تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۹۸۷۱۱

پیشرفت فیزیکی راه‌آهن اردبیل – میانه به ۶۰ درصد رسید

می متالز - استاندار اردبیل گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن اربیل- میانه شتاب گرفته و پیشرفت فیزیکی آن به ۶۰ درصد رسیده است.
پیشرفت فیزیکی راه‌آهن اردبیل – میانه به ۶۰ درصد رسید

به گزارش می متالز، اکبر بهنامجو روز یکشنبه در بازدید از مراحل ریل‌گذاری طرح راه‌آهن اردبیل - میانه به خبرنگار ایرنا افزود: راه‌آهن مهم‌ترین پروژه و مطالبه اهالی استان بوده و عملیات ریل‌گذاری آن از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی گفت: تلاش می‌شود در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ این طرح به اتمام برسد و  عملیات ریل‌گذاری از سمت میانه هم تا چهار ماه آینده شروع می‌شود.

بهنامجو بیان‌کرد: از محل  مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان اردبیل مبلغ هشت هزار میلیارد ریال به این پروژه تخصیص و تاکنون ۷۰۰ میلیار ریال آن جذب شده است.

وی با اشاره به تامین ریل‌های این خط آهن از کارخانه‌های داخلی و  شرکت ذوب آهن اصفهان اظهارداشت: پیمانکار صلاحیت دار برای عملیات ریل‌گذاری انتخاب و با تجهیزات کامل در منطقه مستقر شده و امکانات و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال داده شده است.

استاندار اردبیل همچنین گفت: مسوولان استان و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به توافق رسیده‌اند و بر این اساس، طرح راه‌آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این ۲ منطقه صنعتی با ایستگاه راه‌آهن اردبیل نیز به اجرا در می‌آید.

وی اظهارداشت: اتصال شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به خطوط ریلی کشور پس از تکمیل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به این طریق محصولات تولید شده در این ۲ منطقه صنعتی از طریق خط ریلی به بازارهای داخلی و خارجی منتقل شود.

بهنامجو با پیش‌بینی پایان پروژه راه‌آهن اردبیل تا آخر دولت دوازدهم افزود: پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان نیز ادامه دارد و طرح مورد نظر در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

او بیان‌کرد: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد بارانداز ریلی در شمال استان و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان گفت: با احداث ۱۴ کیلومتر راه آهن در شمال استان اردبیل، خطوط ریلی ایران به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.

عملیات تکمیلی راه‌آهن اردبیل هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث است و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران و تزریق اعتبارات مناسب در جریان سفر اخیر رییس‌جمهوری، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

عناوین برگزیده