تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۷۹۰۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل معاون پیشین سازمان بورس از شرایط بازار سرمایه

می متالز - علی سعیدی پژوهشگر بازار سرمایه و معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار به ابعاد تاریخی رخدادهایی خاص ایران و جهان پرداخت و گفت: اولین بررسی ای که در این خصوص صورت دادیم مربوط به سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بود که تحت تاثیر آن اتفاق بورس ایران هم بی نصیب نماند.
تحلیل معاون پیشین سازمان بورس از شرایط بازار سرمایه

به گزارش می متالز، وی ادامه داد: اصولا پس از اتفاقات رادیکال یا شدید از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تاثیرات قابل توجهی در بورس ها را شاهد هستیم. بررسی ها از این رخدادها حکایت از آن دارد که بیشترین ریزش در اولین روز پس از اعلام رخدادها روی می دهد.

او گفت: تمام بررسی های صورت گرفته پیرامون این موضوع حکایت از آن دارد که پس از یک دوره حداکثر سه ماهه شرایط به حالت روز قبل از حادثه بازمی گردد. حال این دوره گذار از یک روز تا حداکثر سه ماه می تواند باشد و عمدتا سه ماه اتفاقات اقتصادی شدید رخ می دهد.

سعیدی گفت: حادثه تروریستی که اخیرا اتفاق افتاد ابعاد ناراحت کننده ای داشته است اما پدیده ای اقتصادی را شامل نمی شده و تاثیری بر عملکرد شرکت ها نداشته است و بیشتر انتظارات سرمایه گذاران از وضعیت سیاسی و اجتماعی پیش رو منجر به افزایش هیجان در بورس شده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاد با توجه به اینکه منجر به بی ثابتی در منطقه شده است، نمود آن در بورس ظهور می کند و ریزش های اخیر اتفاق عجیب و دور از انتظاری نیست و به زودی شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بودیم. انتظار داریم با فروکش کردن هیجانات و التهابات هفته آتی شاهد بازگشت آرامش به بازار مالی کشور باشیم.

سعیدی گفت: اکنون شاهد افزایش عرضه در بازار هستیم، در صورتی که بازار سرمایه همواره بین تمام بازارها بر اساس آمار موجود بهترین بازدهی را داشته است و اکنون باید پرسید که سرمایه گذارانی که اقدام به خروج نقدینگی از بازار می کنند در کدام بازار می خواهند سرمایه گذاری کنند، آن هم با وجود ریسک هایی که در بازار ارز و سکه و املاک وجود دارد.

عناوین برگزیده