تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۰۹۷۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم ماه ژوئن به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد؟

پیام رکود از اشتغال آمریکا

‌می‌متالز - گزارش اداره آمار کار آمریکا از کاهش ۹۷ هزار شغل جدید نسبت به ماه گذشته (مه) و همچنین کاهش ۱/ ۰واحد درصدی نرخ بیکاری در ماه ژوئن حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه ژوئن با رقمی معادل ۲۰۹ هزار نفر از پیش‌بینی‌ها مبنی بر ۲۲۵هزار موقعیت شغلی جدید، بیشتر کاهش یافت. البته این درحالی بود که تعداد شغل‌های ایجاد شده در ماه گذشته به ۳۳۹ هزار شغل رسیده بود. گرچه فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه مذکور در پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر قرار گرفت، اما بیکاری از سطح ۷/ ۳ درصد اندکی کاهش یافته و به سطح ۶/ ۳ درصد رسیده است. افراد صاحب نظر در این حوزه آمار‌های فوق را نشانه‌ای از ورود آمریکا به رکود در ماه‌های آتی تلقی می‌کنند.

اما در مقابل عده‌ای از تحلیلگران این سناریو را رد و تاکید کردند کاهش نرخ بیکاری این سیگنال را به مقامات فدرال رزرو می‌دهد که بازار کار ظرفیت پذیرش نرخ‌های بالاتر را دارد. در این میان جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه خود در روز گذشته اعلام کرد: «من با توجه به وقایع اقتصادی پیش آمده در آمریکا، وقوع رکود را رد نمی‌کنم؛ زیرا وقوع رکود با توجه به تورم بالا و اثر سیاست‌های پولی انقباضی بر بخش تولید و خدمات امری طبیعی خواهد بود. اما در مقابل تورم در ماه ژوئن همچنان به مسیر کاهشی خود ادامه خواهد داد.»

اثر بهره بر نیروی کار

با انتشار داده‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه ژوئن، اقتصاددانان اعلام کردند که با توجه به اینکه افزایش بهره سیاستی بر صورت‌های مالی موسسات و شرکت‌ها اثر می‌گذارد، صاحبان نهاد‌ها برای تامین مالی خود در بلندمدت نیروی کار کمتری را استخدام می‌کنند. برای مثال باید به تعداد افراد استخدام شده در هر بخش نگاهی انداخت. تعداد افراد استخدام شده در بخش‌های دولتی (۹۲ هزار نفر)، مراقبت‌های بهداشتی (۴۱ هزار نفر)، بیمارستان (۱۵ هزار نفر)، مراکز پرستاری (۱۲ هزار نفر)، کمک‌های اجتماعی (۲۴ هزار نفر)، ساخت‌و‌ساز (۲۳‌هزار نفر)، خدمات تجاری (۲۱ هزار نفر) و بخش اوقات فراغت (۲۱ هزار نفر، پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۲۰) رسیده است. اما در مقابل شواهد نشان می‌دهد که اشتغال در خرده‌فروشی و حمل‌و‌نقل و انبارداری کاهش یافت.

در این میان باید گفت که اشتغال غیرکشاورزی در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط ​​۲۷۸ هزار نفر در ماه رشد کرده است که کمتر از میانگین ۳۹۹ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ است. پس از بررسی داده‌های شغلی آمریکا باید به این سوال که نرخ بیکاری چگونه محاسبه می‌شوند، پاسخ داد.

نرخ بیکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ بیکاری یکی از دقیق‌ترین شاخص‌هایی است که توسط کسب‌و‌کارها، سرمایه‌گذاران و... برای سنجش وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اداره آمار کار با نظر سنجی از ۶۰ هزار نفر از خانوار‌ها به این منظور که چند نفر در خانواده واقعا در نیروی کار هستند، به این معنی که این افراد شغل دارند یا فعالانه به دنبال شغل هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. فردی که شغلی ندارد، اما مدعی است که به دنبال آن نیست، خارج از نیروی کار محسوب می‌شود و در نرخ بیکاری محاسبه نمی‌شود. برای مثال اگر در این نظر سنجی حدود ۲۵ هزار نفر ادعا کنند که بیکار هستند، این رقم معادل ۷/ ۶ درصد از کل جامعه را شامل می‌شود و در اداره آمار به ثبت می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده