تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۲۴۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تقابل سیگنال‏‏‌های مثبت و منفی در رینگ دارایی‏‏‌های طلایی

ریسک‏‏‌پذیری معامله‏‏‌گران سکه بورسی

‌می‌متالز - صعود بهای طلا در بازار جهانی در پی فروکش تورم در ایالات‌متحده آمریکا به کمک دارایی‌های طلایی بورسی آمد، به نحوی که سکه بورسی ظرف روز پایانی هفته معاملاتی گذشته توانست مجددا کانال قیمتی ۲۹میلیون تومانی را بازپس گیرد؛ این در حالی بود که سکه در بازار فیزیکی در همین زمان به کانال قیمتی ۲۸میلیون و ۹۰۰تومان سقوط کرد.

به گزارش می‌متالز، معامله گران بازار مالی بورس‌کالا بر رشد نرخ طلا در بازار جهانی دل بسته اند و همین موضوع محرک خرید دارایی‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل شده است. در این شرایط، عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد، سیگنالی منفی برای سایر دارایی‌ها در بازار مالی بورس‌کالا به همراه داشته است، به نحوی که از ارزش گواهی‌های طلای سرخ ظرف روز پایانی معاملات در هفته اخیر کاسته شد.

ریسک‏‏‌پذیری معامله‏‏‌گران سکه بورسی

بازی ارز با دارایی‌های بورسی

عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد کشور از اواسط هفته گذشته باعث شد تا از ارزش دارایی‌های کالایی در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران کاسته شود. آغاز جنگ در نوار غزه در روز ۱۵ مهرماه باعث شد تا دلار در بازار آزاد به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومان بازگردد و سقف ۵۳‌هزار تومان را نیز به دست آورد؛ اما عدم‌سرایت این جنگ به سایر کشور‌های منطقه باعث شد تا ظرف روز‌های اخیر از تب و تاب صعود ارز کاسته شود، به نحوی که دلار در بازار آزاد به کانال ۵۰‌هزار تومان بازگشت؛ افت نرخ ارز در بازار آزاد به تضعیف ارزش دارایی‌ها در بازار مالی بورس‌کالا انجامید، به نحوی که ظرف روز سه شنبه ۲۳ آبان‌ماه سکه بورسی کانال قیمتی ۲۹ میلیون تومانی را از دست داد و از ارزش صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا نیز کاسته شد.

با این حال این عقبگرد قیمتی در رینگ دارایی‌های طلایی بورسی دوام نداشت و مجددا ظرف روز پایانی هفته، سکه بورسی به کانال ۲۹ میلیون تومان صعود کرد و بر نرخ دارایی‌های طلایی بورسی افزوده شد. بازگشت مثبت قیمتی در معاملات دارایی‌های طلایی ظرف روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه در حالی رقم خورد که نرخ ارز در بازار آزاد همچنان کاهشی بود، اما بازگشت طلا در بازار جهانی به مسیر رشد توانست مانع افت نرخ دارایی‌های طلایی در بازار داخل شود. در عین حال عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد ظرف روز‌های پایانی هفته گذشته باعث شد تا گواهی‌های طلای سرخ، از سقف قیمتی ثبت‌شده فاصله بگیرند، به نحوی که گواهی طلای سرخ زعفران در روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه با نرخ ۵۵‌هزار و ۹۴۹ تومان معامله شد که این رقم حدود ۰.۴‌درصد کمتر از رکورد قیمتی ثبت‌شده برای آن (برابر ۵۶‌هزار تومان) در روز قبل بود.

سکه بورسی گران‌تر از سکه فیزیکی شد

سکه بورسی در مقابل سقوط به کانال قیمتی ۲۸ میلیون تومانی مقاومتی موفق داشت؛ به این ترتیب در شرایطی که عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از اواسط هفته گذشته باعث شد تا سکه در بازار فیزیکی تا روز چهارشنبه ۲۴ آبان به نرخ ۲۸ میلیون و ۹۹۷‌هزار تومان عقب بنشیند، میانگین نرخ فروش سکه بورسی به ۲۹ میلیون و ۱۲۰‌هزار تومان رسید. ظرف ماه‌های اخیر عمدتا سکه بورسی با نرخی پایین‌تر از سکه فیزیکی معامله شده بود؛ اما این رویه ظرف روز‌های اخیر تا حدی تغییر کرده است، به شکلی که ظرف روز پایانی معامله سکه بورسی، این دارایی با نرخی حدود ۰.۵‌درصد گران‌تر از سکه فیزیکی معامله شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ به این ترتیب نرخ فروش سکه بورسی باید منطبق با بهای فروش سکه در بازار فیزیکی باشد، اما روند عرضه و تقاضا برای سکه بورسی می‌تواند نرخ این دارایی را بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد. معامله سکه بورسی با نرخی حدود ۰.۵‌درصد گران‌تر از سکه در بازار فیزیکی بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا احتمال بازگشت سکه به کانال قیمتی ۲۹ میلیون تومانی را می‌دهند و بنابراین حاضر به خرید و فروش این دارایی با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی شده اند.

بازگشت طلای جهانی به مسیر رشد در پی انتشار داده‌های تورمی آمریکا، حامی بازگشت سکه بورسی به کانال قیمتی ۲۹ میلیون تومانی بود. در حالی که جریان افزایشی در معاملات طلای جهانی بر عملکرد فعالان بازار مالی اثرگذار شد، معامله گران سکه در بازار فیزیکی به سیگنال نوسان طلای جهانی توجه کافی نداشتند.

سیگنال جهانی؛ حامی رشد نرخ دارایی‌های طلایی

طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا در پی فروکش تورم در این کشور برای ماه اکتبر تا اواسط روز جمعه ۱۷ نوامبر تا هزار و ۹۹۱ دلار به ازای هر اونس صعود داشت. به این ترتیب این دارایی در بازه هفتگی رشد نرخی ۲.۸ درصدی و در بازه ماهانه افزایش ۲.۲۵ درصدی داشت. افزایش ارزش دارایی طلا در بازار جهانی سیگنالی مثبت برای دارایی‌های طلایی داخلی به همراه داشت.

فروکش تورم ایالات‌متحده آمریکا به ۳.۲‌درصد در ماه اکتبر باعث شد تا فعالان بازار به عدم‌تغییر نرخ بهره در ماه دسامبر امیدوار شوند. تورم سالانه ایالات‌متحده آمریکا برای ماه اکتبر برابر ۳.۲‌درصد اعلام شد؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی تورم ۳.۳ درصدی را برای این ماه داشتند. همچنین تورم آمریکا برای ماه قبل در فاز سالانه برابر ۳.۷‌درصد بود. در عین حال تعداد آمریکایی‌هایی که برای دریافت حق بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده اند نیز هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه‌ماه گذشته افزایش یافت. سطح تورم هدف مورد انتظار فدرال‌رزرو ۲‌درصد است، اما استمرار جریان کاهشی در نرخ تورم و افزایش آمار بیکاران در آمریکا باعث می‌شود تا فدرال‌رزرو برای جلوگیری از بروز رکود فعلا از افزایش بیشتر در نرخ بهره خودداری کند، این عدم‌تغییر در نرخ بهره در وهله ابتدایی به افت ارزش شاخص دلار آمریکا منجر می‌شود و سیگنالی مثبت برای طلا به همراه دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده