تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۱۸۴۰۵

بهره‌برداری از رام دوم قطار‌های ریلی زمرد در یکی از خطوط کشور طی چند روز آینده

‌می‌متالز - دومین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در فرابورس برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دومین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در فرابورس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید حسین هاشمی، مدیرعامل ریل سیر کوثر و مالک ۴۰ درصدی حپرتو با اشاره به اینکه ریل سیر کوثر هم شرکتی فرابورسی است و در سال ۱۳۹۵ وارد بازار سرمایه شده است، در خصوص حسیر گفت: این شرکت در سال ۹۱ در مزایده راه‌آهن برای فروش واگن، برنده خرید ۱۳۴ دستگاه واگن شد و از آن سال وارد حمل بار ریلی شد. در سال ۱۳۹۳ نیز ۱۰ دستگاه واگن دست دوم و در سال ۹۴ نیز ۱۰ دستگاه دیگر وارد شد و طی دو سال بعد به بهره‌برداری رسیدند.

وی افزود: سال ۹۷ نیز ۱۰ واگن دیگر از اروپا وارد کردیم و در ابتدای ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که جمع واگن‌ها تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۵۷ دستگاه رسید. در سال ۹۷ نیز انتشار اوراق صکوک ۳۰ میلیارد تومانی داشتیم که ۴۳۷ دستگاه واگن بار لبه کوتاه خریداری شد و در حال حاضر در اختیار شرکت حپرتو است.


مدیرعامل ریل سیر کوثر در ادامه به بهره‌برداری از قطار‌های زمرد اشاره کرد و گفت: در انتهای سال ۱۴۰۰ قراردادی با شرکت واگن پارس برای ساخت ۱۰ دستگاه واگن ۵ ستاره نهایی شد و در انتهای سال ۱۴۰۱ با نام تجاری زمرد در مسیر ریلی قم -مشهد و برعکس مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طی چند روز آینده نیز شاهد بهره‌برداری از رام دوم قطار‌های ریلی زمرد در یکی از خطوط کشور خواهیم بود.

وی در خصوص میزان عرضه سهام حپرتو نیز اعلام کرد: برنامه‌ای برای عرضه بیشتر سهام نداریم مگر اینکه تکلیف قانونی سازمان بورس باشد. سهام حپرتو ارزندگی خاص خودش را دارد و قصد نداریم به عنوان سهامدار عمده بیشتر از ۱۲ درصد عرضه داشته باشیم.

مرتضی کریمی مدیرعامل شرکت تک زر اندیشان نوآور به عنوان سهامدار عمده ۶۰ درصدی حپرتو به معرفی این شرکت پرداخت و گفت: هلدینگ تک زراندیشان نوآور یک شرکت سهامی خاص و ۱۰۰ درصد خصوصی است که در حال حاضر یک پرتفویی از شرکت‌های حمل‌ونقل تشکیل داده است.

وی افزود؛ سال ۱۴۰۱ نیز مجوز هلدینگ را از سازمان بورس در زمینه حمل‌ونقل دریافت کردیم. سرمایه شرکت در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان است و برنامه افزایش سرمایه به واسطه توسعه شرکت‌های زیرمجموعه را داریم.

کریمی در خصوص شرکت‌های زیرمجموعه تک زر اندیشان گفت: این هلدینگ، ۶۰ درصد حپرتو، ۶۰ درصد کشتیرانی هرمز خروشان که جدید التاسیس است و در حال حاضر یک کشتی کانتینر بر در اختیار دارد؛ ۵۰ درصد شرکت طلوع ترابری خلیج فارس که شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای باری است و ۴۰ درصد شرکت ریل سیر کوثر را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: هر شرکتی اگر به توسعه فکر نکند از رقابت باز می‌ماند و رویکرد ما توسعه‌ای و خرید و افزایش دارایی‌های مولد است.

در ادامه این نشست خبری، سید جلال سیدی معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده به عنوان مشاور عرضه و پذیرش حپرتو اظهار کرد: بیش از یک دهه از عمر فعالیت و تاسیس این شرکت گذشته و در مرحله رشد بوده و پارامتر‌های عملیاتی در حال بهبود هستند. از سال ۹۷ که پروژه ورود حپرتو به بازار سرمایه آغاز شد یکی از مباحث مورد توجه، بحث ارتقای نظام حاکمیت شرکتی بود که رشد چشمگیری داشت.

سیدی افزود: ثبات مدیریتی و تحقق برنامه‌های استراتژیک نیز موضوع مهم دیگر این مجموعه است. ثبات سودآوری و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در حمل‌ونقل‌های ریلی نیز از دیگر مزیت‌های این مجموعه است. رویکرد سهامدار عمده نیز نگهداری سهام ارزشمند این مجموعه است.

سعید متین راد، نماینده بازارگردان و مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش نیز در دومین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس در فرابورس عنوان کرد: ۲۴۰۰ میلیارد تومان دارایی تحت بازارگردانی این مجموعه است. در خصوص حپرتو نیز طبق دستورالعمل، بازارگردانی انجام خواهد شد. در بسیاری از مواقع از اعتبار کارگزاری و مذاکره با سهامدار عمده برای حمایت از سهام استفاده می‌کنیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده