تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۹۲۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعزام ۲۰ هیات تجاری برای توسعه مراودات خارجی

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن وتجارت در آئین تجلیل از صادرکنندگان گیلانی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای اعزام ۲۰ هیئت تجاری برای توسعه مراودات خارجی انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی با حضور استاندار گیلان، معاون سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی کثیری از مدیران واحد‌های صنعتی و تجاری در سالن غدیر استانداری برگزار شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در این مراسم با اشاره به زحمات دشوار صادرکنندگان اظهار کرد: مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی، فرصتی برای ارزیابی توانمندی‌ها است و در واقع صادرات، در سال‌های اخیر، دوئل صنعتگر و تاجر با تحریم‌های ظالمانه است.

تیمور پورحیدری، پویا نگه داشتن جریان صادرات را ماحصل همت بی‌وقفه همراه با انبوهی ازچالش‌های اقتصادی تجار و بازرگانان دانست و افزود: تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن مسیر توسعه صادرات؛ نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه‌گذاری‌های موجود و کاهش انحصار، پررنگ‌تر از گذشته می‌کند.

وی از صادرات به عنوان یکی از متغیر‌های اصلی رشد اقتصادی نام برد و گفت: اهمیت و ضرورت حضور کالا‌های ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌المللی از مهمترین عوامل توسعه، اقتدار و بالندگی اقتصادی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با برشمردن ظرفیت‌های کم نظیر بندری و مناطق ویژه و آزاد در استان گیلان تصریح کرد: در استانی هستیم که برای بسط و گسترش ارتباطات تجاری هیچ بن بستی ندارد، نزدیکترین بندر به کشور‌های CIS با مزیت‌های متنوع نظیر کاهش هزینه سوخت، استهلاک، کرایه حمل در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا را داریم و همچنین بندرآستارا، تنها بندر کشور با دارا بودن مرز گمرکی خشکی و دریایی، امکان ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور را دارد.

پورحیدری به مزیت‌های تولید برنج سفید در رتبه دوم خاورمیانه و تولید چای و زیتون در رتبه نخست کشوری به عنوان پتانسیل‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: همچنین فعالیت بیش از ۱۰۰ برند صنعتی شناخته شده در سطح ملی و جهانی در گیلان، که می‌توانند نیاز بازار‌های بزرگ بین المللی را با بهترین کیفیت تامین کنند، ظرفیت عظیمی است که صادرات در حوزه صنایع تبدیلی، غذایی، معدنی، سلولزی و کشاورزی با کشور‌های CIS را آسانتر و فزاینده می‌کند.

وی، تامین کشتی‌های رو-رو یخچالدار و کانتینربر، اقدام برای احداث پل جدید آستارا به آذربایجان- سرمایه‌گذاری در حوزه پایانه محصولات کشاورزی- استفاده بهتر از حمل‌ونقل ترکیبی جاده‌ای – ریلی را از ملزومات لاینفک گسترش تجارت گیلان برشمرد و بیان کرد: قطعا بایستی حمایت‌های بیشتری جهت هموار نمودن بستر‌های توسعه و جذب سهم بازار بین‌المللی فراهم شود و برنامه‌ریزی لازم برای اعزام هدفمند ۲۰ هیات تجاری به طور سالانه در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل صمت گیلان، عزت و عظمت کلیه فعالان اقتصادی استان در مجامع بین المللی را خواستار شد و گفت: مطمئن هستیم که گیلان در سال‌های آینده می‌تواند به هاب تجاری و ترانزیت منطقه خزر، برای کل کشور تبدیل شود لذا در این راه، دست یکایک دست‌اندرکاران عرصه صادرات کشور را به گرمی می‌فشارم و برای ارتقا و توسعه فعالیت‌های صادراتی در کنار فعالان اقتصادی محکم ایستاده‌ایم.

با حضور اسد الله عباسی استاندار گیلان و محمد صادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت ایران از ۱۶ واحد صادرکننده نمونه استان به ترتیب ارزش دلاری صادرات با اهداء لوح و تندیس زرین و تشویق حاضرین تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده