تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۳۱۰۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلوگیری از خروج ۳۰ درصدی ارز با داخلی‌سازی مشعل‌های بویلر

‌می‌متالز - طراحی، ساخت و تست مشعل‌های هوا و یا برنر بویلر به صورت Low NOx انجام شد، این پروژه با ظرفیت ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات و با سوخت‌های متداول قرار است به تولید انبوه رسیده است.

به گزارش می‌متالز، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در حاشیه افتتاح برنر بویلر مپنا گفت: امروز به سمت تولید پکیج‌های فرایندی رفته ایم و بر اساس قانون حمایت حداکثری از ساخت داخل و محدودیت واردات محصولات مشابه ساخت داخل این مهم بیشتر دنبال می‌شود.

سید محمد موسوی گفت: همچنین امروز شاهد فناوری جدیدی در مپنا هستیم محصولی که انحصار طراحی و ساخت آن در دست شرکت‌های آلمانی فرانسوی و هلندی بود، اما این محصول در کشور ما توسط مهندسین و نخبگان ایرانی طراحی، ساخت و رونمایی شد.

وی در زمینه حمایت وزارت صمت از محصولات ساخت داخل، گفت: مهم‌ترین کار تجمیع سفارشات است. وقتی بر اساس قانون حمایت حداکثری اجازه خرید محصول مشابه داده نشود شرکت‌های داخلی خریدار محصولات داخلی می‌شوند و این تجمیع سفارشات بازار خوبی را برای تولیدکننده داخلی ایجاد می‌کند.

گفتنی است شرکت مهندسی و ساخت بویلر مپنا موفق به طراحی، ساخت و تست مشعل‌های هوا و یا برنر بویلر به صورت Low NOx شده است که این پروژه با ظرفیت ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات و با سوخت‌های متداول قرار است به تولید انبوه ونیاز در بخش‌های دیگر صنعت در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا در حاشیه افتتاح ساخت بویلر مشعل‌های صنعتی مپنا در مورد اهمیت ساخت این مشعل‌ها در کشور گفت: با ساخت این برنر بویلر‌های صنعتی ۳۰ درصد از ارزبری کشور جلوگیری می‌شود ضمن اینکه این مدل نسبت به مدل خارجی هم در دنیا ارزان‌تر است.

فردین شهریاری ادامه داد: در حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد تجهیزات این مشعل‌های هوا در داخل و تجربه مهندسین ایرانی صورت می‌گیرد و این مشعل مربوط به بویلر‌هایی است که در صنایع پالایشی و پتروشیمی و بعضاً نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره مزیت ساخت این مشعل‌های هوا و یا برنربویلر‌های صنعتی گفت: این مشعل‌ها Low NOx است یعنی آلودگی کمتری تولید می‌کند و حافظ محیط زیست است و معمولاً هر بویلری که در صنایع استفاده می‌شود دو تا ۴ مشعل داخل کوره بویلر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظرفیت طراحی این مشعل بویلر‌ها ۳۰ تا ۱۰۰ مگاوات است.

شهریاری درباره سوخت مورد نیاز این مشعل‌ها گفت: فعلاً سوخت مورد نیاز آن گاز و گازوئیل است و ظرف چند ماه آینده از سوخت هیدروژنی آن نیز رونمایی خواهد شد.

وی درباره سرمایه گذاری اولیه برای ساخت این محصول در مپنا گفت: سرمایه گذاری اولیه برای خرید تجهیزات اولیه خارجی آن بود و حدود ۱۰۰ هزار یورو برای تولید زیرساخت‌ها آن هزینه شده است و درحال حاضر در تولید انبوه این محصول هستیم و ۴ تا از این محصول فعلاً تولید شده و آماده ارسال به پروژه‌های مپناست.

شهریاری به فروش صادراتی آن نیز اشاره کرد و اعلام کرد: در ابتدا کار بازاریابی آن هم به طور همزمان صورت گرفته است و با انجام تست موفقیت آمیز آن کار تولید و صادرات آن نیز دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: مپنابویلر در تلاش است تا با انجام تحقیق و توسعه گسترده به همراه فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم در حوزه ساخت برنر با ظرفیت‌های بالا، برخورداری از سوخت‌های مختلف و همچنین آلایندگی مناسب، جایگاه مناسبی در این زمینه نسبت به رقبای خارجی خود کسب کند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده