تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۱۸۲۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس مطرح شد؛

برای تمامی واگن‌ها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم/ احداث کارخانه فولادی

‌می‌متالز - باقری گفت: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. به این ترتیب با راه‌اندازی این کارخانه با واگن‌های ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین باقری مدیرعامل شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام این شرکت خود با اصحاب رسانه گفت: شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در سال ۱۳۹۱ به صورت شرکت سهامی خاص فعالیت خود را در زمینه ارائه کلیه خدمات عمومی و تخصصی حمل‌ونقل باری ریلی و ترکیبی (عملیات جاده ای) در داخل و خارج از کشور آغاز کرد و عمده بار‌هایی که از سوی این شرکت تاکنون حمل شده شامل محصولات معدنی، محصولات فولادی و کانتینر مربوط به شرکت‌های معدنی و صنعتی خصوصی و دولتی و نیمه دولتی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار واگن باری در شبکه ریلی مربوط به بخش خصوصی است، عنوان کرد: کمبود لوکوموتیو در شبکه ریلی مشکلات زیادی را در بخش حمل بار به وجود آورده به طوری که شرکت راه‌آهن اقداماتی را در سال جاری با تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای ورود لوکوموتیو انجام داده کهبه طور قطع در سال آینده با ورود لوکوموتیو شاهد رشد بار خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس با بیان اینکه دارایی‌های این مجموعه عمدتا واگن است، گفت: حپرتو ۱۴۰۵ واگن در اختیار دارد که از این تعداد ۷۷۱ واگن اختصاصی و ملکی است که ۵۵ درصد کل ناوگان را تشکیل می‌دهد.

به گفته باقری؛ ۲۰۰ واگن لبه‌بلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافه شده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی به خصوص حمل‌ونقل مواد معدنی است.

وی عنوان کرد: از بین قرارداد‌ها و پروژه‌های این مجموعه، به صورت عملیاتی ۵ پروژه در دست است. ماهانه ۷۵ هزار تن با اختصاص ۳۰۰ واگن با شرکت پارس فولاد سبزوار تا سال ۱۴۰۵ قرارداد داریم. پیش‌بینی می‌شود این قرارداد بلندمدت و دائمی با افزایش ظرفیت همراه باشد.

مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس در ادامه اظهار کرد: پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است. بخشی دیگر از پروژه عمدتا با واگن‌های پایه کوتاه در انتقال محصولات دو شرکت فولادی است.

وی مطرح کرد: در بخش بین‌المللی هم از سال گذشته به صورت جدی در حال فعالیت هستیم و ۲۰ هزار تن بار از سال گذشته و دو ماه ابتدای امسال به ترکیه ارسال کردیم که بعد از زلزله ترکیه فعلا از این بازار خارج شدیم.

باقری در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تمامی واگن‌ها حتی مازاد ظرفیت موجود، قرارداد بار داریم، افزود: برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی یک الی دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. به این ترتیب با راه‌اندازی این کارخانه با واگن‌های ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پرتوبار فرابر خلیج فارس تصریح کرد: طی یک الی دو سال آینده زنجیره در این مجموعه کامل می‌شود. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو را در اختیار خواهیم داشت و ریسک شرکت به شدت کاهش و حتی به صفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: شرکت راه آهن هر ساله ۱۰ شرکت برتر ریلی در حمل بار را معرفی می‌کند که خوشبختانه این شرکت جزو ۱۰ شرکت برتر بوده است و حائز رتبه هفتم بوده که امید است طی سال‌های آتی جزو ۵ شرکت اول باشیم.

در ادامه نشست خبری محمد وثوقی، مدیر مالی شرکت پرتو بار فرابر خلیج‌فارس، سود خالص سال آخر شرکت ۵۶۴ میلیارد تومان بوده و این رقم با احتساب مالیات‌های ۹۷ به بعد است و در حال پیگیری استفاده از معافیت مالیاتی هستیم. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از ۵۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی دارد.

پریا نجفیان، مسوول ارزش‌گذاری شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم در ادامه این نشست گفت: متوسط حمل هر واگن مخزن‌دار ملکی ۸۰۰.۰۰۰ تن کیلومتر و واگن مخزن‌دار استیجاری ۸۰۰.۰۰۰ تن کیلومتر برآورد شده است. این برآورد با توجه به عملکرد میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۲ است.

وی افزود: برآورد نرخ درآمد هر واگن در سال ۱۴۰۲ مخزن‌دار ملکی ۶۰۵ تومان و مخزن‌دار استیجاری ۶۰۵ تومان است.

به گفته نجفیان؛ ۷.۸۰۹.۱۵۰ میلیون ریال درآمد عملیاتی برآورد شده است. همچنین برآورد درآمد ماده عاملیت صرفه‌جویی سوخت (ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) ۷۲۸.۰۰۰ است.

وی در پایان گفت: برآورد سود خالص سال جاری ۱.۳۲۹.۸۰۰ میلیون ریال است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده