تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۳۶۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی:

آمار تجارت خارجی براساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی رونمایی شد/ راه‌اندازی سیستم پیام‌رسان گمرک از هفته‌های آتی

می متالز - ما در حوزه مطالعات بازرگانی و اقتصاد جهانی به شکل دیگری از آمارهای تجارت خارجی نیاز داشتیم.
آمار تجارت خارجی براساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی رونمایی شد/ راه‌اندازی سیستم پیام‌رسان گمرک از هفته‌های آتی

به گزارش می متالز، سیدرضا عظیمی (مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی) در برنامه نشست رونمایی از آمار تجارت خارجی براساس طبقه بندی‌های اقتصادی گفت: اصولاً نیازهای آماری و اطلاعاتی که داشتیم توسط گمرک تهیه می‌شد اما به دلیل اینکه ما در حوزه مطالعات بازرگانی و اقتصاد جهانی به شکل دیگری از آمارهای تجارت خارجی نیاز داشتیم. خوشبختانه آمارهای گمرک بروز هستند و آمارهای تفصیلی را در دسترس مخاطبین قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: آنچه در کارکرد جدید خواهیم داشت که نتیجه مطالعات در سطح جهان است می‌تواند به صورت موردی در دستگاه‌ها از آن استفاده کنند. مثلا در سنوات گذشته علیرغم پیشرفت در صادرات بیشتر آن را مواد خام تشکیل می‌داد که به عنوان یک چالش بیان می‌شد و برای نشان دادن آن از طبقه بندی‌های نرم استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که طبقه بندی HS  جزئی است و استفاده کنندگان معمولی در استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند.

در ادامه این نشست مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران با اشاره به اهمیت اطلاعات در دنیای کنونی گفت: در حال حاضر  دنیا دچار انفجار اطلاعات است پس حجم داده‌ها بگونه‌ای است که باعث توانایی می‌شود، بشرطی که این داده‌ها سریع‌تر به اطلاعات پردازش شده تبدیل شود و همچنین بصورت بهنگام باشند.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر داشبورد الکترونیک با استفاده از آپ موبایل راه‌اندازی شده و تمام اطلاعات HS  با استفاده از موبایل قابل استخراج است همچنین در هفته‌های آتی سیستم پیام رسان گمرک راه‌اندازی خواهد شد.

عناوین برگزیده