تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۰۱۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار آهن‌آلات در خواب پاییزی

‌می‌متالز - بازار داخلی آهن‌آلات طی روز‌های گذشته واکنش کمتری به نوسانات نرخ ارز داشت. فعالان بازار عقیده دارند در صورت ادامه‌دار بودن نوسانات نرخ ارز احتمالا قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل نیز متاثر خواهند شد، ولی سطح تقاضا در بازار ضعیف است.

به گزارش می‌متالز، هیجانات روز‌های اخیر بازار سکه، طلا و ارز به بازار آهن‌آلات نرسید تا قیمت‌ها در بازه کوچکی به نوسانات جزئی ادامه دهند. البته آهن فروشان دلایلی مانند کاهش فصل ساخت‌وساز‌ها و شایعات مختلف پیرامون روش جدید عرضه میلگرد و تیرآهن در بازار را دلیل دیگری بر ثبات بازار آهن می‌دانند. نصیری یکی از آهن‌فروشان اصفهانی در مورد تاثیر نوسانات ارزی در بازار داخلی آهن‌آلات به خبرنگار ایراسین گفت: تقاضایی در بازار وجود ندارد، ولی اگر بازار ارز به روند فعلی خود ادامه دهد احتمال رشد قیمت آهن‌آلات تا پایان هفته وجود دارد.

میلگرد

متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ از ابتدای مردادماه در کانال ۲۴ هزار و ۴۰۰ تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می‌کند. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ در ابتدای مردادماه کیلویی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و اواسط مهر به کیلویی ۲۵ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز اول مرداد کیلویی ۲۴ هزار و ۴۶۰ تومان بود و ۱۶ مهرماه نیز با قیمت کیلویی ۲۴ هزار و ۴۶۶ تومان عرضه شد. روند قیمتی میلگرد ۱۰ و ۱۴ به قرار جدول زیر است:

بازار آهن‌آلات در خواب پاییزی

در مدت مورد بررسی قیمت میلگرد صادراتی ایران صعودی بود، ولی شرایط کلی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی ریزشی است. رکود بخش مسکن در بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه چین در کنار ادامه سیاست‌های انقباضی اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت میلگرد است.

تیرآهن

تیرآهن از مرداد تا اواخر شهریور به شدت نوسانی بود، ولی با آغاز تیرماه نوسانات قیمت تیرآهن کاهش پیدا کرد. هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ در نخستین روز‌های مردادماه به طور متوسط ۲۴ هزار و ۷۷۰ تومان قیمت داشت، ولی یک ماه بعد یعنی در اوایل شهریور به کیلویی ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. سپس تیرآهن ۱۴ در یک روند نزولی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان ریزشی شد و تا نیمه مهرماه به کانال کیلویی ۲۶ هزار تومان رسید و همان جا باقی ماند. روند قیمتی تیرآهن ۱۴ به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات در خواب پاییزی

آیا ثبات قیمت تیرآهن ادامه‌دار خواهد شد؟ بازاریان مدعی‌اند تقاضا برای تیرآهن در نیمه دوم سال نزولی خواهد شد و اگر نوسانات ارزی نظم بازار را تغییر ندهد، تیرآهن صعودی نخواهد شد.

پروفیل

بازار پروفیل برخلاف میلگرد و تیرآهن در طول هفته‌های گذشته به شدت صعودی بود تا قیمت هر کیلوگرم پروفیل با ضخامت ۲ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. اوایل مرداد قیمت پروفیل کمتر از ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. متوسط روند قیمتی پروفیل به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات در خواب پاییزی

تقاضای پروفیل در بازار برخلاف میلگرد و تیرآهن کمتر به نیمه سرد و گرم سال بستگی دارد با این حال انتظار می‌رود با سرد شدن هوا تقاضا در این بازار اندکی کاهش پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده