تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۰۷۹۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
برای اولین بار و همزمان با تولید

بونکر‌های کوره بلند ۳ ذوب آهن اصفهان با موفقیت بازسازی شدند

‌می‌متالز - بونکر‌های کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان برای اولین بار، بعد از ۱۴ سال و در حین فرآیند تولید این کوره، طی چهارده روز و با روش طراحی سه بعدی و در ادامه ورق گذاری موضعی، با موفقیت بازسازی شدند. انجام همزمان این تعمیرات و حفظ تولید در این کوره بلند، حاکی از توان بالا، تجربه و اندیشه پویای پرسنل تلاشگر ذوب آهن اصفهان است.

به گزارش می‌متالز، در خصوص کم و کیف این تعمیرات با تنی چند از تلاشگران بخش کوره بلند شرکت گفتگو نمودیم که در ادامه می‌خوانید.

محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند گفت: دو بونکر کک توزین کوره بلند۳ دارای حجم ۲۵ متر کعب می‌باشند که روی نوار نقاله CC ۳ قرار می‌گیرند و وظیفه وزن کردن کک و شارژ آن بر روی لنت نور نقاله مذکور و ارسال به دهانه کوره بلند شماره ۳ را بر عهده دارند.

وی افزود: با توجه به وسعت کار بر روی بونکر‌های کک و حجم فعالیت بازسازی آن‌ها و همچنین لزوم استمرار تولید، تعمیرات این دو بونکر پس از هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با تیم‌های اجرایی و بهره بردار و همچنین تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و ایمنی، برای اولین بار در حین تولید کوره انجام گرفت. بدین صورت که در طول مدت این تعمیرات، شارژ کک به روی لنت نوار نقاله CC ۳ توسط بونکر شماره یک به صورت کنترل شده و تحت مراقبت انجام می‌گردید.

معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند تصریح کرد: این تعمیرات طی گراف‌های زمان بندی ۸ و ۱۶ ساعته با روش ورق گذاری موضعی با موفقیت انجام گرفت.

عسکری در خصوص این تعمیرات خاطرنشان کرد: ابتدا طی یک توقف ۱۲ ساعته همزمان با گراف ماهیانه جک‌های هیدرولیک، بازو‌های توزین و دریچه تخلیه بونکر شماره دو دمونتاژ گردید و با نصب میزکار زیر این بونکر ارتباط بین آن با نوار نقاله CC ۳ قطع شد و شرایط شروع این تعمیرات فراهم گردید.

وی در پایان از همکاران بخش کوره بلند و همچنین مدیریت‌های نت مکانیک (گروه ساخت و بازرسی)، نت راه ساختمان، امورفنی و برنامه ریزی تولید، ماشین آلات و خودرو‌های سنگین و ایمنی فنی که در انجام این تعمیرات همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی نمود.

عبدا... بهرامی شاغل در طراحی دفتر فنی کوره بلند نیز در ادامه گفت: عملیات طراحی بونکر‌های کک کوره بلند شماره ۳ شامل طراحی‌های بدنه بونکر جدید و چیدمان صفحات ضد سایش داخل بونکر می‌باشد که در گذشته از طریق جوشکاری متصل می‌شدند، اما در طرح جدید برای اتصال آن‌ها از پیچ و مهره استفاده شده است.

وی افزود: به منظور کاهش خطای طراحی، ابتدا مدل‌های سه بعدی تهیه و سپس نقشه‌های مونتاژی و ساخت جهت ارسال به کارگاه‌های ساخت مهندسی نت مکانیک آماده و ارسال گردید.

این تلاشگر ذوب آهنی گفت: طرح جدید صفحات ضد سایش جهت تسریع در تعویض صفحات، کاهش زمان توقفات و همچنین سهولت در تعویض، طراحی گردید.

ابوالفضل شمسایی مهندس ارشد تجهیزات مکانیک تامین مواد کوره بلند نیز اضافه کرد: با توجه به اینکه تعمیرات در حین تولید کوره بلند شماره ۳ انجام گرفت، نیاز بود ایمن سازی در دو قسمت بالا و پایین بونکر انجام گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا دریچه‌های خروجی، سیستم محرک هیدرولیک و همچنین دریچه‌های تنظیم زمانی بونکر دمونتاژ شد و با نصب یک میزکار، قسمت زیرین بونکر از نوار نقاله CC ۳ جدا شد و سپس عملیات بازسازی بونکر آغاز گردید و پس از پایان این مرحله و نصب این تجهیزات یک تست توزین انجام گرفت و بونکر مجدداً وارد مدار شد.

محمد ابراهیم مرادی شاغل در مهندسی تامین مواد کوره بلند نیز بیان کرد: این تعمیرات پس از ۱۴ سال و بر اساس برنامه ریزی‌ها و طراحی‌های انجام گرفته و ساخت قطعات با موفقیت انجام گرفت و لذا دو بونکر با موفقیت وارد مدار تولید شدند.

وی افزود: هر یک از بونکر‌هایی که تعمیرات بر روی آن‌ها انجام گرفته، دارای وزنی بالغ بر شش هزار و ۱۲۰ کیلوگرم می‌باشند.

این تلاشگر ذوب آهنی اظهار داشت: عملیات تعمیرات شامل دمونتاژ صفحات ضد سایش و بدنه اصلی بونکر و نهایتاً مونتاژ دریچه‌های تخلیه، جک‌های هیدرولیک و بازو‌های توزین است که طی ۱۴ روز انجام گرفت.

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده