تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۱۵۱۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تغییرات بازار داخلی آهن‌آلات به وقت مرداد

‌می‌متالز - مرداد برای بازار داخلی آهن‌آلات ماه کم نوسانی بود، قیمت میلگرد تقریبا ثابت ماند، قیمت تیرآهن افزایش پیدا کرد و قیمت پروفیل و ناودانی نیز به روند نزولی تیرماه ادامه داد. با توجه به همزمانی شهریور با ماه صفر احتمالا تقاضا در آخرین ماه تابستان نیز در سطح بالایی نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، بازار آهن‌آلات در پنجمین‌ماه سال کم نوسان بود با این حال متوسط قیمت تیرآهن و بعضی از انواع میلگرد افزایش پیدا کرد و در بخش‌های دیگر بازار قیمت‌ها نزولی شد. آهن‌فروشان مدعی‌اند حجم تقاضا در مردادماه به شدت پایین بود و احتمالا تقاضا در شهریورماه نیز تقویت نخواهد شد، زیرا نشانه‌هایی از افزایش تقاضا در بازار وجود ندارد، ضمن اینکه به صورت سنتی تقاضا در ماه صفر پایین است. در میانه مردادماه تقاضا اندکی تقویت شد، ولی تب بالای تقاضا خیلی زود فروکش کرد تا بازار آهن‌آلات یک مرداد کم تقاضا تجربه کند.

میلگرد

بازار جهانی میلگرد در طول مرداد ماه روز‌های سیاهی را تجربه کرد، ولی در بازار داخلی آهن‌آلات قیمت میلگرد تقریبا ثابت ماند و مهمتر اینکه قیمت بعضی از انواع میلگرد صعودی شد. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ در طول مردادماه ثابت بود، اگرچه در میانه مرداد نوسانی شد، ولی متوسط قیمت آن در روز‌های ابتدایی و انتهایی مرداد تقریبا یکسان بود در مقابل متوسط قیمت میلگرد ۱۴ در این ماه ۱.۷ درصد رشد کرد.

متوسط قیمت میلگرد در بازه زمانی مورد بررسی به قرار نمودار زیر است:

تغییرات بازار داخلی آهن‌آلات به وقت مرداد

قیمت میلگرد در طول مردادماه نه تنها با بازار‌های جهانی همراهی نکرد بلکه حجم پایین تقاضا باعث شد تا نرخ ارز در بازار غیر رسمی نیز تاثیری بر قیمت میلگرد نداشته باشد. پیش از این در ماه‌های ابتدایی سال قیمت میلگرد و نرخ ارز همبستگی بالایی داشتند.

تیرآهن

بازار تیرآهن برخلاف بازار میلگرد در مردادماه نوسانات بسیاری داشت. تیرماه قیمت تیرآهن به شدت کاهش پیدا کرد، ولی در مرداد ۱۴۰۲ متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ با افزایشی ۵.۵ درصدی از ۲۴ هزار و ۴۷۰ تومان به ۲۶ هزار و ۱۴۷ تومان رسید. نوسانات قیمت تیرآهن در طول مردادماه به قرار نمودار زیر است:

تغییرات بازار داخلی آهن‌آلات به وقت مرداد

متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ به کانال کیلویی ۲۶ هزار تومان بازگشت. در فصل بهار نیز قیمت تیرآهن در این کانال معامله می‌شد، ولی نرخ ارز در بازار غیررسمی بالاتر از ۵۰ هزار تومان بود و اکنون با وجود سقوط نرخ دلار به کانال ۴۹ و ۴۸ هزار تومان، قیمت تیرآهن دوباره صعودی شده است.

پروفیل

قیمت پروفیل در بازار آهن‌آلات در طول دهه اول و دوم مردادماه ابتدا نزولی و سپس ثابت بود تا اینکه در دهه سوم مردادماه قیمت پروفیل صعودی شد. یکی از آهن‌فروشان اصفهانی در این‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نوسان پایان مردادماه در بازار پروفیل ناشی از یک اختلال بود و قیمت احتمالا با آغاز شهریورماه نزولی خواهد شد. به هرحال متوسط قیمت هر کیلوگرم پروفیل ۲ در مرداد ماه ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرد.

تغییرات بازار داخلی آهن‌آلات به وقت مرداد

نوسان قیمت‌ها در بازار پروفیل نسبت به میلگرد و تیرآهن همبستگی بیشتری با نرخ ارز داشت به طوری‌که با کاهش نرخ ارز قیمت پروفیل نزولی شد و در پایان مردادماه نیز اوج گرفت.

ناودانی

متوسط قیمت هر کیلوگرم ناودانی در مردادماه ۴.۵درصد کاهش پیدا کرد. بازاریان مدعی‌اند این کاهش قیمت به دلیل تقاضای پایین است و اگر همین روند ادامه داشته باشد عرضه‌کنندگان بسیاری در طول شهریورماه قیمت ناودانی را دوباره کاهش خواهند داد. متوسط قیمت ناودانی در طول مرداد به قرار نمودار زیر است:

تغییرات بازار داخلی آهن‌آلات به وقت مرداد

متوسط قیمت ناودانی با ریزش به سطح کیلویی ۲۳ هزار تومان به پایین‌ترین قیمت در سال ۱۴۰۲ رسید. نوسانات قیمت ناودانی برخلاف سایر آهن‌آلات زیاد نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده