تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۶۰۱۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فن آوری‌های وابسته رخ داد؛

پاسخ سرقینی به ۵ پرسش چالشی فلزی

می متالز - چرا برای کالای مازاد بر مصرف، محدودیت ایجاد می‌کنند و مانع صادرات می‌شوند؟ وزارت صمت در چالش‌هایی که با انجمن‌ها دارد چگونه عمل می‌کند؟ چرا صنعت آلومینیوم از فلزات کنار گذاشته شده و به آن توجه نمی‌شود؟ دلیل این‌که اخذ عوارض از صادرات مواد خام را ناچیز عنوان می‌کنید، چیست؟
پاسخ سرقینی به ۵ پرسش چالشی فلزی

به گزارش می متالز، امروز دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فن آوری‌های وابسته با حضور رضا رحمانی وزیر صمت و خداداد غریب پور ‌رئیس هیات عامل ایمیدرو و جعفر سرقینی معاون وزیر صمت در معدن و صنایع معدنی برگزار شد.

در بخش اول این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو به سخنرانی پرداختند.  در دومین بخش از دومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فن آوری‌های وابسته پنل پاسخگویی مسوولان با حضور جعفر سرقینی (معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت)، خداداد غریب پور (رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، محمدرضا بهرامن (رئیس خانه معدن ایران)، اردشیر سعدمحمدی (مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران)، صمد کریمی (مدیر اداره صادرات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، بهرام شکوری (رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) برگزار شد.

وزارت صمت در چالش‌هایی که با انجمن‌ها دارد چگونه عمل می‌کند؟

سرقینی در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت در چالش‌هایی که با انجمن‌ها دارد چگونه عمل می‌کند، گفت: چالش‌هایی که بین انجمن‌های معدنی‌ و فولادی و وزارت خانه وجود دارد بیان کرد: در حوزه‌های مس و آلومینیوم درگیری‌هایی بین انجمن‌ها و وزارتخانه وجود دارد اما ما همیشه به حرف دو گروه گوش داده‌ایم و در نهایت تصمیمی می‌گیریم که به نفع صنایع باشد‌.

 

دلیل این‌که اخذ عوارض از صادرات مواد خام را ناچیز عنوان می‌کنید، چیست؟

سرقینی گفت: عوارض صادرات از کشور، ۲۰ درصد شده که این میزان بسیار ناچیز است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنها سنگ خام صادر می‌کنند و خام‌ فروشی تحقیر یک ملت است. واحدهای کوچک را نمی‌توان با واحدهای بزرگ مقایسه و یک قانون جامع برای هر دو بخش صادر و اعمال کرد اما راهکاری برای جداسازی این دو بخش از هم نداریم.

 

چرا صنعت آلومینیوم از فلزات کنار گذاشته شده و به آن توجه نمی‌شود؟

گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، یکی از حاضران در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی گفت: صنعت آلومینیوم از فلزات کنار گذاشته شده و به آن توجه نمی‌شود. ما در گذشته نخستین تولیدکننده و فعال در زمینه آلومینیوم در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودیم اما درحال‌حاضر از میان ۵ کشور، پنجم هستیم. قسمت اعظم مواد تولیدی آلومینیوم برای تامین آلومینا باید صادر شود. جاجرم تنها یک چهارم مواد اولیه صنعت آلومینیوم را تامین می‌کند و این میزان برای تولید آلومینیوم کافی نیست. ۲۴ سال است که کارخانه تامین آلومینا از گینه به بهره‌برداری نرسیده و هیچ اقدامی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

 

چرا برای کالای مازاد بر مصرف، محدودیت ایجاد می‌کنند و مانع صادرات می‌شوند؟

مرادلو، رئیس انجمن صنایع سرب و روی گفت: برای کالای مازاد بر مصرف، محدودیت ایجاد می‌کنند و مانع صادرات می‌شوند. با وجود انرژی‌های بسیار و ارزان نرخ در کشور اما در استفاده از آن با مشکلات بسیار مواجه هستیم. مشکل اصلی ما تولیدکنندگان عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی است.

سرقینی در پاسخ به گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: چند سال پیش، زمانی که برای تولید آلومینیوم در کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم، سیاست‌هایی نیز در جهت ورود آلومینا در نظر داشتیم تا با مشکل واردات آلومینا مواجه نشویم.

 

معدن بوکسیت گینه ۴۰۰ کیلومتر از بنادر دریایی فاصله دارد؟

مشکلی که برای واردات آلومینا از گینه داریم این است که معدن بوکسیت گینه ۴۰۰ کیلومتر از بنادر دریایی فاصله دارد. چهار سال بر روی تامین مواد اولیه از گینه کار کردیم اما نتیجه نداد و البته در آینده هم به نتیجه نخواهیم رسید. اگر معدن بوکسیت گینه فایده داشت، سایر کشورها آن را در اختیار می‌گرفتند اما چون نتیجه‌بخش نیست آن را برای ما گذاشته‌اند.

عناوین برگزیده