تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۱۶۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیرصمت در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان‌مرکزی:

قدرت صنعتی؛ یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس است

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحولات بنیادین نیازمند زمان است، گفت: یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس قدرت و توانمندی‌های صنعتی کشور است.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه استاندار مرکزی و جمعی از معاونان خود، امروز شنبه و در دومین روز از سفر به استان مرکزی، در دفتر آیت‌الله «قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی» نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرسستان اراک حضور یافت.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه استان مرکزی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی دارد، گفت: روزی که این صنایع در استان شکل گرفته، جمعیت اراک حدود ۲۵۰ هزار نفر بوده است، اما امروز این جمعیت به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده، ولی جمعیت شاغل در صنایع کمتر شده است، زیرا متاسفانه اهداف اصلی توسعه صنعتی تحقق نیافته است.

وزیر صمت ادامه داد: استان مرکزی با کمبود آب مواجه است و باید چرخشی از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به سمت اقتصاد با محوریت صنعت در این استان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در تامین آب اراک در آینده ممکن است با چالش جدی روبرو باشیم، افزود: در حال حاضر استفاده بهینه و بازچرخانی آب صورت می‌گیرد، اما برای جمعیت کنونی کفایت نمی‌کند، سیاست‌ای توسعه جمعیت مدنظر است و باید برای آب و بهره‌وری بیشتر در آب و انرژی تدبیری جدی داشت.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه باید توسعه صنایع با نیاز کمتر به انرژی، صنایع کم آب‌بر و کشاورزی کم آب‌بر در کشور برنامه‌ریزی شود، اضافه کرد: اگر بتوانیم شرکت‌های بزرگ استان را فعال کرد، دیگر صنایع را نیز می‌توان فعال کرد. همچنین اگر بتوان برای صنایع استان کار و پروژه‌های بزرگ تعریف کرد، می‌توان توسعه را رقم زد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی انجام شده و اهداف بزرگی محقق شده است، یادآور شد: امروز ابر قدرت روسیه توربین گاز، را از ایران وارد می‌کند و به‌نظرم یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس قدرت صنعتی است.

وزیر صمت با بیان اینکه در ایران استعداد‌های بالایی وجود دارد، اما در بسیاری از عرصه‌ها با قدرت وارد نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: در ابتدای حضور در وزارتخانه سندی مبتنی با اسناد بالادستی تدوین شده است، البته اسناد راهبردی در زمان تدوین بدون نقص نیست و باید بازنگری شود، اما می‌توان راهبرد‌هایی تدوین کرد و کشور را روی ریل درست قرار داد.

وی افزود: مساله اینجاست که آیا بخش خصوصی را باور داریم یا خیر؟ آیا دولت می‌خواهد متصدی باشد یا خیر؟، آیا سیاست خارجی اقتصاد محور است یا خیر؟ آیا اقتصاد کشور صادرات محور است یا خیر؟ اگر صادرات محور است، چگونه با موازین صادرات برخورد می‌کنیم و بحث ارز چگونه باید حل شود؟

علی‌آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تجارت باید پشتوانه صادرات و تولید باشد و مهار تورم از مسیر تولید صورت می‌گیرد نه از مسیر واردات، تصریح کرد: کشور در ابعاد صادرات سیاست‌هایی دارد که باید منطبق با سیاست‌های خارجی باشد، زیرا دیپلماسی اقتصادی بحث بسیار مهمی است. برنامه‌ای تدوین شده است، اما تحولات بنیادین نیازمند زمان است، ولی پروژه‌های پیشگام برای تحول طراحی شده است.

وی تصریح کرد: باید فکر کنیم که آیا ارز ارزان قیمت داده شود، بهتر است یا قیمت را دستوری کنیم و یا هیچ رانتی به کسی ندهیم، اما از اقتصاد صادرات محور پشتیبانی می‌کنیم که در عمل با دو پارادایم مختلف روبرو هستیم.

وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه امروز تعداد زیادی هواپیمای زمینگیر با مشکل موتور در کشور وجود دارد، گفت: استفاده از پتانسیل‌های لجستیکی سرزمین در تعاملات اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده