تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۳۱۷۷۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع:

قیمت فولاد تابع قیمت‌های جهانی است

‌می‌متالز - عدم هماهنگی افزایش قیمت گاز در داخل کشور و نوسانات قیمت فولاد در بازار‌های جهانی چالش زیادی برای فولادسازان ایران به وجود آورده است. چرا که قیمت فولاد تابع قیمت‌های جهانی است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی مهری نژاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع با اشاره به موضوع تاب آوری صنعت فولاد ایران اظهار کرد: وقوع و تداوم جنگ میان اوکراین و روسیه، بازار جهانی فولاد را متاثر کرده به گونه‌ای که امروز فولاد صادراتی ایران با قیمت‌های ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار معامله می‌شود.

وی افزود: اتحادیه اروپا ورود هر محصولی که به روسیه ارتباط داشته باشد حتی اگر در کشور ثالث تولید شده باشد را تحریم کرده در نتیجه محصولات نهایی روسیه نمی‌تواند حتی به واسطه کشور ثابت به اروپا وارد شود. کشور‌های عضو ایتحادیه اروچا در پی اعمال این محدودیت کشور‌های آسیای شرقی، سی آی اس و حوزه خلیج فارس را به عنوان مبدا واردات محصولات یادشده جایگزین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در این باره ادامه داد: با این اوضاع بین المللی و در شرایطی که کشور تحریم است، توسعه صادرات محصولات این کشور‌ها به اروپا بازار صادراتی فولاد ایران را تهدید می‌کند و روی آوری اروپا به بازار این کشور‌ها سبب کاهش قیمت فولاد در کشور‌های این منطقه می‌شود.

مهری نژاد بیان کرد: باتوجه به نرخ دلار در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلا در ماه‌های پیش رو انتظار کاهش قیمت دلار را داریم، داده‌های کدال نیز اکنون حاکی از کاهش قیمت فولاد دارد و شرکت‌های بورسی نیز بهای تمام شده فولاد را گاه تا ۱۵ هزار تومان پایین آورده اند.

مدیرعامل "ارفع" اضافه کرد: با توجه به نرخ دلار در سامانه و مرکز مبادله و احتمال دامپینگ روسیه در ماه‌های پیش رو پیش بینی می‌شود قیمت فولاد ایران در بازار‌های صادراتی به ۴۲۰ الی ۴۳۰ دلار کاهش یابد.

مهری نژاد در ادامه تهدید دامپینگ روسیه را برای فولاد ایران تشریح و توضیح داد: تجربه سال گذشته نشان دهنده این است که روسیه محصول خود را در مقصد تحویل می‌دهد و قیمت فولاد آن نسبت به قیمت فولاد ایران ۲۰ تا ۳۰ دلار کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: روسیه دامپیک فولاد را با اهداف تصاحب بازار و تامین ارز انجام می‌دهد.

به گفته مدیرعامل "ارفع" دامپنگ روسیه پیامد‌های خطرناکی برای شرکت‌های فولادی ایران در بر خواهد داشت و سبب می‌شود شرکت هیا فولادی در شرایط کنونی به نقطه سر به سر برسند و حاشیه سود آن‌ها از بین برود.

وی افزود: دراین میان کافی است، هزینه انرژی نیزد رد اخل کشور برای فولادسازان افزایش یابد. ان هم در شرایطی که صنعت فولاد ایران به دلیل برخورداری از مزیت ذخایر فراوان گاز در کشور به تولید از روش احیای مستقیم متمرکز شده است. با سلب مزیت گاز ارزان از شرکت‌های فولادی، تولید فولاد ایران توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

مهری نژاد با اشاره به پیامد‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنعت فولاد توضیح داد: قیمت گاز از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۴۰ برابر رشد داشته است. در چنین شرایطی و در طول این سال‌ها با بالارفتن قیمت گاز چقدر قیمت فولاد افزایش یافته است؟ عدم هماهنگی افزایش قیمت گاز در داخل کشور و نوسانات قیمت فولاد در بازار‌های جهانی چالش زیادی برای فولادسازان ایران به وجود آورده است. چرا که قیمت فولاد تابع قیمت‌های جهانی است.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع خاطرنشان کرد: فولاد ارفع یک میلیون تن ظرفیت تولید دارد. تصمیم وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز طبیعی هزینه تولید این واحد را تا هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل محدودیت‌های پیش آمده در تامین آب مجبور هستیم اب را از خلیج فارس به محل کارخانه انتقال دهیم. هر مترمکعب از آبی که از منبع خلیج فارس تامین می‌شود ۶.۵ یورو قیمت دارد. تامین آب از این منبع ۶۰۰ میلیارد تومان بر هزینه‌های تولید در فولاد ارفع می‌افزاید.

وی همچنین ادامه داد: همه این هزینه‌ها کارآمد بودن صنایع کشور را زیر سوال می‌برد و این صنعت را به صنعتی زیانده تبدیل می‌کند؛ بنابراین دولت و حاکمیت باید تدابیری بیندیشند.

مهری نژاد عنوان کرد: اما نمی‌گوییم قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکند، اما افزایش آن متناسب با افزایش قیمت فولاد و تورم عمومی باشد نه اینکه قیمت حامل‌ها به یکباره صد در صد بالا رود یا در چهار سال ۴۰ برابر گران‌تر شود.

این مدیر فولادی پیشنهاد داد: دولت می‌تواند با اخذ مالیات به صورت پلکانی، بدون اینکه از کارآمدی صنعت کاسته شود و با فرصت‌های اشتغال و حجم سرمایه گذاری در آن از بین برود، منابع درآمدی مدنظر را از صنعت فولاد اخذ کند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده