تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۷۳۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط وزیر اقتصاد:

جزئیات فروش سهام دولت در ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی اعلام شد

می متالز - وزیراقتصاد مصوبه تاسیس صندوق سرمایه گذاری صنعت پالایشی برای واگذاری سهام ۶ پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، تبریز و لاوان را ابلاغ کرد.
جزئیات فروش سهام دولت در ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی اعلام شد

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه جلسه هیات واگذاری ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در محل وزارت اقتصاد تشکیل شد، مصوبه ماده ۳۹ قانون اصل ۴۴ مبنی بر تاسیس صندوق سرمایه گذاری صنعت پالایشی برای واگذاری سهام دولت در ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی را ابلاغ کرد:

۱. در ادامه مباحث و تصمیمات متخذه مربوط به جلسات ۱۶ اردیبهشت و ۱۵ مهر، گزارش آخرین اقدامات انجام شده برای تاسیس صندوق سرمایه گذاری صنعت پالایشی ایران مطرح و پس از بحث و بررسی ضمن اصلاح و جایگزینی تصمیمات جلسات فوق‌الاشاره، موارد زیر به تصویب رسید:

  • میزان سهام قابل واگذاری متعلق به دولت در شرکت های پالایشی شامل پالایشگاه های تهران، اصفهان،  بندرعباس، شیراز، تبریز و لاوان به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پس از انجام پذیره نویسی عمومی واحدهای صندوق و جمع آوری وجوه از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری و متناسب با قیمت هر سهم قابل واگذاری مشخص خواهد شد.
  • قیمت هر سهم قابل واگذاری از دولت به صندوق که ضرورت دارد در اعلامیه پذیره نویسی اشخاص حقیقی به اطلاع عموم رسانده شود بر اساس میانگین قیمت پایانی هر یک از سهام شرکت پالایشی مندرج در بند الف در تابلو بورس یا فرابورس طی یک ماه تقویمی منتهی به آخرین روز قبل از شروع تاریخ پذیره نویسی پس از کسر ۲۰ درصد تخفیف تعیین می شود.
  • در اجرای مصوبه ۳۰ تیرماه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اشخاص حقیقی متقاضی خرید واحدهای سرمایه گذاری عادی از ۲۰ درصد تخفیف بصورت مستقیم و غیر مستقیم برخوردار می‌شوند. این تخفیف شامل ۱۵ درصد مستقیم در پرداخت بهای واحدهای مورد تقاضا در مرحله پذیره نویسی و ۵ درصد بصورت غیر مستقیم در خرید سهام توسط صندوق از دولت محاسبه می‌شود.
  • با توجه به تصمیم ۳۰ مهرماه شورای عالی بورس، سقف تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خرید با احتساب تخفیف ۱۵ درصدی معادل ۲۰۰ واحد به ارزش ۲ میلیون تومان و صرفاً برای اشخاص حقیقی خواهد بود.
  • طول دوره پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری عادی به مدت یک ماه تعیین می شود.
  • شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان موسس، سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی بطور مشترک و متناسب با نقش در فرآیند تاسیس و راه‌اندازی این صندوق‌ها نسبت به اطلاع رسانی مناسب به عموم با هدف تشویق به پذیره نویسی عمومی واحدها انجام دهند. در این راستا از نمایندگان ناظر عضو هیات واگذاری نیز درخواست شده تا از ظرفیت مجلس در این امر استفاده کنند.
  • منابع لازم برای عملیات بازارگردانی صندوق از محل دارایی‌های نقد آن (۵ درصد تخفیف غیر مستقیم موضوع بند ج) تامین شده و مقرر شد پیش‌بینی لازم در این خصوص در اساسنامه و امیدنامه و تصویب آن در شورای عالی بورس صورت پذیرد.

این تصویب‌نامه در اجرای قسمت اخیر ماده ۳۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغ می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده