود: وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان، مشکلاتی را در مسیر تکمیل پروژه ایجاد کرد که به همت متخصصان داخلی این موانع برطرف شد و بخش زیادی از تجهیزات مهم پروژه از جمله گانتری، درپوش، بازوی نگه دارنده الکترود، ترانسفورماتور‌های اصلی، کابل آبگرد، غبارگیر و ... توسط شرکت‌های داخلی ساخته و به کارخانه ارسال شده است و قسمتی از این تجهیزات نیز از جمله غبارگیر، گانتری و درپوش تاکنون نصب گردیده و سایر تجهیزات نیز در مراحل پایانی ساخت و ارسال به کارخانه قرار دارند.

وی افزود: یکی از مهمترین تجهیزات واحد کوره پاتیلی، بازوی نگه دارنده الکترود می‌باشد که وظیفه نگهداری الکترود و همچنین برق ¬رسانی به آن را در کوره پاتیلی به عهده دارد که در حال حاضر یکی از بازو‌های نگه دارنده الکترود توسط یکی از سازندگان داخلی ساخته شده و پس از بازرسی نهایی آماده ارسال است و دو بازوی دیگر نیز در مراحل پایانی ساخت و کنترل قرار دارند.

مدیر هماهنگی امور مهندسی و نظارت شرکت تصریح کرد: امروزه با توجه به تنوع محصولات فولادی مورد نیاز بازار و ضرورت دقت در آلیاژ سازی و یکنواختی دما و ترکیب شیمیایی، وجود واحد متالورژی ثانویه در کارگاه‌های فولادسازی ضروری می‌باشد. کارگاه متالورژی ثانویه عموماً شامل واحد‌هایی از جمله کوره پاتیلی (LF)، واحد گاز زدایی تحت خلا (VD) و ... می‌باشد. واحد کوره پاتیلی با توجه به سهولت در اضافه کردن عناصر آلیاژی و همگن سازی مذاب از نظر دما و ترکیب شیمیایی بیشتر مورد توجه فولادسازان جهان قرار گرفته است.

وی افزود: در واحد LF با استفاده از قوس الکتریکی، دمای مذاب تنظیم شده و عناصر آلیاژی از طریق نوار نقاله و تزریق سیم به مذاب اضافه می‌گردد. همچنین وجود سیستم همزن گازی امکان یکسان سازی دما و ترکیب شیمیایی مذاب را فراهم می‌سازد. از دیدگاه تکنولوژی به ازای هر واحد تولید فولاد مذاب به روش‌های مختلف اعم از کنورتور یا کوره قوس الکتریکی، وجود یک واحد LF ضروری می‌باشد بنابراین با توجه به وجود سه عدد کنورتور در بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان و در راستای حذف گلوگاه‌های تولید فولاد‌های کیفی، احداث یک واحد جدید کوره پاتیلی در برنامه توسعه کارخانه ذوب آهن اصفهان قرار گرفت.

مدیر هماهنگی امور مهندسی و نظارت شرکت تصریح کرد: با توجه به اینکه کوره پاتیلی شماره ۱ ذوب آهن بر اساس پاتیل‌های ۹۰ تنی طراحی شده است این امر موجب کاهش کارایی این کوره پاتیلی و همچنین ایجاد چالش‌هایی نظیر نرخ پایین افزایش حرارت برای پاتیل‌های ۱۳۰ تنی گردید و لذا در راستای برطرف نمودن این محدودیت‌ها پروژه‌ای تحت عنوان احداث واحد کوره پاتیلی شماره ۳ و بازسازی کوره پاتیلی شماره ۱ تعریف گردید.

وی در پایان اضافه کرد: فاز مهندسی پروژه بازسازی کوره پاتیلی شماره ۱ در حال اتمام بوده و بر اساس برنامه، نصب و راه اندازی تجهیزات، پس از در مدار قرار گرفتن کوره پاتیلی شماره ۳ انجام خواهد شد.

تعداد بازدید : 6

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده