تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۵۲۹۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیرصمت:

توزیع عادلانه جغرافیای صنعت و معدن در کشور هدف‌گذاری شده است

‌می‌متالز - وزیر صمت گفت: توزیع عادلانه جغرافیای صنعت و معدن در آمایش صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده است تا سرمایه‌گذاری عادلانه و اشتغال در همه مناطق کشور ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین روز شنبه در نشست با فعالان حوزه صنعت، معدن و اتحادیه‌های صنفی شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مهولات افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی در منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات وجود دارد که باید متناسب با آن‌ها سرمایه گذاری انجام شود و بدین ترتیب تا چند سال آینده توزیع سرمایه گذاری‌ها عادلانه خواهد شد.

وی اظهار کرد: هر چند ممکن است مشکل یک واحد صنعتی آب یا گاز باشد که از حوزه اختیار ما خارج است، اما وظیفه ما پیگیری مشکلات واحد‌های صنعتی، معدنی و تجاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: یک واحد تولیدی باید همه انرژی خود را برای بازاریابی، کیفی سازی و فروش محصول بگذارد و مسائل حاشیه‌ای محیط کسب و کار وظیفه ماست که در رفع آن‌ها تلاش خواهیم کرد.

فاطمی امین گفت: سرمایه در گردش مشکلی است که بیشتر واحد‌های تولیدی با آن مواجه اند، بنابراین در سال جاری موضوع پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب را اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ بانک پرداخت تسهیلات را انجام دادند، افزود: در این خصوص بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ کرده تا تسهیلاتی که به تمام واحد‌های تولیدی پرداخت می‌شود باید مبتنی بر صورت حسابی باشد که در سامانه جامع تجارت ثبت شده باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با این اقدام انحراف منابع کاهش می‌یابد و هر واحد صنعتی که سرمایه در گردش نیاز داشته باشد باید به بانک فاکتور ارائه کرده و پول به حساب فروشنده مواد اولیه واریز می‌شود و بنابراین بروکراسی و سرگردانی‌هایی که قبلا وجود داشت با ایجاد سازوکار پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب به طور کامل حذف خواهد شد.

فاطمی امین گفت: قانونی در بودجه ۱۴۰۰ وجود داشت که هر ماه قیمت گاز افزایش پیدا می‌کرد که با برنامه ریزی انجام شده سقف قیمت گاز ثابت شده و قیمت گاز برای پتروشیمی پنج هزار تومان، احیای فولاد ۲هزار تومان و برای بقیه صنایع ۵۰۰ تومان است و در سال ۱۴۰۱ هم این رقم باقی می‌مانده است و آن روندی که در گذشته بود و هر ماه با افزایش قیمت گاز مواجه بودیم رفع می‌شود.

وی با اشاره به کاهش پنج درصد مالیات بر درآمد، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ این بودجه از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافت و به تدریج تا سال ۱۴۰۴ مالیات بر درآمد به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و باید به سمت تشویق فعالیت‌های مولد رفته و فعالیت‌های سوداگرایانه و غیرمولد را محدود کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: ۶ هزار واحد صنعتی، هزار واحد معدنی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی وجود دارد.

امیررضا رجبی افزود: در سال جاری صادرات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در خراسان رضوی محقق شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز وارد تربت حیدریه شد و از کارخانه فولاد ماهان سپهر البرز تربت حیدریه، ناحیه صنعتی زاوه و طرح صنعتی فولاد پروان شهرستان مه ولات بازدید و مشکلات این پروژه‌ها را بررسی کرد.

عملیات اجرایی کارخانه فولاد ماهان سپهر البرز سال ۱۳۸۵ آعاز شد و تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تکمیل این طرح نیازمند ۶۷۲ میلیارد تومان اعتبار است و در صورت تامین اعتبار تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی راه اندازی ناحیه صنعتی زاوه در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار آذر ماه امسال آغاز شد و طبق تعهد پیمانکار و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.
تکمیل این ناحیه صنعتی نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است

مجوز ایجاد کارخانه فولاد پروان سال۱۳۹۹ اخذ شد و زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در شهرک صنعتی مه ولات به این طرح تعلق گرفته است.

ایجاد و راه اندازی این کارخانه به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و در صورت تامین این اعتبار ظرف ۱۸ ماه به بهره برداری می‌رسد.

این طرح در صورت راه اندازی توان تولید ۲۰۰ هزار تن ورق فولادی در سال را دارد و برای ۷۸۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد و دولت آباد مرکز شهرستان زاوه در ۱۸۹ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.

دولت آباد مرکز شهرستان زاوه در ۱۸۹ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده