تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۰۰۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضروت تغییر در استراتژی توسعه کشور

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در بیست و هفتمین آیین نکوداشت روز صنعت و معدن استان که با حضور معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شد، بر ضرورت تغییر مدل استراتژی توسعه‌ای کشور به‌منظور رفع مشکلات صاحبان کسب و کار و توجه ویژه به توسعه صادرات تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، امیر کشانی با تشریح پتانسیل‌های صنعتی استان گفت: روز صنعت و معدن روز ویژه‌ای برای صاحبان کسب و کار و نیروی انسانی آنهاست.

او با اشاره به پررنگ بودن فرهنگ کار و تولید در این استان، کسب رتبه‌های برتر در حوزه‌های تولیدات کشاورزی -صنعتی را نشان دهنده ضرورت داشتن نگاه ویژه به این استان صنعتی دانست.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در ادامه با اشاره به نرخ بیکاری ۱۱ درصدی این استان و نرخ ۲۸ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، ناترازی انرژی، رشد منفی سرمایه گذاری و... افزایش اختیارات مدیران دستگاه‌های اجرایی را در رفع مشکلات صاحبان کسب و کار ضروری دانست.

او با انتقاد از عدم وجود استراتژی مشخص برای توسعه صنعتی، بر ضرورت تغییر مدل استراتژی توسعه کشور و توجه به آینده پژوهی در تدوین استراتژی‌های صنعتی به ویژه در حوزه صادرات تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر باید توسعه صادرات در رأس برنامه‌های دولت قرار گیرد.

ضرورت وجود قرارگاه جنگ اقتصادی در زمان تحریم

امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره با شیب ۴.۶ درصدی بخش صنعت اصفهان در سال ۱۴۰۱ گفت: این در حالی است که بخش صنعت و معدن با مشکلات زیادی از جمله ناترازی انرژی، مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه مواجه است. وی ایجاد عزم و همت جدی برای رفع این مشکلات را موجب شیب مثبت‌تر بخش صنعت استان دانست. کمیلی افزود: بخشی از این موانع با تدبیر و تصمیم گیری درست و به موقع قابل حل است و در زمان جنگ اقتصادی وجود قرارگاه جنگ اقتصادی ضروری است و باید تصمیمات و بخشنامه‌های نادرست در اسرع وقت مرتفع شود.

تفویض برنامه‌ریزی برای مدیریت انرژی به استان‌ها از دیگر درخواست‌های مدیر کل صمت استان در این همایش بود.

تشکل‌های اقتصادی در اداره اقتصاد کشور مشارکت کنند

سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این جلسه، خواستار اعتماد به مردم و مشارکت تشکل‌های اقتصادی و صنفی در اداره اقتصاد کشور شد. وی افزود: فعالان اقتصادی در شرایط گوناگون با دولت همراهی کرده و جبهه تولید را ترک نکرده اند و افتخارات بزرگی را نیز در این مسیر کسب کرده اند. رئیس خانه صنعت ایران وضعیت درمان در استان اصفهان را مطلوب ندانست و افزود: امکانات ارایه شده به کارگران استان مطلوب نبوده و باید امنیت در حوزه درمان برای این قشر زحمتکش ایجاد شود. وی در ادامه تصریح کرد: صنعتگران، به عنوان تلاشگران خط مقدم جبهه اقتصادی، در حوزه انرژی بسیار مشکل دارند این در حالی است که این قشر دومین مالیات دهنده کشور بوده و از لحاظ منابع بانکی نیز از وضعیت مطلوب و سهم عادلانه‌ای برخوردار نیستند.

کتاب صنعت اصفهان در آستانه انتشار

محمدرضا برکتین نایب رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان نیز با بیان اینکه خانه صنعت اصفهان شامل ۲۵ انجمن همگن و ۱۷ شعبه شهرستانی است گفت: این ارگان در کنار دستگاه‌های اجرایی به دنبال تسهیل مشکلات فعالان اقتصادی است.

وی تدوین بانک اطلاعاتی جامع از ۶ هزار واحد صنعتی استان و احصاء و رصد مشکلات آن‌ها را یکی از مهم‌ترین اقدامات خانه صنعت اصفهان معرفی کرد و افزود: خانه صنعت اصفهان آماده انتقال تجربیات خود در این حوزه به سایر استان‌های کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین از انتشار قریب الوقوع کتاب صنعت حاوی اطلاعات به روز شده ۵ هزار واحد صنعتی خبر داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده