تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۳۰۸۵۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

رویکرد ذوب آهن، رشد تولید و توسعه صادرات محصولات ارزش‌افزاست

‌می‌متالز - به دنبال توسعه و پیشرفت روزافزون صنعت فولاد کشور طی سالیان اخیر که توسط شرکت‌های بزرگ فولادی رقم خورده است، در حال حاضر ایران میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته است که شاهد عرضه انواع محصولات فولادی جدید و خاص با ارزش افزوده بالا در بازار‌های جهانی هستیم. در این بین، خوشبختانه برخی شرکت‌های داخلی مانند ذوب آهن اصفهان، تولید و صادرات محصولات ارزش‌افزا مانند ریل، تیر آهن بال پهن و میلگرد آلیاژی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به موفقیت‌های فراوانی نیز در این زمینه دست یافته‌اند. شرکت ذوب آهن در تلاش است تولید محصولات ارز‌ش‌افزا بر پایه دانش و تکنولوژی روز را به جای تولید محصولات معمولی افزایش دهد تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، حضور موفقی در بازار‌های صادراتی جهت ارزآوری بیشتر به کشور داشته باشد. در همین راستا، گفت‌وگویی با مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تدارک دیده ایم که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

درخصوص اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور توضیحاتی ارائه بفرمایید.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی معدن به جای نفت، باید اذعان کرد فعال‌سازی معادن که در دورترین نقاط جغرافیایی کشور واقع شده‌اند، منجر به اشتغال‌زایی در این مناطق می‌شود و این مهم عدم تمرکز در مرکز را به دنبال دارد. فعال‌سازی معادن در مناطق کمتر توسعه‌یافته باعث خواهد شد که اقشار کم‌برخوردار مورد توجه قرار بگیرند و این امر باعث شکوفا شدن بخش اقتصادی در مناطق دورافتاده می‌شود. در همین راستا باید توجه داشت که کشور ما، ذخایر کافی و فراوانی از مواد معدنی در اختیار دارد و فعال‌سازی معادن به عنوان یک مزیت نسبی، کمک شایانی به اقتصاد بدون نفت می‌کند. معدن، حلقه اول از زنجیره فعالیت‌های اقتصادی است و به لطف خداوند، اکثر مواد معدنی کشف شده در سطح جهان در ایران نیز وجود دارد که این نکته مثبتی محسوب می‌شود. فعال‌سازی بخش معدن علاوه بر اشتغال در مناطق دورافتاده، منجر به گردش اقتصادی در این مناطق و به نوعی توازن توزیع درآمدی در اقتصاد خواهد شد.

معضلات بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین راهکار‌های برون‌رفت از آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت در معدن دارای حلقه‌های متفاوتی است که اکتشاف، حلقه اول آن را تشکیل می‌دهد و در ادامه استخراج، فرآوری و در نهایت تولید صنعتی محصول محقق می‌شود. در بخش استخراج، فرآوری و فرآوری صنعتی، به قدر کافی تکنولوژی و تجهیزات در کشور ایجاد و تامین شده است، اما در بخش اکتشاف، به دلیل هزینه‌بر بودن و ریسک بسیار بالایی که این مهم دارد، سرمایه‌گذاری کمتری انجام شده و این امر باعث شده است که رشد بخش معدن بسیار ناچیز باشد. به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری‌ها، متناسب با سایر حلقه‌ها در این بخش صورت نگرفته است. اجرای این مهم بر عهده معاونت معدنی وزارت صمت و ایمیدرو است و به نظر می‌‎رسد که فعال‌سازی آن و برنامه‌ریزی بلندمدت در اکتشاف می‌تواند معضلات بخش معدن را رفع کند. چالش دیگر در بخش معدن، واردات ماشین‌آلات به‌روز و نوسازی ماشین‌آلات معدنی است که باید با گشایش‌ها و مبادلاتی که با خارج کشور صورت می‌پذیرد، برای واردات ماشین‌آلات هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا عملیات معدن‌کاری، مدرن‌تر و مکانیزه‌تر از گذشته صورت پذیرد.

میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش به چه میزان بوده و آیا زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم است؟

طی سالیان اخیر، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بخش معدن و صنایع معدنی انجام شده است که رقم دقیق آن را نمی‌توان گفت، اما می‌توان بیان کرد که عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه استخراج و فرآوری بوده و ظرفیت‌ها و فراوانی‌هایی در استخراج و خصوصا در بخش فرآوری ایجاد شده است. در این میان متاسفانه میزان سرمایه کمی به بخش اکتشاف تخصیص یافته است. شاید یکی از نکات ضعف موجود نیز دقیقا همین است که سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های بیشتری برای زنجیره‌های بعدی ایجاد شده، اما به حلقه اول خیلی توجه نشده است؛ در حالی که سرمایه‌گذاری متناسبی در بخش‌های پایین‌دستی انجام شده و در همین راستا، ضروری است که یک توازن برقرار و در راستای اجرای برنامه توسعه در کشور، توجهات بیشتری معطوف به بخش معدن به ویژه اکتشاف و استخراج شود. البته باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در بخش استخراج و اکتشاف، دارای ریسک‌های فراوانی بوده که در بخش استخراج، علاوه بر مبلغ سرمایه‌گذاری، زمان هم فاکتور بسیار مهمی است و باید در نظر گرفته شود. برگشت سرمایه گا‌ها با طول دوره انتظار هم‌خوانی ندارد و برای بعضی از مواد معدنی خصوصا در صنعت زغال‌سنگ نیز به همین صورت است. متناسب با این امر، باید سرمایه‌گذاری‌هایی صورت پذیرد که بعد از حلقه اکتشاف، تامین بلندمدت ماده معدنی مورد نیاز را شامل شود. در این راستا علاوه بر سرمایه‌گذاری، اهلیت فنی سرمایه‌گذار هم بسیار حائز اهمیت است. ماده معدنی نباید تحت سیطره دلالان و واسطه‌ها قرار بگیرد بلکه ضروری است که در دست فعالان این حوزه و در حلقه زنجیره بعدی باشد تا بتواند ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کند.

با توجه به تغییر در وزارت صمت، چه فاکتور‌هایی را لازمه حضور موفق و اثربخش مسوولان در بخش صنعت و معدن می‌دانید؟

تامین مالی مناسب، یکی از معضلاتی به شمار می‌آید که همواره در بخش معدن مطرح بوده است. خوشبختانه ابن مسئله پررنگ‌تر از قبل در برنامه‌های وزیر جدید صمت ارائه شده و وی بسیار سودمند و کارشناسانه به این موضوع پرداخته است. به نظر می‌رسد با این دیدگاه و رویکرد، اتفاقات مثبت‌تری را در بخش صنعت و معدن به خصوص معدن در دوره حضور وزیر جدید شاهد باشیم. با نظر به اینکه که تامین مالی در بخش معدن را به جریان بندازیم، امیدواریم شاهد اتفاقات خوب و اثربخشی از سوی وزارت صمت به عنوان متولی این مهم با پیگیری فعالان معدن و صنایع معدنی به عنوان اجراکنندگان و بازوان اجرایی این بخش باشیم.

تحلیل شما از اهمیت تولید و صادرات محصولات ارزش‌افزا مانند ریل ذوب آهن اصفهان چیست؟

شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور در چند دهه گذشته، عموما تمرکز خود را بر تولید محصولات فولاد ساختمانی یعنی تیرآهن و میلگرد گذاشته بود و با توجه به حضور رقبا و قیمت‌های دستوری در این بخش، عملا شرکت دچار زیان‌‎های سنگینی شد. برای برون‌رفت از این وضعیت، در کنار فعالیت در این زمینه، در حال حاضر محصولات با ارزش افزوده بیشتر مانند ریل راه آهن، انواع تیرآهن‌های بال پهن و انواع میلگرد‌های آلیاژی در برنامه‌ریزی تولید قرار گرفته‌اند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ما نوید این را می‌دهیم که شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در درآمد‌ها و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان باشیم. در این پروژه‌ها، ریل راه آهن و متروی کلان شهر‌ها به سرانجام رسیده و ریل ملی در ابعاد مختلف تولید شده است. توسعه شبکه ریلی کشور در چند محور مختلف، با محصول ریل ملی ذوب آهن اصفهان حاصل شده و محصولات شرکت در چرخه راه آهن کشور فعال است. میلگرد آلیاژی تولیدشده نیز در حال مصرف و توسعه بازار خود است. ضمن اینکه به دنبال عقد تفاهم‌نامه با چند شرکت بزرگ فعال در این بخش هستیم و انشاالله اخبار و اتفاقات بسیار خوبی در سال ۱۴۰۲ برای ذوب آهن رقم خواهد خورد.

رویکرد شرکت ذوب آهن اصفهان جهت تحقق شعار سال جاری مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید» چیست؟

تمام همت و برنامه کارگران، کارکنان، مدیران و معاونان مجتمع ذوب آهن اصفهان در سال جاری در جهت افزایش تولید بوده است. در گام اول، رشد تولید از ۲٫۶ میلیون تن در سال به ظرفیت اسمی هدف‌گذاری شده است که این مسیر را با یک برنامه‌ریزی دقیق درکوتاه‌مدت طی خواهیم کرد. سعی می‌کنیم رسالت مجموعه به خصوص افزایش تولید را چه در تولید محصول نهایی در شرکت و چه در ماده معدنی در شرکت‌های پایین‌دست به طور کامل هدایت و اجرا کنیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده